دکتر مجتبی نادیان

 

کسانی که جراحی بینی انجام داده یا قصد انجام جراحی دارند این نکات مهم را بخوانند:

  1. در چند ماه ابتدای بعد از جراحی بینی، نوک بینی بیشترین ورم را دارد بنابراین اندکی شکیبا باشد.
  2. نوک بینی تا مدتی پس از جراحی بالاتر از حد معمول خواهد بود و به مرور نوک بینی به اندازه ۱ تا ۲ میلیمتر پایین تر خواهد آمد که البته ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد که بینی به حد مطلوب برسد. پس برای بالا بودن بینی نگران نباشید.
  3. مقداری عدم تقارن در ابتدای پس از عمل طبیعی است و پس از گذشت ۳ ماه با از بین رفتن ورم بینی، عدم تقارن بینی نیز به مرور رفع می شود و پس از ۱ سال این عدم تقارن در بینی به ندرت دیده می شود.
  4. فرم نهایی بینی پس از گذشت ۶ ماه تا ۱ سال پس از جراحی مشخص می شود بنابراین برای دیدن نتیجه نهایی بینی صبور باشید.
  5. کسانی که پوست کلفتی دارند باید توجه کنند که زمان بیشتری باید صبر کنند تا ورم بینی شان برطرف شود زیرا پوست کلف تر بینی باعث می شود ورم بینی بیشتر باشد.
  6. بینی های با انحراف و کجی شدید با ید، پس از عمل دوباره یک عمل ترمیمی کوچک انجام دهند. زیرا انحراف  آن تا حدودی پس از جراحی باقی می ماند.
  7. برخی بیماران از کجی بینی پس از جراحی شکایت دارند.که باید توجه داشته باشند که غیر متقارن بودن دو نیمه صورت می تواند علت این امر باشد که البته قبل از جراحی باید به این موضوع توجه کرد.
  8. اگر قصد انجام عمل ترمیم بینی را دارید بهتر است پس از ۱ سال مراجعه کنید زیرا فرم نهایی بینی و مشکلات بینی پس از ۱ سال مشخص می شود.
  9. پس از ۱ سال، مشکلات بینی اصلاح شده و با جراحی برطرف می شود.
  10.  کاهش حس بویایی پس از جراحی به دلیل ورم پوشش درون بینی است که از رسیدن ملکول ها به پایانه عصبی بویایی جلوگیری می کند که همین امر باعث کاهش حس بویایی میشود که این مشکل موقتی و قابل بازگشت است.
  11. خونریزی پس از جراحی به طور معمول اتفاق نمی افتد، اما این احتمال وجود دارد که بیمار پس از جراحی و یا در حین جراحی خونریزی شدید داشته باشد که این خونریزی به چند دلیل می تواند باشد: بیمارانی که اختلالات انعقادی دارند، فشار خون بالا، استفاده از آسپرین، مصرف ویتامین ای و سیر.
  12. کوچک شدن بیش از حد سوراخ بینی می تواند مشکلاتی مثل نزدیک شدن پره ها به تیغه بینی در هنگاه تنفس را در پی داشته باشد که این اتفاق یا به این دلیل است که پره های بینی بیمار از ابتدا ضعیف بوده و با جراحی ضعیف تر شده و یا به دلیل تقویت نشدن ساختار نگهدارنده بینی توسط پزشک است که در چنین مواقعی لازم است جراحی مجدد انجام شود و سوراخ های بینی بزرگ تر شود که برای این کار باید غضروفی از تیغه بینی برداشته و به سوراخ های بینی پیوند زده شود.
  13. در صورت ایجاد عفونت باید آنتی بیوتیک مصرف شود که البته به طور معمول عفونت شایع نیست. اگر حفره بینی شسته نشود و ترشحات درون بینی باقی بماند باعث تجمع میکروب ها و در نتیجه ایجاد عفونت می شود و عدم درمان آن باعث چسبندگی  می شود.
  14. در پوست بینی احتمال بروز بی حسی و کاهش حس دائمی پس از جراحی وجود دارد که البته قابل پیش بینی نیست.
  15. بیمارانی که قبل از جراحی بینی آلرژی داشته اند ممکن است به مدت چند هفته یا چند ماه آلرژی شان شدیدتر شود. برخی از بیماران ممکن است لازم باشد تا مدتی پس از جراحی با دهان نفس بکشند.
  16. بهتر است بیمار پس از جراحی از فردای روز جراحی و یا حتی روز جراحی پیاده روی را آغاز کند.
  17. تا حداقل ۸ هفته پس از جراحی و تا زمان ترمیم استخوان بینی از انجام ورزشهای رزمی و دیگر ورزش ها مثل فوتبال و والیبال و … که ممکن است با بینی تماس داشته باشند اجتناب کنید.

بهترین نتایج در جراحی بینی یا رینوپلاستی با استفاده از تکنیک های محافظه کارانه که ظاهر طبیعی و معمولی بینی را حفظ میکنند به دست می آید، بنابراین بیماران محترم بایستی از جراحی های به اصطلاح فانتزی پرهیز کنند.
– یک نکته مهم کیفیت و ضخامت پوست و زوایای بینی میباشد که با استفاده از عکس های رنگی استاندارد و یک شکل قبل از عمل و تکرار سریالی آنها پس از عمل وضعیت پوست و زوایای بینی مشخص میشود.
– بیماران به موضوع تنفس بعد از عمل جراحی بینی نیز بایستی بسیار اهمیت بدهند. اگر بینی بیمار خیلی باریک شود تنفس از بین میرود. بعضی اوقات بیماران محترم از جراح میخواهند که به اصطلاح اقدام به عروسکی کردن بینی کنند در حالی که به این نکته توجه ندارند که با این کار منطقه دریچه یا همان محل عبور هوا از بین میرود و بیمار دچار گرفتگی شدید بینی میشود.
– همچنین رسیدن به یک حالت مستحکم وغیر فرورفته برای وضعیت نیمرخ یک هدف زیبایی شناختی مهم در رینوپلاستی (جراحی بینی) است .
– تغییرات جزئی پس از عمل بینی ممکن است ماه ها به طول بینجامد. پوست بسیار ضخیم وغنی از غدد سباسه و بافت زیر جلدی از نظر نتیجه عمل بینی در بدترین وضعیت قرار دارد. پوست ایده آل، بین پوست ضخیم و نازک میباشد. پس بیماران دارای پوست ضخیم باید صبر کنند تا پوست به سر جای خود برگردد.
– عمل جراحی بینی به دو شکل باز وبسته انجام میشود و انجام عمل به هر روشی که پزشک تشخیص دهد بلامانع است. در این فیلم از روش باز استفاده می شود. در روش باز عمل جراحی بینی، برشی در کولوملا یا پایک میانی بینی داده می شود و با استفاده از برش در لبه داخلی پره ها، پوست بینی به بالا می رود و به پشت و نوک بینی دسترسی پیدا می کنیم. سپس به صورت زیر مخاطی غضروف لترال فوقانی را از تیغه وسط جدا می کنیم و عمل بینی را انجام می دهیم.
– در این فیلم، جراحی بینی با بیهوشی عمومی انجام می شود. در حال حاضر با آمدن داروهای جدید بیهوشی مانند پروپوفل و رمی فنتانیل بیهوشی عمومی کاملاً ایمن و بدون تهوع وخونریزی شده است و مدت زمان به هوش آمدن بعد عمل یک یا دو دقیقه شده است. بنابراین اکثر کلینیک ها به سمت داروهای بالا و بیهوشی بدون درد و تهوع گرایش پیدا کرده اند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
F.bayat
F.bayat
1 سال قبل

ممنون از اطلاعاتی که دادین دکتر . واقعا عالی هستید.‌من که خیلی راضی ام پیش شما عمل کردم