جراحی چال گونه

عملی بسیار ساده و راحت خواهد بود که تحت عنوان “ایجاد چال گونه” یا “جراحی چال گونه” نامیده می‌شود.

چال گونه چیست؟

هنگامی که چال گونه بر روی صورت بطور طبیعی ایجاد می شود، در واقع علت ایجاد آن وجود اشکال جزئی در عضلات صورت می باشد. این اشکال باعث می شود پوست شما به عضلات صورت نزدیک تر شود. در نتیجه، پوست در نتیجه فعالیت عضلات هنگام لبخند زدن کشیده می شود و یک چال خنده بر روی گونه شما ایجاد می کند. به هر حال پیشرفت های اخیر ایجاد شده در حوزه جراحی پلاستیک صورت ایجاد این ویژگی را با استفاده از جراحی های ساده و بدون خطر برای افراد متقاضی امکان پذیر کرده است.

این عمل در شرایط بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما در تمام طول مدت عمل، بیدار و آسوده خواهید بود. انجام عمل ایجاد چال خنده در حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و شما می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام عمل به خانه بازگردید.

چال خنده طبیعی معمولاً هنگامی تشکیل می‌شود که یک نقص کوچک در ساختار ماهیچه‌های ناحیه گونه (که در اغلب موارد ماهیچه شیپوری است) به وجود بیاید. در نتیجه پوست موجود بر روی ماهیچه‌ای که دچار نقص شده است، به سمت داخل گود می‌افتد و به بافت همبند زیر آن متصل می‌شود و یک چال بر روی پوست ایجاد می‌شود که حالت ظاهری زیبایی (شبیه لبخند) در صورت ایجاد می‌کند.

جراحی چال گونه
جراحی چال گونه

مواردی که باید قبل از جراحی چال گونه رعایت شود

شب قبل از عمل چال گونه آنتی بیوتیک مصرف شود ( معمولا آموکسی سیلین ۲۰۰ میلی گرم هر هشت ساعت ) و تا زمان افتادن بخیه ها ادامه داشته باشد.
دهان شویه قبل از عمل انجام شود و سپس هر ۲-۳ ساعت یک بار تکرار شود.
از پماد آنتی بیوتیک برای پوست صورت استفاده شود.
عدم استفاده از غذاهای جویدنی و صفت در ۲ هفته اول پس از جراحی چال گونه.
عدم حرکات سریع و ناگهانی صورت تا یک هفته پس از جراحی چال گونه و عدم ماساژ صورت.

 

آیا نیازی به مصرف دارو قبل یا بعد از عمل جراحی ایجاد چال خنده وجود دارد؟

پزشک معمولاً داروهای آنتی بیوتیک لازم را جهت مصرف در صبح روز عمل جراحی برای شما تجویز می کند. علاوه بر این لازم است این داروهای آنتی بیوتیک برای چند روز پس از انجام عمل توسط شما استفاده شود. معمولاً درد بیمار در طول این دوره قابل مدیریت و ملایم می باشد و داروهای مسکن عادی موجود در داروخانه ها برای کاهش درد اکثر بیماران کافی است. در این زمان پزشک از شما می خواهد مصرف آسپرین، موترین، آدویل، یا سایر انواع داروهای ضد التهاب غیر استروئید را برای حداقل ۱ هفته قبل از شروع درمان متوقف کنید، زیرا مصرف این داروها می تواند باعث رقیق شدن خون شود.

مراقبت های پیش از جراحی چال گونه

حداقل ۶ ساعت قبل از عمل جراحی چیزی نخورده یا ننوشید.
سیگار کشیدن را حداقل ۲ هفته قبل تا ۲ هفته بعد از جراحی متوقف کنید. انجام این کار بطور خاص برای بیمارانی مهم است که عمل جراحی کوچک کردن سینه، حذف چربی در ناحیه شکم یا جراحی لیفت صورت انجام داده اند.
مصرف الکل را حداقل ۱ هفته قبل از عمل جراحی متوقف نمایید.

حداقل ۲ هفته قبل و ۲ هفته پس از عمل جراحی مصرف موارد زیر را متوقف نمایید:

مصرف هر گونه ترکیب حاوی ویتامین ای (E)، افامول جی (G)، روغن گل مغربی، روغن سالمون، روغن کبد ماهی، جنسینگ، ایمدین، و سیر.
داروهای ضد التهاب شامل پیروکسیکام، اندوسید، نوروفن، ایبو پروفن، سورگام، ولتارول، ناپروکسین، فروبن، لدرفن.
داروهای رقیق کننده خون شامل آسپیرین/ سالیسیلات، آنادین، دیسپرین، کودیز، یا داروهای سرما خوردگی یا آنفولانزا
در روز عمل جراحی از هیچ گونه لوازم جانبی برای چشم استفاده نکرده یا آرایش صورت انجام ندهید، زیرا انجام این کار می تواند در فرآیند جراحی اختلال ایجاد کند.

روش انجام عمل جراحی چال گونه چگونه است ؟

عمل زیبایی چال گونه یک جراحی بدون درد و فوری است که به صورت سرپایی صورت می گیرد. چال گونه در هر اندازه و نوعی بر روی این گونه می توانند ایجاد شوند و در نتیجه هر کسی می تواند عمل جراحی چال لپ را انجام دهد. پزشک جراح یک برش بسیار ریز داخل گونه ایجاد می کند. از آنجایی که برش داخلی است، پس از جراحی جای زخم ایجاد نمی شود. یک نخ بخیه قابل جذب در محل برش بسته می شود تا چال گونه ایجاد شود. وقتی نخ بخیه جذب شد و گونه شما التیام پیدا کرد، بافت جای زخم بین پوست داخلی و عضله صورت یک چال گونه دائمی ایجاد می کند.

دوران ریکاوری و بهبودی بعد از عمل چال گونه

پس از عمل کمی کبودی و ورم در ناحیه عمل قابل‌مشاهده است که با کمپرس سرد و به‌مرورزمان از بین می‌رود. در ساعات اولیه اول پیشنهاد می‌شود که از غذاهای نرم استفاده شود. همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک نیز برای جلوگیری از ایجاد عفونت می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

در مواردی برای کاهش درد بیمار مسکن برای فرد تجویز می‌شود. در این موارد از مصرف مسکن بدون مشورت پزشک باید پرهیز کرد. چراکه برخی از مسکن‌ها با رقیق کردن خون باعث خونریزی و درنتیجه عواقب بعدی آن پس از جراحی می‌شوند.

 

عوارض و خطرات

این جراحی نیز مانند هر جراحی دیگری با بعضی خطرهای احتمالی همراه است. جراح در جلسه مشاوره بیمار را در جریان تمامی این عوارض می‌گذارد تا وی تصمیمی آگاهانه اتخاذ کند.

دوران بهبود

بخیه‌ها تجزیه پذیراند و پس از حدود ۲ هفته جذب می‌شوند و در نتیجه چال گونه با نرم شدن پوست ظاهری طبیعی‌تر پیدا می‌کند. بافت داخلی پس از التیام یافتن عضله‌ی گونه را به پوست متصل می‌کند و به این ترتیب صورت هنگام خندیدن چال می‌افتد. دوران بهبود ممکن است بسته به قدرت التیام بخشی بدن و میزان بافت برداشته شده چند روز تا چند هفته طول بکشد، اما معمولاً چند هفته زمان می‌برد تا چال‌های جدید گونه ظاهری طبیعی بیابد. بیمار می‌تواند پس از جراحی غذا بخورد، اما توصیه می‌شود تا زمان از بین رفتن اثر داروی بی‌حسی صبر کند.