انتخاب جراح بینی برای رینوپلاستی

هنگامی که شما برای انجام عمل جراحی رینوپلاستی نصمیم میگیرید، سوال بسیار بزرگ این هست که چه جراحی را انتخاب کنید؟
ما از چندین لحاظ این پرسش را بررسی میکنیم
۱-  تاریخچه
عمل رینوپلاستی بر روی ستونهای عمل جراحی بازسازی بینی بنا شده است. ابتدایی ترین بازسازی بینی به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در مصر باستان برمیگردد. در هند سالها قبل هنگامی که به عنوان مجازات، بینی افراد را قطع میکردند، بازسازیهای بینی توسط جراحان با روشهای گوناگون انجام میشد. این روشها بعداز سالها در قرن ۱۴ میلادی در ایتالیا مجددا بکار گرفته شدند. در قرن ۱۹ میلادی آقای دیفن باخ آلمانی جزو اولین افرادی بود که جراحی زیبایی بینی را انجام داد. آقای دکتر Roe که متخصص ENT بود روش اندونازال در رینوپلاستی را در همان قرن ۱۹ توصیف کرد. با وجودیکه آقای دکتر جوزف ارتوپد به عنوان پدر رینوپلاستی مدرن نامیده میشود، آقای دکتر Roe 11 سال قبل از دکتر جوزف عمل رینوپلاستی را توصیف کرده است.
بعداز جنگهای جهانی بود که رشته جراحی پلاستیک توسعه یافت و روشهای گوناگون درمانی معرفی گردید.
در ایران نیز رینوپلاستی از سالها قبل از انقلاب توسط جراحان پلاستیک انجام میشده است ولیکن درحال حاضر هم جراحان پلاستیک هم متخصص های ENT درحال انجام جراحیهای رینوپلاستی با جدیدترین متدها هستند.
۲-  در بقیه کشورها
در اکثر کشورها هر دو رشته جراحی پلاستیک و جراحی ENT قادر به انجام رینوپلاستی هستند و جدیدترین کتابها و مقالات خارجی نیز گواه آن میباشند وبقیه رشته های پزشکی اجازه انجام آنرا ندارند و دوره های آموزشی رینوپلاستی را نمیگذرانند.
۳-  در ایران
در ایران، متخصص های ENT  و فوق تخصص های جراحی پلاستیک و ترمیمی، هر دو، دوره های آموزشی و همچنین بازآموزیهای دوره ای رینوپلاستی را میگذرانند و مطابق با کوریکولوم آموزشی تصویب شده، تنها این دو گروه جراحان درحال حاضر مجاز به انجام این عمل جراحی میباشند.
۴-  جراحی انحراف بینی، انحراف تیغه یا سپتوم و جراحی ترمیمی و ثانویه زیبایی بینی
هر دو گروه جراحان ذکر شده، دوره های آموزشی جهت اصلاح نقایص فوق را میبینند. برخلاف آنچه که تصور عموم مردم میباشد، هم جراحان پلاستیک به خوبی قادر به عمل جراحی انحراف بینی هستند و هم متخصصهای ENT میتوانند جراحیهای ترمیمی و ثانویه رینوپلاستی را انجام دهند.
اگر به عللی نیاز به انجام عمل جراحی سینوس داشته باشید، تنها موردی میباشد که جراحان پلاستیک قادر به انجام آن اکثرا نمیباشند.
۵-  پیش چه جراحانی نرویم؟
گاهی برخی از پزشکان بدون داشتن تجربه کافی و آموزش آکادمیک اقدام به انجام رینوپلاستی میکنند که موجب آسیبهای جبران ناپذیری به بافت بینی میگردد که گاهی حتی جراحی های ترمیمی را با مشکل مواجه میکند.
پزشکان عمومی، منخصصهای جراحی عمومی، متخصصهای جراحی فک و صورت براساس کوریکولومهای تصویب شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آموزشهای لازم برای رینوپلاستی را فرانگرفته اند.
۶-  کلام آخر – جراح ENT یا جراح پلاستیک
انتخاب جراح، یک حق مسلم برای بیمار است. اگر برای انتخاب جراح بینی درحال تصمیم گیری هستید، از هر دو گروه متخصص جراحی ENT  و یا فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی میتوانید جراح خود را انتخاب کنید. تفاوتی بین آموزشها و روشهای جراحی زیبایی بینی بین این دو گروه وجود ندارد و فقط تبحر جراح موجب افتراق آنها از هم میشود.