پرسش و پاسخ‌هایی درباره جراحی زیبایی سینه

جراحی زیبایی سینه همانند سایر جراحی‌ها یک عمل تهاجمی است که اندازه سینه‌ها را افزایش داده و بازیابی می‌کند یا به طرز غیر قابل توجهی شکل آنها را دگرگون می‌کند. این جراحی عموماً بر روی بالا تنه‌ هایی صورت می‌گیرد که به صورت طبیعی کوچکند، مرحله بعدی مستکتومی (برداشتن سینه) هستند و یا در بالا بردن سینه‌ها که به علت کاهش وزن، بارداری و افزایش سن دچار افتادگی شده‌اند نتیجه بخش است. به وسیله این جراحی شما سایز و شکلی از سینه را خواهید داشت که با آن راحت‌تر هستید و طبیعتاً با بدن شما مناسب‌ترین سازگاری را خواهد داشت.
عمل زیبایی سینه با استفاده از سیلیکون‌ها، ایمپلنت‌های آب و نمک یا از طریق انتقال چربی امکان پذیر است.

• آیا انجام این عمل زیبایی برای من مناسب است؟

در هر نوع عمل زیبایی انتظار می‌رود که فرد در وضعیت مناسبی از سلامتی قرار داشته باشد چنانچه شما با مشکل قلبی، ریوی و اختلالات دستگاه عصبی مواجه هستید گزینه مناسبی برای انجام این قسم عمل‌ها نخواهید بود.
افرادی برای عمل زیبایی سینه مناسبند که به وزن ایده‌آل خود نزدیک بوده و ترجیحاً دارای BMI در حد ۲۰ یا کمتر باشند. ضروری است افراد سیگاری تا شش هفته قبل و بعد از انجام عمل سیگار را ترک کنند به این علت که مصرف سیگار باعص بروز مشکل در روند درمان و التیام زخم‌ها پس از عمل خواهد شد. برای برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه لازم است با توجه به شرایط بدنی خود و انتظاری که از این نوع اعمال جراحی دارید با در نظر گرفتن میزان سلامتی با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکی را انتخاب کنید که تعهد و تبحر لازم برای این جراحی داشته باشد.

– ایمپلنت‌های سیلیکونی:

حاوی ژل‌های کشسان و ارتجاعی است که بافتی بسیار شبیه به بافت سینه برای جایگذاری و قرار دادن دارند. این سیلیکون ممکن است با برشی طولانی‌تر نیاز داشته باشد و فرد باید به صورت مداوم چک آپ شده تا از کارکرد منظم آنها اطمینان حاصل شود به این علت که ژل در بدن به صورت طبیعی جذب نخواهد شد.

– ژل و سیلیکون تلفیقی:

ایمپلنت‌هایی که شکل پایدارتری داشته و بافت ژله‌ای دارند. این ایمپلنت‌ها با سیلیکون ژل پر می‌شوند و عموماً شکل خود را بهتر حفظ می‌کنند. در این نوع ایمپلنت شکاف ایجاد شده برای قرار دادن در بدن عمیق‌تر و طولانی تر است و این ایمپلنت‌ها می‌توانند در بالا یا قسمت پایینی عضله پستان در میان تعدادی شکاف قرار بگیرند.

– انتقال چربی:

در این روش سلول‌های چربی از قسمت‌های مختلف بدن مثل: شکم، پهلوها و ساق‌ها به کمک لایپوساکشن جدا شده و پس از فرآوری و غنی شدن به وسیله سانتریفیوژ به سینه‌ها تزریق می‌شود. انتظار می‌رود که ۷۰ درصد چربی‌ها پس از تزریق در محل ثابت باقی بمانند. هنگامی که تأمین کننده خونی در بافت مستقر شود چربی‌ها منزلگاه جدیدی برای خود یافته و باقی می‌مانند.


• جراحی زیبایی سینه چه مقدار هزینه دارد ؟

به طور متوسط جراحی زیبایی سینه در ایران با توجه به اختلاف قیمت منطقه‌‌ای و شهرهای مختلف ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان، تزریق چربی ۴ تا ۵ میلیون، ترمیم سینه برداشته شده تا ۲۰ میلیون تومان هزینه در بردارد. این قیمت‌ها امکان متنوع شدن را دارند و عوامل زیادی همچون متد جراح، تجربه پزشک، موقعیت جغرافیایی و هزینه‌های جانبی جراحی همچون اتاق عمل، بیهوشی و مدیریت‌های قبل از عمل بر روی آن تاثیر گذار هستند.

مانند هر عمل زیبایی دیگری هزینه نباید اولین عامل انتخاب روش جراحی و پزشک باشد. دکتر کمت هیوز جراح زیبایی از لس آنجلس می‌گوید: جراحی را پیدا کنید که دارای گواهی‌های درخشان است و سالانه صدها جراحی زیبایی بر روی سینه انجام می‌دهد. برای بهترین نتیجه عکس‌های قبل و بعد را مشاهده کنید، درشبکه‌های تخصصی جراحی زیبایی مشورت کنید تا ببینید چه کسی برای انجام این عمل مناسب‌ترین است.

• چگونگی انتخاب جراح

همانند سایر جراحی‌های خود خواسته مهم‌ترین عامل در انتخاب جراح پلاستیک تجربه اوست. هر پزشکی حتی اگر جراح پلاستیک هم نباشد می‌تواند جراحی زیبایی سینه را پیشنهاد دهد. ممکن است لازم باشد شما مدرک بورد تخصصی جراحی که مستقیماً انجام می‌دهد و نتایج جراحی او را بررسی کنید. بادرمان پیشنهاد می‌کند که چندین نتیجه‌گیری قبل از انتخاب جراح داشته باشید.

 صلاحیت‌ها را بررسی کنید

از اینکه جراح شما جراح پلاستیک است اطمینان حاصل کنید. پزشکان زیادی مدرک تخصصی جراحی زیبایی دارند ! شما یک جراح پلاستیک لازم دارید که آموزش‌های لازم به عنوان یک جراح پلاستیک را دیده باشد.

درباره امکانات محل جراحی سوال کنید

قطعا لازم است که درباره مزایا و امکانات مرکزی که جراحی در آن انجام می‌شود، آگاهی داشته باشید. لازم است جویا شوید و بدانید مرکز جراحی چه تسهیلاتی به شما اختصاص می‌دهد، عملیات استریل کردن چگونه خواهد بود و در حین عمل چه کسانی کنار شما خواهند بود.

مشورت در شبکه‌های تخصص و دیدن عکس‌های قبل و بعد عمل

به اعتقاد مشاورین بادرمان زمانی که در نظر دارید عمل زیبایی سینه را انجام دهید مهم‌ترین سوال برای به چالش کشیدن زاویه دید بیمار این است که از خود بپرسید آیا به دنبال این است که نتیجه جراحی طبیعی به نظر برسد؟ چنان‌چه پاسخ مثبت باشد فرد باید به دنبال پزشک جراحی باشد که حساسیت زیبا شناسانه‌ای موازی با حساسیت شما داشته باشد و در کنار آن تجربیات و آموزش‌های لازم را دیده باشد. روی دیدن عکس‌های قبل و بعد عمل‌های زیبایی اصرار داشته باشید و بسیاری از آن‌ها را ببینید. یک جراح زیبایی متخصص و باتجربه باید ده‌ها عکس از عمل زیبایی سینه داشته باشد که از زوایای مختلف همگی با نور یکسان، برش‌ها و فاصله‌ یک سان دوربین گرفته شده باشد.

• در روز عمل جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

جراحی سینه معمولاً بین یک تا سه ساعت به طول می‌انجامد و زمانی که شما به بیمارستان یا مرکز جراحی می‌رسید ابتدا مقدمات آمادگی عمل انجام می‌شود و پس از آن بیهوشی فرا می‌رسد. بیهوشی کامل شایع‌ترین نوع بیهوشی در عمل زیبایی سینه است ولی این امکان وجود دارد که از بی حسی موضعی نیز استفاده شود. هنگامی که برای جراحی آماده شدید پزشک شما و تیم پزشکی باید از برنامه‌ از پیش تعیین شده جراحی که با بیمار بر روی آن توافق شده است، پیروی کنند. هنگامی که جراحی به پایان رسید شما برای یک مراقبت کوتاه به ریکاوری انتقال داده خواهید شد. مگر اینکه دکتر به این نتیجه رسیده باشد که شما امکان مرخص شدن با لباس‌های خود و سینه بند طبی را داشته باشید که همان روز مرکز را ترک می‌کنید.

• دوره بهبود چیست؟

عمل جراحی زیبایی سینه مراحل پیش‌بینی شده‌ای دارد. در ابتدا سینه‌ها سفت، متورم و دردناک خواهند بود. پس از شش هفته میزان قابل توجهی از آنها التیام خواهند یافت. پس از سه ماه می‌توان گفت ۹۰ درصد تورم‌ها از بین رفته و سینه نرم و طبیعی به نظر خواهد رسید. البته همه چیز به ساختار بدنی وابسته خواهد بود و این یک راهنمای کلی است. به بیماران توصیه می‌شود که یک هفته از کار و شش هفته از ورزش و فعالیت‌های سنگین پرهیز کنند.

– روز اول تا چهارم، دوره التهاب:

تورم، درد و ناراحتی. این بازه زمانی هنگامی است که به میزان زیادی دارو نیاز است و همچنین ممکن است کبودی ایجاد شود. انباشته شدن مایعات که به منزله اضافه وزن عمل می‌کند شایع خواهد بود.

– روز پنجم تا دهم:

عموماً در استحمام و برخورد آب به زخم‌های حاصل از عمل مشکلی به وجود نخواهد آمد. ممکن است بر اثر استفاده از مسکن‌ها دچار یبوست شده باشید. همچنین این امکان وجود دارد که دردها شب هنگام از ۳ تا ۶ صبح به سراغ شما بیاید. این موضوع زمانی تشدید خواهد شما که شما ایمپلنت‌های زیر عضلانی پستان استفاده کرده باشید. با اجازه جراح می‌توانید ماساژ سینه را آغاز کنید. بین روز هشتم تا دهم مراقب علایم خون‌ریزی یا عفونت باشید. همچنین در این زمان بخیه‌های خارجی کشیده می‌شوند و اگر پزشک شما از بخیه‌های جذبی یا بافتی استفاده کرده باشد آنها ظرف مدت ۱ یا ۲ هفته خود به خود خواهند افتاد.

– روز یازدهم تا بیست و یکم:

خطر خون‌ریزی و عفونت کاهش می‌یابد. می‌توانید فعالیت بدنی به عنوان مثال تمرینات کم اثر را شروع کنید. بخش اعظمی از تورمات فروکش می‌کند. دردهای مقطعی در شب احتمال دارد دوباره شروع به فعالیت کنند و در ناحیه نوک سینه‌ها باعث ایجاد احساس سوزن سوزن یا سوزش شود. بی حسی در بخشی از قسمت‌های پوست طبیعی است.

– روز بیست و دوم تا چهل و دوم:

قسمت وسیعی از زخم‌ها التیام یافته است. به ندرت به فرص‌های مسکن قوی نیاز است ولی عموماًً استفاده از قرص‌های ایبوپروفن و تایلنول با اجازه پزشک بلامانع است. شما می‌توانید فعالیت‌ها و تمریناتی که پر اثر تر هستند همچون ایروبیک آغاز کنید.

• عوارض جانبی احتمالی چه خواهد بود؟

اگر عمل جراحی زیبایی سینه توسط جراح پلاستیک متبحر و با تجربه انجام شود میزان موفقیت بالایی خواهد داشت. اگر چه مانند هر عمل دیگری مطلقاً بی خطر نخواهد بود. اثرات جانبی بالقوه شامل: خون ریزی، عفونت، هماتوم، زخم، انقباض کپسولی، پارگی و نشت ایمپلنت، سوء واکنش به بیهوشی، نارضایتی از عمل که جراحی دیگری را در پی خواهد داشت، می‌شود.

• زخم‌ها چگونه به نظر خواهند رسید؟

برش معمولی که در جراحی زیبایی سینه استفاده می‌شود در هاله خط چین زیر‌سینه صورت می‌گیرد. به گفته یک متخصص لوییز اندرز از کالیفرنیا، با توجه به نوع ایمپلنت، راحتی کار جراح و نوع سلیقه مراجع شکاف‌ها می‌توانند متغیر باشند، سریع خوب شده و کم‌رنگ شوند.

حدوداً یک سال زمان لازم است تا زخم ایجاد شده محو شود. برای این نتیجه چندین عامل دخیل هستند. ایجاد فشار و ماساژ بر روی زخمی که کاملاً خوب شده است نشان داده است که با شکستن بافت‌های زخم آن را از نظر ظاهری بهبود می‌بخشد. از تماس مستقیم آفتاب با زخم جلوگیری کنید چرا که در پروسه‌ بهبود اشعه‌های UV این قدرت را دارند که باعث تغییر رنگ شوند. چنانچه پس از گذشت یک سال از زمان جراحی هنوز زخم‌ها بد نما و آشکار باشند و ناخوشی نیز وجود داشته باشد جراح شما ممکن است تزریق استرویدی، لیزر و یا تجدید جراحی زخم را در نظر بگیرد.

به نظر بادرمان، اگر شما درباره همه چیز از قبل به دقت فکر کرده باشید و پزشک خود را از هدف، انگیزه و انتظارات خود آگاه کنید برای رسیدن به نتیجه‌ بهتر تبحر و مهارت‌های پزشک خود را محک زده و ارزیابی خواهید کرد. به این صورت جایی برای هیچ‌گونه ابهام و پیچیدگی باقی نخواهد ماند.