اگر شما یا فزرندتان گوش‌های بزرگ یا خارج از حالت نرمال دارید جراحی زیبایی گوش برای شما یک گزینه پیش رو است.
این عمل زیبایی که به اتوپلاستی در میان پزشکان معروف بوده در بین کودکان ۴ تا ۱۴ سال رایج تر است. هر چند که هیچ‌گاه برای ایجاد تغییر هرگز دیر نیست و افراد بالغ نیز می‌توانند تحت این عمل جراحی قرار بگیرند. اتوپلاستی می‌تواند شرایطی مثل: گوش برآمده، بزرگی غیر طبیعی، نرمی گوش، گوش صدفی (شرایطی که در آن فقدان قسمت‌هایی طبیعی دیده می‌شود) و افتادگی گوش را اصلاح کند.

جراحی زیبایی گوش

اولین قدم همفکری گرفتن از یک جراح است. در ملاقات اول، جراح را از اهداف و نتیجه انجام این عمل و همچنین سوابق پزشکی خود آگاه سازید. از او درباره خطرات، مزایا، هزینه‌ها، بهبودی و چگونگی نتیجه عمل طبیعی، سوال کنید.

لازم است شما برای اطلاع از اینکه جراجی تحت پوشش بیمه است یا خبر با بیمه گذار خود نیز مشورت کرده و اطلاعات لازم را به دست آورید. بیشتر شرکت‌های بیمه گذار تنها تغییر شکل دادن گوش را در صورتی پوشش می‌دهند که مشکل عملکردی و کارکردی گوش برطرف شود. برای مثال: هنگامی که بیمار از اختلالات شنوایی رنج می‌برد.

همچنین ممکن است بیمه شما هزینه‌های اتوپلاستی را در صورتی تقبل کند که برای اصلاح ناهنجاری ظاهری گوش یا مشکلی مادرزادی اقدام کنید. اما اگر جراحی تنها برای اهداف زیبایی صورت گیرد این احتمال وجود دارد که اصلاً تحت پوشش قرار نگیرد. در این صورت ضروری است که از جراح درباره هزینه‌ کلی و جزئیات پرداخت سوال کنید و در این مورد آگاهی کامل داشته باشید.

  • جراحی زیبایی گوش چگونه انجام می‌شود؟

چندین راه برای دوباره شکل دادن گوش وجود دارد. اول برش غضروف که اصلی‌ترین جزء ساختاری گوش است، دوم تا کردن و بخیه زدن غضروف که جایگزینی برای برش کامل است. در هر دو روش جراح کارش را با ایجاد برشی کوچک در پشت گوش شروع می‌کند. این‌کار به او امکان می‌دهد که برای انجام هر یک از انواع این عمل به غضروف دسترسی پیدا کند. پس از اتمام جراحی، پزشک برش‌ها را به کمک بخیه می‌بندد.

  • با انجام جراحی زیبایی گوش چه انتظاری داشته و چگونه برای آن آماده شویم

این جراحی وابسته به پیچیدگی عمل و پروسه آن ممکن است ۳-۲ ساعت به طول انجامد و در صورت سختی عمل نیز احتمال دارد بیش از سه ساعت نیز طول بکشد.

چنان‌‌چه بزرگسال و بالغ هستید جراح معمولاً از بیهوشی موضعی و آرام بخش استفاده خواهد کرد. یک کودک احتمالاً بیهوشی عمومی را برای اجتناب از تحرک در حین عمل تجربه خواهد کرد. افرادی که بیهوشی عمومی را انتخاب کنند یک شب قبل از عمل نباید چیزی بخورند یا بیاشامند. وعده غذایی شام قبل از عمل باید یک وعده کاملاً سبک باشد.

جراحی زیبایی گوش بیشتر به صورت سرپایی و در مطب پزشک انجام می‌شود. در روز جراحی لباسی راحت و کمی گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس‌های یقه دار اجتناب کنید. ایده‌آل ترین پوشش برای شما لباس دکمه دار است که لازم نیست برای تعویض آن از سر عبور دهید.

برای بزرگسالان، پس از انجام جراحی در همان روز بیمار می‌تواند به منزل بازگردد. این برنامه ریزی را داشته باشید که کسی شما را منزل رساند و در شب اول همراه شما باشد. اگر کودکی تحت جراحی قرار بگیرد ترجیح پزشک بر این خواهد بود که یک شب در بیمارستان بماند. اگر عمل جراحی پیچیده‌تری بر روی یک بزرگسال انجام شود بیمار باید یک شب در بیمارستان بستری شود.

جراحی زیبایی گوش

  • بهبودی جراحی زیبایی گوش

باید برنامه داشته باشید که پس از انجام عمل زیبایی گوش یک هفته در منزل بمانید. کودکان نیز باید یک هفته از مدرسه و محل تحصیل مرخصی گرفته و در منزل استراحت کنند.

پیش از اینکه مرخص شوید سر و قسمت جراحی شده پانسمان می‌شود و دنبال کردن دستورات پزشک درباره نگهداری و مراقبت از زخم‌ها و بانداژ تا بهبودی نسبی بسیار مهم است.

جراح به شما خواهد گفت بانداژ باید تا چه زمانی نگه‌داری و از آن مراقبت شود همچنین مدیریت چگونه خوابیدن با آن برای شما شرح داده خواهد شد. پانسمان دست کم تا ۳ هفته با شما خواهد بود. هنگامی که بانداژ برداشته می‌شود پزشک پوششی طبی شبیه هد بند برای شما تجویز کرده و از شما می‌خواهد برای ارتقا سطح بهبودی تا ۳ هفته از آن استفاده کنید.

اگر عمل جراحی زیبایی گوش دارای بخیه باشد جراح یک هفته پس از جراحی آنها را برمی‌دارد تا منتظر زخم‌هایی که به مرور زمان برداشته و کم رنگ می‌شوند، باشید.

  • عوارض و اثرات جانبی جراحی زیبایی گوش

هر جراحی خطرات احتمالی را با خود همراه دارد. بیشترین عوارض عمل زیبایی گوش در عفونت و لخته شدن خون است. عوارض این عمل کم است و معمولاً افراد بسیاری از نتیجه نهایی خرسند و راضی هستند.

شما باید انتظار تورم و درد را پس از انجام این جراحی داشته باشید، در برخی از موارد پزشک در جهت پیش‌گیری از برخی مسائل آنتی بیوتیک و مسکن‌های درد کش به شما تجویز می‌کند.

چنان‌چه علائم تب، احساس خون ریزی و هرگونه تورم بیش از حد یا تروما در محل جراحی ‌شده یافتید به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

  • سلب مسئولیت:  

این محتوا تنها با اهداف آموزشی و اطلاع رسانی تولید شده است. جایگزین مشاوره پزشکی، تشخیصی و درمانی که افراد حرفه‌ای در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و خدمات مربوط به آن ارائه می‌دهند، نیست. اتکا به هر یک از این اطلاعات و محتوای این متن به عهده شما است. شما با توجه به شرایط پزشکی خود باید به دنبال مشاوره و توصیه پزشک و دیگر جراحان باشید.

بادرمان شما را به انجام و پیروی از هیچ یک از عمل‌ها، ابزار، محصولات، پیشنهادات، مشاورین درمانی و… از این محتوا و در هیچ کجای این پایگاه تشویق نمی‌کند.

به نظر بادرمان، اگر شما درباره همه چیز از قبل به دقت فکر کرده باشید و پزشک خود را از هدف، انگیزه و انتظارات خود آگاه کنید برای رسیدن به نتیجه‌ بهتر تبحر و مهارت‌های پزشک خود را محک زده و ارزیابی خواهید کرد. به این صورت جایی برای هیچ‌گونه ابهام و پیچیدگی باقی نخواهد ماند.