در صورت رضایت دادن می‌شود از پزشک شکایت کرد؟

رضایت یا برائت در واقع اجازه بیمار به پزشک برای انجام عمل جراحی است و به معنای آن نیست که هر اتفاقی را شامل گردد.
در صورتی‌که به‌ دلیل تقصیر پزشک اتفاقی برای بیمار پیش ‌بیاید، حتی اگر برائت هم گرفته شده باشد مسئولیت وجود دارد و پزشک ضامن دیه است.
در صورتی که پزشک در عمل جراحی موجب صدمه و تلف بیمار گردد ولی اعمالش با موازین پزشکی مطابق باشد مسئولیت ندارد حتی اگر برائت نگرفته باشد.
بنابراین ملاک اصلی در تعیین مسئولیت، قصور پزشک می‌باشد نه برگه رضایت ‌نامه.
بیمار می‌تواند از پزشک معالج شکایت نماید. در این صورت پس از طرح موضوع در دادسرا به دستور مقام قضایی، پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع می گردد و در صورت اثبات تقصیر پزشک ایشان به پرداخت دیه محکوم میشوند.

 

در صورت سوال یا پیگیری شکایت با موسسه حقوقی دادیاران تماس بگیرید موسسه حقوقی دادیاران

 

اگر گذرتان به بیمارستان افتاده باشد و عمل جراحی انجام داده باشید، احتمالا با این جملات آشنا هستید؛ جملاتی که شما با خواندن و امضا‌کردن آنها، حق اعتراض و شکایت را از خود سلب می‌کنید.

این «بری الذمه» و «بری الدیه»‌ای که در فرم رضایت‌نامه‌ها و برائت‌نامه‌های پزشکی می‌آید، به این معنی است که در صورت هرگونه عارضه‌ای پس از عمل جراحی، پزشک هیچ مسئولیتی به عهده ندارد و دیه‌ای هم بابت عوارض عمل جراحی پرداخت نخواهد کرد.

شاید با خودتان فکر کنید راه‌حل این مشکل، ساده است و اصلا بیمار یا خانواده‌اش نباید این فرم‌های رضایت‌نامه را پر کنند؛ اما وقتی بیمار در شرایط وخیم به یک مرکز درمانی مراجعه می‌کند، بیمار و خانواده‌اش حاضرند برای درمان سریع‌تر، هر فرمی را امضا کنند و چه بسا حتی متن رضایت‌نامه پزشکی را نخوانند و فورا آن را امضا کنند.

اما همین فرم‌های بظاهر اداری و وقت پرکن، خیلی اوقات خودش به مصیبتی بزرگ برای بیمار تبدیل می‌شود.

رضایت‌ نامه درمان
رضایت‌ نامه درمان

 

تحت هر شرایطی می‌توان شکایت کرد

از نگاه بسیاری از پزشکان و کادر درمان، چون فرآیند درمانی فعالیتی پراسترس است که با جان بیمار سر و کار دارد، بنابراین نیاز است که پزشک، امنیت خاطر داشته باشد و با آرامش به کارش ادامه دهد. به همین منظور نیز فرم رضایت‌نامه و برائت‌نامه تدوین می‌شود تا کادر درمان با خیال راحت‌تری، عمل جراحی را انجام دهند.

اما باید در نظر داشت که همه مشاغل به نوعی استرس خاص خود را دارند و نمی‌توان به دلیل حساسیت یک شغل، همه عواقب و عوارض احتمالی آن بر جان مردم را هم نادیده بگیریم. به تعبیر دیگر، گرچه پزشکی حرفه ارزشمند و مقدسی است، اما هیچ کدام از اینها دلیل نمی‌شود پزشک، پاسخگوی تجویزها و عمل‌هایش نباشد.

 

رضایت‌نامه ربطی به تخلفات پزشکی ندارد

اگر بیمار تحت هر شرایطی می‌تواند از پزشکش شکایت کند، این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا باید چنین فرمی را به‌دست بیمار بدهند؟ یعنی وقتی احتمال دارد پزشک یا کادر درمان از همین فرم، سوء‌استفاده کرده و حقوق بیمار را پایمال کنند، چرا نباید کلا این فرم‌ها حذف شود تا احتمال هرگونه سوء استفاده‌ای هم از بین برود؟

فرم رضایت‌نامه و برائت‌نامه از سوی وزارت بهداشت تدوین می‌شود و در همه مراکز درمانی دولتی یا خصوصی هم توزیع شده است.

فرم رضایت‌نامه فقط به این معنی است که بیمار با نفس یک فرآیند درمانی موافقت می‌کند و عواقب احتمالی آن را می‌پذیرد؛ اما این حرف به این معنی نیست که قصور پزشکی زیرسایه این رضایت‌نامه‌ها برود.