تزریق ژل بهتر است یا چربی ؟
تزریق ژل بهتره یا چربی واسه صورت ؟
تزریق ژل یا چربی برای گونه ؟
تزریق ژل یا چربی به واژن ؟
تزریق ژل یا چربی برای زیر چشم ؟
تزریق ژل یا چربی برای خط خنده ؟
تزریق ژل یا چربی به لب ؟

سوالاتی هست که معمولا برای متقاضیان پیش می آید و در مطلب زیر می توانید پاسخ خود را بیابید

مقدمه
روند طبیعی افزایش سن، در تمامی لایه های صورت شامل بافت نرم مانند پوست، زیرجلد، عضلات و … و استخوان رخ میدهد. روشهای متفاوتی برای اصلاح اثرات افزایش سن وجود دارد. تزریق فیلر، لیفت، لیپوساکشن و… در اصلاح مشکلاتی که بدنبال افزایش سن رخ میدهند، موثر میباشند. فیلرها در درمان کاهش حجم (بافت نرم و تا حدودی استخوان) ویا ازبین بردن چین و چروکهای صورت موثر میباشند. فیلرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند، مانند اتولوگ، بیولوژیک و سنتتیک. مهمترین فیلر اتولوگ، چربی میباشد که درحال حاضر کاربرد زیادی در اعمال جراحی جوانسازی صورت، اصلاح اختلالات سینه و حجم دادن به باسن دارد. فیلرهای سنتتیک به علت اینکه غیرقابل جذب میباشند، درحال حاضر در زیباسازی صورت و اصلاح اختلالات دیگر اندامها کاربرد ندارند. ژل پاژ که زمانی در ایران کاربرد فراوانی داشت، فیلر غیرقابل جذبی بود که به علت عوارض فراوان آن درحال حاضر بکار برده نمیشود. فیلرهای بیولوژیک، مانند کلاژن و هیالورونیک اسید، اثر موقتی (شش ماه تا دوسال) در اصلاح حجم یا چین و چروکهای پوستی دارند. این فیلرها از باکتریها، حیوانات یا بدن انسان استخراج میشوند که مشکلات خاص خود را به همراه دارد، مانند حساسیت به پروتیینهای حیوانی.

کاربرد چربی و ژلها در بدن متفاوت میباشد. اکثرا این دو نوع فیلر را میتوان بجای یکدیگر بکار برد، ولیکن تفاوتهایی با هم دارند.

تزریق چربی به عنوان فیلر

درصورتیکه نیاز به حجم زیادی از فیلر باشد (مانند تزریق در سینه یا باسن جهت حجم دهی به آنها) هم از لحاظ هزینه، هم ایجاد عوارض، تزریق چربی به ژل ارجحیت دارد. تزریق حجم زیاد ژل میتواند موجب جابجایی آن گردد. درصورتیکه چربی اگر بصورت مناسب تزریق گردد، احتمال جابجایی آن وجود نخواهد داشت.
باوجودیکه چربی تزریق شده ۴۰ تا ۶۰ درصد احتمال جذب شدن دارد، بعداز چند هفته، در اطراف چربی تزریق شده عروق خونی جدید شکل میگیرند و چربی تزریق شده در محل، دیگر جذب نخواهد شد و ماندگاری مادام العمر خواهد داشت. اغلب جهت بدست آوردن حجم مورد نیاز ممکن است به دو یا سه نوبت تزریق چربی نیاز باشد. ژل ها بعداز تزریق، در کوتاه مدت جذب نخواهند شد ولیکن بعداز حدود یکسال تمام آن جذب خواهد شد و نیاز به تزریق مجدد خواهند داشت.
از آنجایی که تزریق چربی به محلهایی صورت میگیرد که اغلب کمبود چربی وجود دارد، اغلب قوام محل مورد نظر تزریق چربی، طبیعی و مناسب است، درصورتیکه اگر ژلها تزریق سطحی شوند اغلب موجب ناهمواری و قوام نامناسب میگردند، گرچه که برخی از انواع ژل برای تزریق سطحی وجود دارند.
در برخی از نواحی بدن، چربی به میزان بیشتری باقی خواهد ماند مانند پشت دست جهت جوانسازی دست و در نواحی فوق استفاده از تزریق چربی نسبت به تزریق ژل در ارجحیت قرار دارد.

تزریق ژل بعنوان فیلر

تزریق ژلها برخلاف چربیها نیاز به مرحله جداگانه ای برای برداشت از ناحیه دیگر بدن ندارد و برخلاف تزریق چربی، مدت زمان انجام آن بسیار کوتاه تر است و درضمن نیاز به مهارت کمتری برای تزریق خواهد داشت.
میزان تورم محل تزریق شده در تزریق چربی بیشتر میباشد و نیاز به حدود ۷ تا ۱۰ روز زمان برای کاهش تورم ناشی از تزریق چربی میباشد، درصورتیکه در تزریق ژل باوجودیکه امکان کبودی محل تزریق وجود دارد، میزان تورم یا حداقل است یا تورمی وجود ندارد.
در برخی از نواحی بدن مانند لبها، استفاده از ژل ماندگاری بهتری نسبت به تزریق چربی دارد و اغلب جراحان پلاستیک برای افزایش حجم لب از ژلها استفاده میکنند.

بهترین دکتر تزریق چربی به صورت