در افراد با پستانهای کوچک با انتخاب مناسب پروتز پستان میتوان ظاهر مناسب پستان را بدست آورد. فاکتورهای متعددی در انتخاب پروتز پستان دخیل هستند:

اندازه پروتز:

سایز پروتز یکی از فاکتورهایی میباشد که برای بیمار بسیار مهم میباشد. درهر جامعه ای، سایزهای متفاوتی مطلوب میباشد و در انتخاب پروتز هم بیمار هم جراح با هم بایستی سایز پروتز را انتخاب کنند. درهر بیمار با توجه به اندازه قفسه سینه و سایز پستان، محدودیت در انتخاب سایز پروتز پستان وجود دارد.

شکل پروتز پستان:

بصورت round ویا teardrop میباشند. در پروتزهای teardrop، ظاهری طبیعیتر دارند ولی درصورت چرخش پروتز مشکل ساز خواهند بود. پروتزهای round قسمت فوقانی پستان را بهتر پر میکنند و درصورت چرخش مشکلی پدید نمی آورند.

جدار پروتز:

جدار تمامی پروتزهای پستان از جنس سیلیکون میباشد ولیکن برخی از پروتزها با جدار صاف (smooth) وبرخی با جدار texture میباشند که هرکدام معایب و محاسنی دارند. در پروتزهای smooth ریسک کم ALCL بسیار کاهش پیدا میکند و در پروتزهای Texture، احتمال عوارض کپسول مانند capsular contracture کاهش میابد.

ماده داخل پروتز:

در داخل جداره پروتز با ماده ای پر میشود تا قوام شبیه به پستان طبیعی پیدا کند. این ماده میتواند سالین یا سلیکون باشد.
پروتزهای سالینی قبلا بیشتر استفاده میشدند ولی با ارایه پروتزهای سیلیکونی جدید با عوارض کمتر، درحال حاضر استفاده از پروتزهای سالینی محدودتر شده است.
قوام پروتزهای سلیکونی با توجه به نوع سیلیکون بکار رفته متغیر میباشد. هرچه زنجیره های جانبی در مولکول فوق بیشتر باشد قوام یا چسبندگی سیلیکون بیشتر خواهد بود. در پروتزهای سیلیکونی با قوام و چسبندگی بالاتر گاهی با وجود سوراخهای کوچک در جدار پروتز، نشت واضح سیلیکون به اطراف پروتز رخ نخواهد داد.

برش جراحی:

انواع برشهای جراحی برای قرار دادن پروتز پستان وجود دارد:

برش اطراف نوک پستان که در کسانی که پروتزهای خیلی بزرگ نمیخواهند مناسب خواهد بود. این برش به علت احتمال تماس پروتز با مجاری شیری احتمال کمی با افزایش عوارض پروتز پستان همراه خواهد بود.
برش زیر پستان که اغلب جراحان پلاستیک از آن استفاده میکنند، به خوبی در حالت ایستاده در زیر بافت پستان پوشیده میشود و اغلب ۵ سانتی متر طول دارد.
روشهای گوناگون دیگری برای قراردادن پروتز پستان وجود دارد مانند از طریق زیربغل یا ناف که به علت مشکلات تکنیکی و افزایش عوارض آن اغلب توسط جراحان پلاستیک توصیه نمیشود.

پاکت پروتز:

چند محل گوناگون برای قراردادن پروتز پستان میتوان درنظر گرفت.

ساب گلندولار: ایجاد پاکت در زیر بافت پستان، از لحاظ تکنیکی راحت تر میباشد ولیکن در بیمارانی که بافت پارانشیم پستان بسیار کم میباشد، انجام آن مقدور نمیباشد و موجب افزایش احتمال عوارض آن میگردد.
ساب فاشیال: ایجاد پاکت در زیر فاشیای عضه پکتورال
ساب پکتورال: ایجاد پاکت در زیر عضله پکتورال

 

بهترین جراح پروتز سینه

پروتزهای پستان در طول سالیان گذشته تحول زیادی پیدا کرده اند و علاوه بر کاهش عوارض موجب افزایش رضایت بیماران شده اند. در حال حاضر انواع مختلف پروتز پستان با روشهای مختلفی از اعمال جراحی برای قراردادن آنها وجود دارد.

مشاوره با جراح پلاستیک در انتخاب بهترین پروتز برای هر بیمار بسیار کمک کننده می باشد

https://badarman.com/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b2-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86/