عمل جراحی زیبایی چانه

برخلاف بسیاری از افرادی که برای جراحیهای زیبایی صورت مراجعه میکنند، افرادی که تحت اعمال جراحی زیبایی چانه قرار میگیرند، افرادی هستند که برای صورت نازیبا یا جهت دیگر اعمال زیبایی صورت مراجعه کرده اند و جراح پلاستیک با بررسی دقیق صورت متوجه مشکل در چانه میشود.
درصورت شک به نازیبایی چانه، بایستی تناسب اندازه و محل چانه نسبت به دیگر اجزای صورت انجام گیرد. گاهی اوقات علاوه بر چانه، فک تحتانی نیز در محل نامناسبی قرار گرفته است و بایستی با اعمال جراحی ارتوگناتیک فک را در محل مناسب قرارداد.

عمل جراحی زیبایی چانه، در بیمارانی انجام میگیرد که چانه کوچک یا عقب رفته، چانه بزرگ یا برجسته، ویا چانه غیرقرینه دارند.
در هنگام بررسی وضعیت چانه، بایستی وضعیت قرارگیری دندانها را نیز درنظر داشت.

عمل جراحی عقب بردن چانه

در این عمل جراحی با برش زیر چانه یا داخل دهان، مقداری که لازم به کوچک کردن یا عقب بردن چانه میباشد مشخص میگردد، سپس با اره مخصوص این قسمت برداشته میشود و باقیمانده استخوان چانه به استخوان فک تحتانی با استفاده از پلیت و یا پیچ فیکس میگردد.

استفاده از فیلر

با روشهای گوناگونی میتوان چانه را در محورهای مختلف بزرگ کرد. با تزریق فیلر تا حدودی میتوان نتیجه مطلوب را بدست آورد، ولیکن درنظر داشته باشید که با فیلر میتوان بصورت محدود چانه زیباتری بدست آورد و برای بزرگتر کردن یا جلوآوردن قابل توجه چانه حتما بایستی از اعمال جراحی چانه استفاده کرد.

بزرگ کردن یا افزایش طول چانه

ارزیابی قبل از عمل

اغلب قبل از عمل با گرافی مخصوص از نمای پهلو، وضعیت قرارگیری چانه و ارتباط آن با استخوانهای صورت و جمجمه بررسی میگردد.

انتخابهای درمان

پروتز چانه

روشهای گوناگونی برای درمان چانه کوتاه یا بدون برجستگی وجود دارد که پروتز چانه یکی از آنهاست. پروتز چانه از مواد متفاوتی مانند سلیکون میتواند درست شده باشد، همچنین انواع اشکال با اندازه های متفاوت پروتز چانه وجود دارد که جراح با توجه به معاینه میتواند پروتز مطلوب را انتخاب کند. روش قرار دادن پروتز میتواند ازطریق دهان یا از طریق زیر چانه باشد. برش زیرچانه اغلب در محلی میباشد که قابل رویت نیست. اغلب جراحی فوق تحت بیهوشی عمومی انجام میگیرد و بیمار میتواند در همان روز ترخیص گردد.

ژنیوپلاستی

در این عمل جراحی قسمت استخوانی چانه با اره مخصوص بریده میشود و سپس در محل مناسب، جلوتر یا پایین تر یا…، قرارداده میشود و با پیچ و پلیت در محل فیکس میگردد. این جراحی نسبت به جراحی قراردادن پروتز چانه وسیعتر میباشد و مراقبتهای بیشتری بعداز عمل لازم دارد.

جراحی زیبایی چانه درکنار دیگر اعمال جراحی زیبایی صورت

همانگونه که گفته شد، اغلب بیماران برای زیبایی دیگر قسمتهای صورت مراجعه میکنند و با بررسی دقیق بیمار جراح عمل جراحی زیبایی چانه را درکنار دیگر اعمال جراحی توصیه میکند. عمل جراحی رینوپلاستی، لیفت گردن، لیفت صورت اعمالی هستند که بطور شایعتر همراه با ژنیوپلاستی یا پروتز چانه بکار میروند.
یک چانه کوچک موجب میشود تا بینی بزرگتر از حد بنظر برسد و با انجام همزمان جراحی زیبایی چانه میتوان ظاهر زیباتری بدست آورد.

مراقبت بعداز عمل

درچند روزاول بایستی بیمار پانسمان و چسب مخصوصی را بکار بگیرد. اغلب برای ۷-۱۰ روز تورم وجود دارد. گاهی بیحسی در چانه بعداز عمل وجود دارد که اغلب بعداز چند هفته بهبودیحاصل میگردد. در هر دو نوع عمل جراحی زیبایی چانه بعداز ۲-۳ ماه با ازبین رفتن کامل تورم چانه، نتیجه نهایی مشخص میگردد.