آنچه در این مطلب می‌خوانید

بزرگ کردن بینی در جراحی زیبایی بینی

اندازه بینی بایستی متناسب با صورت باشد. در بعضی نژادها مانند اغلب ایرانیان به علت اندازه نسبتا بزرگ بینی، بزرگ کردن بینی جایی در درمان زیبایی بینی ندارد، ولیکن در برخی نژادها مانند نژادهای شرق آسیا، یکی از مشکلات بیماران بینی کوچک میباشد.
اغلب بیماران در ایران به علت جراحیهای قبلی بینی که بینی بیش از حد کوچک شده است نیاز به عمل جراحی برای متناسب کردن بینی با صورت و بزرگ کردن بینی دارند.
بینی های کوچک علاوه براینکه مشکلات تنفسی دارند، هنگام عمل جراحی با مشکل کمبود نسج سخت (غضروف) و گاهی حتی کمبود پوست جهت ترمیم روبرو میشوند.

 

کوچک کردن بینی در جراحی زیبایی بینی

با توجه به اینکه تناسب بینی با سایر قسمتهای صورت بسیار مهم میباشد، اغلب نژادها در ایران نیاز به عمل جراحی رینوپلاستی جهت کوچک کردن بینی میباشند. این عمل جراحی میتواند با ک.چک کردن پره های بینی، کوچک کردن نوک بینی، برداشتن غضروف یا استخوان بینی و همچنین با افزایش زاویه بین بینی و لب همراه باشد.
بایستی درنظر داشت که یک بینی زیبا الزاما نباسیتی بیش از حد کوچک باشد و بایستی تناسب بین بینی با سایر اجزا صورت برقرار باشد، وگرنه علاوه بر ظاهر نازیبا موجب اختلال تنفسی بیمار میگردد

برداشتن قوز بینی در جراحی زیبایی بینی

قوز بینی در اغلب نژادهای ایرانیان وجود دارد و یکی از علل میزان بالای انجام عمل جراحی زیبایی بینی در میان ایرانیان میباشد. گاهی نیز دربرخی افراد بدنبال ضربات صورت قوز بینی یا hump بوجود میاید. در عمل جراحی اصلاح قوز بینی، بایستی قسمتی از استخوان و غضروف بینی برداشته شود تا پشت بینی ظاهری صاف تا کمی مقعر پیدا کند و همچنین زاویه بین بینی با لب به حدود ۱۰۵ درجه تغییر یابد.
در اصلاح قوز بینی با وجود اینکه پوست اضافی وجود دارد نیازی به برداشتن پوست اضافی نیست و تنها با اصلاح ساختار غضروفی و استخوانی، مقدار اضافی پوست بینی خودبه خود اصلاح خواهد شد.

 

عمل بینی گوشتی  در جراحی زیبایی بینی

اغلب بینی های گوشتی، بافت سخت (غضروف و استخوان) نسبتا ضعیف و بافت نرم (پوست و زیرجلد و…) ضخیم دارند. در بینی های فوق نازک کردن بافت نرم و برداشتن بافت زیرجلدی یا بافتهای زیر آن در درمان، یا جایگاهی ندارد یا امکان برداشتن آن محدود میباشد. در اعمال جراحی فوق سعی برآن میباشد که با اصلاح بافت سخت و درصورت لزوم تقویت بافت غضروفی و همچنین کاهش بافت نرم مشکل فوق را اصلاح کرد. با تغییر رویکردهای اخیر در درمان جراحی زیبایی بینی، نتایجی که اخیرا در درمان بیماران فوق حاصل شده است به مراتب از اعمال جراحی در سالهای گذشته بسیار بهتر میباشد ولی بااین حال از نتایج اعمال جراحی در بیماران با بافت نرم نازک بهتر نمی باشد.

 

جراحی انحراف بینی در جراحی زیبایی بینی

انحراف تیغه میانی بینی که بنام انحراف بینی معروف میباشد، به انحراف از خط وسط تیغه بینی یا سپتوم گفته می شود و انواع مختلفی از انحراف سپتوم وجود دارد مانند C یا S. بایستی بین انحراف تیغه بینی یا سپتوم و انحراف ظاهری بینی تفاوت قایل شد. در کجی ظاهری بینی، نمای بیرونی بینی که قابل مشاهده از نمای روبروی صورت میباشد، در خط وسط قرار ندارد که میتواند فقط در نوک بینی، در پشت بینی و یا در تمام طول بینی باشد.
بایستی توجه داشت که انحراف تیغه بینی گاهی در نمای بیرونی بینی کجی قابل توجهی ایجاد نمیکند و تنها با معاینه بینی میتوان آنرا مشاهده کرد.
در عمل جراحی اصلاح انحراف (تیغه) بینی، با استفاده از تکنیکهای متفاوت فوق تخصصی مانند برداشتن قسمتی از غضروف تیغه بینی، جابه جاکردن قسمت تحتانی آن، تقویت غضروفهای بینی و… سعی درآن میشود که تیغه منحرف از خط وسط را به خط وسط بازگرداند.

 

بعد از جراحی بینی چه انتظاری داشته باشیم و فرایند بهبودی پس از عمل بینی چگونه است؟

بعداز انجام عمل جراحی زیبایی بینی احساس گرفتگی بینی وجود دارد که با اقدامات درمانی موضعی و به مرور زمان بهبود میابد.
تورم بینی بعداز عمل در ماه اول بسیار کاهش میابد ولی تصمیم به عمل بینی ویا نیاز به عملهای جراحی ترمیمی بینی نباید زودتر از ۱-۲ سال بعداز عمل گرفته شود. انحراف از خط وسط بینی ممکن است کاهش پیدا کند و در سیر بهبودی کامل دیگر نیازی به اصلاح آن نباشد.
بجز انحراف بیش از حد نوک بینی به بالا و افزایش زاویه بین بینی با لب، هیچگونه مداخله جراحی تا قبل از ۱-۲ سال بعداز انجام جراحی نمیباشد.
درصورت تورم بیش از اندازه بینی بعداز انجام عمل جراحی زیبایی بینی، گاهی چند نوبت تزریق موضعی موجب کاهش تورم نوک بینی خواهد شد.
در بیمارانی که بیش از یک نوبت عمل زیبایی بینی انجام داده اند ویا پوست بینی کلفت میباشد، تورم بعداز عمل تا ۲ سال ممکن است ادامه یابد و قضاوت به انجام عملهای بعدی، بعداز این مدت خواهد بود.

 

بعد از عمل بینی چه مدت مرخصی از کار لازم است

برنامه ریزی برای عمل جراحی و چطور برای عمل بینی آماده شویم
جهت انجام عمل جراحی رینوپلاستی، حتما جراح بایستی یک نوبت بیمار را از لحاظ وضعیت تنفسی، انحراف سپتوم یا تیغه بینی، غیر قرینگی بینی و مشکلات دیگر و همچنین انتظارات بیمار ویزیت کند. فتوگرافی پزشکی قبل از عمل تهیه می شود. براساس معاینه و شرح حال بیمار، گاهی نیاز به اقدامات دیگر مانند سی تی اسکن قبل از عمل میباشد. درصورت لزوم آزمایش های دیگر قبل از عمل تهیه می شود. درصورت هرگونه سابقه طولانی شدن خونریزی بیمار بایستی جراح را مطلع کند تا اقدامات لازم قبل از عمل انجام شود.
بعداز انجام اقدامات فوق بیمار میتواند در اولین فرصت تحت عمل جراحی قرار گیرد

 

جراحی بینی چقدر موثر است ؟

در بیماران مختلف، جراح انتظارات متفاوتی از نتیجه عمل خواهد داشت. نتیجه اعمال جراحی در هر فرد متفاوت میباشد و نباید بیمار را با فرد دیگری مقایسه نمود و بایستی فرم بینی قبل و بعداز عمل را با هم مقایسه کرد. درصورت انجام عمل بینی توسط جراح متبحر، با مقایسه فتوگرافیهای پزشکی قبل و بعداز عمل، اغلب جراح و بیمار از نتیجه عمل رضایت خواهند داشت.

 

چطور برای عمل بینی آماده شویم

اگر نتیجه ی جراحی برای من رضایت بخش نبود چه کار کنم ؟
با برداشتن اسپلینت گاهی بیمار انتظار دیدن بینی متورم را ندارد، بایستی متدکر شد که آنچه که با برداشتن اسپلینت بعاز عمل دیده میشود با آنچه که درسیر بهبودی از ظاهر بینی دیده میشود اغلب متفاوت است و با بهبودی تورم و در سیر بالینی، اغلب انتظارات بیمار برآورده میگردد. تنها انحراف بیش از حد نوک بینی به بالا و افزایش زاویه بین بینی با لب نیاز به مداخله در هفته های اول بعداز عمل را دارد، در بقیه موارد و حتی در موارد افزایش خفیف زاویه بین بینی با لب، کم کم بهبودی قابل ملاحظه ای مشاهده خواهد شد.
اگر با وجود گذشت زمان لازم برای بهبودی، از ظاهر بینی ناراضی هستید، بایستی برای انجام اعمال جراحی ثانویه با جراح خود ملاقات داشته باشید

 

جراحی زیبایی ثانویه بینی (رینوپلاستی ثانویه)

درصورت وجود مشکلاتی که نیاز به عمل مجدد میباشد، تصمیم اغلب ۱-۲ سال بعداز عمل اولیه گرفته میشود. در اینگونه موارد ممکن است نیاز به استفاده از غضروف گوش و غضروف دنده جهت اصلاح فرم بینی باشد. خط برش در گوش اغلب در پشت گوش میباشد و فرم کلی گوش تغییر پیدا نخواهد کرد. گاهی نیز عمل جراحی ثانویه کوچکی لازم میباشد که نیازی به برداشتن غضروف گوش ویا دنده نیست ویا غضروفهای بینی برای اصلاح بینی کفایت میکند.
تورم بینی بعداز انجام عمل جراحی فوق دیرتر اصلاح شده و بایستی در مورد فرم کلی بینی بعداز مدت طولانی تری نسبت به عمل رینوپلاستی اولیه قضاوت کرد

 

جراحی ترمیمی بینی

در جراحی ترمیمی بینی، اغلب به علت مشکلات مادرزادی و یا حوادث، نیاز به ترمیم بینی بوجود میآید. اغلب کمبود غضروف، استخوان، مخاط بینی و پوست بینی وجود دارد. اغلب نیاز به استفاده از غضروف گوش و یا دنده وجود داردو ممکن است جهت پوشش پوست ویا مخاط نیاز به استفاده از پوست پیشانی ویا خط خنده در چند نوبت عمل باشد. در بیماران فوق انتظاراتی که جراح و بیمار بایستی از نتیجه عمل داشته باشند بسیار متفاوت با جراحی زیبایی بینی می باشد.

 

اقدامات لازم بعداز عمل بینی

مراقبت از برخورد اشیا به بینی، عدم گذاشتن عینک در هفته های اولیه، استفاده از قرصهای تجویز شده، جهت مسکن فقط بایستی مسکن های تجویز شده را استفاده کرد، استفاده از کیسه های یخ در روز اول، استفاده از اسپری بینی جهت شستشو ویا سرمهای شستشوی بینی، استفاده از پمادهای موضعی درصورت لزوم

دکتر فرهاد حافظی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک

Nose job in Iran – عملیه تجمیل الانف فی ایران

سایر بهترین پزشکان