نگاهی به لایپوساکشن ، لایبوپلاستی ، لیپوماتیک

نوعی عمل جراحی زیبایی است که در طول زمان پیشرفت‌های بسیاری در آن اتفاق افتاده و به این گونه است که چربی‌های بدن را در هم شکسته و آنها را می‌مکد. پر طرفدارترین قسمت‌های بدن برای لیپوساکشن شکم، ران‌ها، باسن، گردن، بازوها و پشت‌ بازو، ساق پاها هستند. هنگام انجام عمل چربی‌ها به وسیله لوله‌ای تو خالی که مکنده‌ پر فشار و قدرتمندی است، از بدن خارج می‌شوند.
لیپوماتیک شایع‌ترین جراحی زیبایی در آمریکا و انگلستان است. سالانه بیش از ۳۰۰ هزار عمل جراحی در آمریکا انجام می‌شود که از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار هزینه آن اعلام شده است.
در ادامه می‌خوانید…

– لایپوساکشن چیست؟

– مزایای عمل لایپوساکشن
– قبل، بعد و هنگام عمل لایپوساکشن

نکات حقیقی درباره لایپوساکشن

◊ این جراحی در بیهوشی کامل صورت می‌گیرد
◊ لایپوساکشن ابزاری برای کاهش وزن نیست و صرفاً جنبه زیبایی دارد با اثراتی نامحسوس
◊ سالانه بیش از ۵۰۰ هزار عمل جراحی لایپوساکشن در نقاط مختلف انجام می‌شود
◊ خطرات پوستی همچون زخم و عفونت در این عمل وجود دارد
◊ لایپوساکشن درمان چاقی نیست

• لایپوساکشن چیست؟

افرادی که این عمل جراحی زیبایی را انجام می‌دهند غالباً دارای وزن ثابت هستند ولی مایلند که ذخایر چربی نامطلوب بدن خود را در نقاط خاص از بین ببرند. لایپوساکشن سلولیت یا فرو رفتگی‌ها را از بین نمی‌برد بلکه به صورت موقتی سلول‌های چربی را برداشته و فرم بدن را اصلاح می‌کند. اگر بیمار پس از جراحی سبک زندگی سالم نداشته باشد این احتمال به وجود خواهد آمد که چربی باقی مانده در بافت رشد افراطی کند. در این عمل مقدار چربی که می‌توان با اطمینان خاطر برداشت محدود است.
لایپوساکشن همچنین خطراتی هم دارد مثل احتمال عفونت‌ها، بی‌‌حسی و جراحت. اگر میزان چربی برداشته شده بیش از مقدار باشد منجر به ایجاد توده یا فرو رفتگی در پوست می‌شود. به نظر کارشناسان خطرات و آسیب‌های این جراحی با میزان چربی برداشته شده ارتباط مستقیم دارد.

 

• مزایای عمل لایپوساکشن


لایپوساکشن در واقع برای ارتقا ظاهر افراد استفاده می‌شود تا سلامت جسمانی و رضایت بیشتری داشته باشند. در بسیاری از موارد با احتمال بالا می توان به نتایج عینی و مثبت دست پیدا کرد و اگر سبک زندگی سالم، برنامه غذایی متعادل، ورزش منظم و برنامه خواب سالم در کنار آن قرار گیرد نتیجه ایده‌آل به دست می‌آید.
کارشناسان معتقدند بهترین زمان برای انجام عمل لیپوماتیک حالتی است که فرد با تغییر زندگی و سبک آن به نتیجه دلخواه خود نرسیده و هم اکنون نسبت به تغییر از راه رژیم و فعالیت بدنی موضع پیدا کرده است. هنگامی که وزن افزایش می‌یابد سلول‌های چربی از نظر سایز و حجم بزرگتر می‌شوند تا جایی که فضایی برای دیگر سلول‌ها باقی نمی‌ماند. لایپوساکشن تعداد سلول‌های چربی را در نقاط ایزوله شده کاهش می‌دهد.
بیماران باید پیش از هر اقدامی درباره مزایا و معایب لیپوساکشن با پزشک خود مشورت کنند. این عمل باید تنها زمانی صورت گیرد که فرد به خوبی درباره آن توجیه شده و فکر کرده است. نتایج جراحی نمایشی نیست محسوس است.

این اندام معمولا بیشترین نواحی انجام عمل لیپوماتیک هستند:
– شکم – باسن – لگن – پشت – زیر زانو – سینه – پهلو – خطوط گردن و نواحی زیر چانه – ساق‌ها – بازوها

بادرمان بر این باور است که واجدین شرایط برای انجام این عمل کسانی‌اند که پوست با رنگ و قابلیت ارتجاعی مطلوبی دارند. به این معنی که پوستشان توانایی قالب بدنی جدید را داشته باشد. پوستی که چنین قابلیتی ندارد با شل شدن در نواحی جراحی شده واکنش نشان می‌دهد. بیمار باید در شرایط مناسبی از سلامت به سر ببرد. افراد با مشکلات جریان خون، ابتلا به بیماری عروق قلبی، دیابت، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و… نباید تحت عمل جراحی قرار بگیرند و سن آنها باید بالای ۱۸ سال باشد.

– گاهی لایپوساکشن برای درمان وضعیتی خاص به کار می‌رود مثلا: 

Lymphedema / لنفدوم: به وضعیت شدید و طولانی مدتی گفته می‌شود در آن لنف (لنف ادم تورم غیر طبیعی عضو، ناشی از تکامل ناقص بافت لنفاوی یا آسیب بافت لنفاوی هست) مازاد در بافت‌ها انباشته و باعث ایجاد تورم می‌شود. این تورم معمولاً در دست‌ها و پاها رخ می‌دهد که این عمل برای کاهش تورم‌ها و درد انجام می‌شود.

Gynecomastia: عمل توده‌هایی که در زیر سینه مردان انباشه می‌شوند

lipodystrophy syndrome: گاهی چربی‌ها در یک قسمت از بدن انباشه و در قسمتی دیگر از بین می‌روند. لایپوساکشن می‌تواند ظاهر فرد را به وسیله چربی طبیعی نشان دهد و از این نظر ارتقا بخشد.

از دست دادن وزن شدید بعد از چاقی مرضی: اگر یک فرد ناسالم چاق دست کم چهل درصد از BMI خود را از دست دهد پوست اضافی و برخی ناهنجاریها در بدن ایجاد می‌شود و ممکن است نیاز به درمان و جراحی پیدا کند.

Lypomas: تورم خوش خیم چربی

• قبل، بعد و هنگام عمل لایپوساکشن

لایپوساکشن

– تیم پزشکی از بیمار می‌خواهند تا قبل از عمل آزمایش‌های مورد نیاز و مناسب را برای تعیین شرایط وی نسبت به انجام عمل جراحی انجام دهد.
– استفاده از داروهایی مثل آسپرین و داروهای ضد التهاب را دست کم دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید.
– ممکن است از بانوان خواسته شود تا مصرف داروهای ضد بارداری را متوقف کنند.
– ممکن است از بیماران مبتلا به کم خونی خواسته شود از مکمل‌های آهن استفاده کنند.
– فرم رضایت: از بیماران خواسته می‌شود تا فرم رضایت را امضا کنند. این فرم تأیید می‌کند که آنها در حین عمل کاملاً از خطرات، مزایا و روش‌های جایگزین آگاهی دارند.
– بیمار به احتمال زیاد تحت بی‌هوشی کلی و عمومی قرار خواهد گرفت و قبل از عمل و هنگام عمل به خواب خواهد رفت. این عمل بین یک تا چهار ساعت به طول خواهد انجامید.
– بی‌حسی موضعی تنها زمانی ممکن است که عمل در نواحی کوچک صورت می‌گیرد.
– اگر بیمار به بی‌حسی موضعی نیاز داشته باشد ممکن است از او خواسته شود برای اطمینان دقیق در از بین بردن چربی‌ها بایستد.

– چند تکنیک مختلف در لایپوساکشن وجود دارد :
Tumescent Liposuction : چندین لیتر از محلولی نمکی، بیهوشی موضعی لیدوکائین و یک مقبض کننده رگ در زیر پوست ناحیه‌ای که بنا است مورد عمل جراحی قرار بگیرد تزریق می‌شود.
Dry Liposuction / لایپوساکشن خشک: هیچ مایعی قبل از برداشتن چربی تزریق نمی‌شود که امروزه این متد به ندرت انجام می شود و کبودی، خونریزی و خطرات بیشتری خواهد داشت.
Ultrasound-assisted Liposuction : لایپوساکشنی که به کمک سونوگرافی انجام می‌شود. هدایت کانولا (لوله‌ مکنده) با استفاده از دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود. این کار باعث پاشیده شدن دیواره سلول‌های چربی در تماس با لرزش‌های سونوگرافی و معلق شدن آنها می‌شود. همچنین این تعلیق موجب تسهیل مکش و خروج چربی‌ها است. این متد مناسب ترین روش برای کار کردن روی نواحی انباشت چربی همانند: سینه، پشت و نقاطی که قبلاً لایپوساکشن شده، است. بعد از این عمل باید ساکشن برای خروج چربی و مایعات انجام شود.
لایپوساکشن به کمک قدرت / PAS: به لایپوساکشن قدرتی هم معروف هست و از کانولا خاصی استفاده می‌کند که به کمک سیمی مکانیکی با سرعت به جلو و عقب حرکت می‌کند و به جراح اجازه می‌دهد چربی را راحت‌تر استخراج کند.
لایپوساکشن به کمک لیزر / LAL: لایپوساکشن هدایت شده توسط لیزر است که به انباشت مایع نیاز دارد. این روش نسبت به لایپوساکشن سنتی کمتر تهاجمی و دردناک بوده و در از بین بردن چربی خونریزی کمتری وجود دارد. مایکرو کانولا ( لوله کوچک عمل) از شکاف ریزی وارد می‌شود تا نیروی لیزر و گرما را به چربی زیرپوست انتقال دهد. ممکن است جراح پس از انجام عمل شکاف ایجاد شده را باز بگذارد تا مایع اضافه و خون امکان خارج شدن داشته باشد.

• بعد از عمل جراحی

لایپوساکشن

– بیهوشی: بیمارنی که با بیهوشی کلی و عمومی جراح شده‌اند معمولاً یک شب در بیمارستان خواهند ماند و دیگران با بیهوشی موضعی ممکن است این امکان را داشته باشند که در همان روز بیمارستان را ترک کنند.
– پانسمان: بدن بیمار با کرست پلاستیکی قالب بندی شده یا به اندازه محل جراحی پانسمان می‌شود.
– آنتی بیوتیک: در صورت نیاز تجویز می‌شود.
– مسکن: احتمال بالایی وجود دارد که پزشک قرص‌های مسکن و ضد درد برای کاهش التهاب و تسکین تجویز کند.
– بخیه: وقتی تعیین خواهد شد تا جلسه پیگیری برگزار شده و بخیه‌های بیمار کشیده شوند.
– کبودی: کبودی عمقی و قابل توجهی در ناحیه جراحی ایجاد خواهد شد.
– بی حسی: ممکن است بیمار بی‌حسی را در نقاطی که برداشت چربی وجود داشته تجربه کند. این بی‌حسی بین ۶ تا ۸ هفته بهبود خواهد یافت.
– نتایج: پزشک و بیمار نمی‌توانند با قطعیت از نتیجه عمل راضی باشند مگر زمانی‌که التهاب‌ها فروکش کرده باشند که تا چند ماه ممکن است به طول انجامد. معمولاً عمیق‌ترین تورم‌ها بعد از هفته چهارم تسکین می‌یابند و نقاطی که چربی از آنها برداشته شده است باید نازک شده باشند.

بیمارانی که وزن خود را ثابت نگه می‌دارند می‌توانند منتظر نتیجه‌ مثبت باشند. آنهایی که اضافه وزن پیدا می‌کنند بعد از عمل ممکن است در وضعیت هشدار جدی قرار بگیرند. آنهایی که سابقه انباشت چربی در لگن را داشته‌اند ممکن است به این نتیجه برسند که باسن مشکل بعدی آنها است.

به نظر بادرمان، اگر شما درباره همه چیز از قبل به دقت فکر کرده باشید و پزشک خود را از هدف، انگیزه و انتظارات خود آگاه کنید برای رسیدن به نتیجه‌ بهتر تبحر و مهارت‌های پزشک خود را محک زده و ارزیابی خواهید کرد. به این صورت جایی برای هیچ‌گونه ابهام و پیچیدگی باقی نخواهد ماند.