هایفوتراپی تاباندن امواج اولترا سوند با شدت بالا و فرکانس پایین ، بطور متمرکز به لایه های عمقی پوست به منظور لیفتینگ و جوانسازی عمقی پوست میباشد.
هایفوتراپی یک روش درمانی بسیار مفید و هیجان انگیز است که شدت امواج صوتی آن بیشتر از امواج صوتی در سونوگرافی و با فرکانس پایین تری است. بعلاوه این امواج همگرا هستند و در یک نقطه کانونی در زیر پوست متمرکز شده و ایجاد گرمای شدید می نمایند که تغییرات مفید درمانی را در لایه های عمقی پوست ایجاد خواهد کرد. در حالیکه امواج سونوگرافی واگرا بوده و انرژی پایین تر و فرکانس بالاتری دارند.
با افزایش سن و با تحلیل ماتریکس بافت همبند و از بین رفتن کفایت رشته های کلاژن و الاستین، پوست شل شده و در جهت جاذبه زمین دچار افتادگی میشود.
این نوع پیری که پیری عمقی پوست نامیده میشود، در درمان های رایج جوانسازی از قبیل میکرودرم ابریژن ، کربوکسی تراپی آر اف و لیزر بوتاکس و …. درمان نخواهد شد. در گذشته درمان قابل قبول و موثری برای پیری عمقی پوست بجز جراحی پلاستیک صورت وجود نداشت.
ولی با ابداع هایفوتراپی، لایه عمقی بدون جراحی باز مورد هدف درمانی قرار گرفت. بعبارت دیگر کانون امواج اولتراسونددر هایفوتراپی در لایه عمقی پوست بوده و در زمان عبور امواج از سطح پوست، انرژی جذب پوست نشده و تغییر قابل توجهی در سطح پوست ایجاد نخواهد شد.
بنابراین انتخاب صحیح بیمار بسیار مهم است و معاینه دقیق و تشخیص علت پیری پوست عامل کلیدی در انتخاب روش درمانی مناسب و موفقیت آن میباشد . نکته مهم در این روش درمانی علاوه بر انتخاب صحیح بیمار، مربوط به نوع دستگاه هایفوتراپی است .
انواع رایج و متداول این دستگاه در ایران فاقد گاید سونو یا به عبارتی فاقد نمایشگر برای متمرکز کردن اشعه روی لایه مورد نظر در پوست است.
متاسفانه بخاطر قیمت بالای دستگاه های دارای این قابلیت ، اکثر دستگاه های هایفوتراپی در ایران فاقد این قابلیت بوده و قاعدتا با توجه به تفاوت اندازه پوست در بیماران مختلف و عدم توانایی پزشک در پیدا کردن لایه اسمس ، اشعه ممکن است در منطقه دیگری تابانده شده که موجب عدم نتیجه گیری مناسب درمانی یا حتی ایجاد عوارض جدی میشود .
برای مثال با برخورد این امواج با لایه چربی زیر پوست، به این بافت آسیب جدی وارد میشود که قطعا نه تنها نتیجه درمانی مورد انتظار به دست نخواهد آمد چه بسا وضعیت بیمار بدتر از قبل خواهد شد . این در حالیست که این روش درمانی بسیار موثر و مفید و مورد تایید پزشکان در سراسر دنیاست .