دکتر محمد مجیدی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی
جراحی پلاستیک بینی و صورت

انواع بینی ها ، تفاوت آنها ونتایج عمل هر کدام
قسمت اول
_یک شاخص بسیار مهم در تفکیک بینی ها از یکدیگر جنس پوست آنها می باشد.در واقع در بین اجزای بینی،کیفیت پوست شاخص اصلی نتیجه جراحی است.
_برهمین اساس بینی ها به سه گروه تقسیم میشوند:(تعیین جنس پوست با معاینه و توسط پزشک می باشد)
۱-بینی با پوست ضخیم:
_پوست بینی دارای ضخامت نسبتا زیادی بوده به شکلی که اجزاء اسکلت بینی(غضروف و استخوان)بخوبی مشخص نیستند، غنی از غدد چربی بوده و در لمس معمولا چرب می باشد. به این نوع بینی اصطلاحا “بینی گوشتی” گفته میشود(بینی گوشتی اصطلاحی عامیانه است). این شرایط در قسمتهای پایینی بینی(نوک بینی و پره ها) بیشتر خود را نشان می دهد.
_در این بینی ها باید مراقب بود اسکلت بینی خیلی کوچک نشود(برای ایجاد بینی خیلی کوچک) چون پوست ضخیم به میزان دلخواه جمع نشده و فاصله ای بین پوست و اسکلت زیرین ایجاد شده که از بافت ترمیمی پر می شود و ظاهربینی را بدشکل و بزرگ می نماید. بنابراین درخواست کوچک کردن بیش ازحد بینی ازطرف مراجعه کننده نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.
_ورم اینگونه بینی ها بیشترطول میکشد(یک تا دوسال و گاهی بیشتر)،نیازمند مراقبت بعدازعمل و دقت بیشتری می باشند وبیمار هم برای دستیابی به نتیجه مطلوب بایدصبور باشد.
_درصورتیکه پوست،خیلی ضخیم ،چرب و دارای جوش باشد نتیجه عمل می تواند ضعیف باشد.
_غضروف در بینی های گوشتی معمولا ضعیف و نازک می باشد وباید تقویت شود واسکلت محکمی ایجادشود تا بتواند پوست ضخیم را بخوبی حمایت کند. در صورت بکار بردن تکنیک مناسب ، نتایج مطلوب با گذشت زمان کافی در بینی های گوشتی قابل دستیابی است و میتوان بینی خوش فرمی ایجاد کرد.

انواع بینی ها،تفاوت آنها و نتایج عمل هرکدام
قسمت دوم
۲-بینی با پوست نازک:
_ پوست،نازک،شفاف،معمولا رنگ پریده و در مواردی با کک و مک بوده ک معمولا غضروف و استخوان زیرین بخوبی دیده و لمس می شود.این نوع بینی،نیاز به عمل دقیق و تمیزی دارد،درغیر اینصورت پوست نازک،برجستگی ها یا نقائص و تورفتگی های هرچند جزئی اسکلت زیرین را بخوبی نشان می دهد (موردی که در پوستهای ضخیم حسن بوده و پستی و بلندیهای نامناسب جزئی از ورای چنین پوستی قابل مشاهده نمی باشد.)
۳-بینی با پوست معمولی(متوسط): پوست بینی چیزی مابین نازک و ضخیم می باشد؛ در واقع نه خیلی نازک و ظریف و نه خیلی ضخیم و چرب بوده، ایده ال برای جراحی می باشد. این نوع پوست بافت مناسب برای پوشش اسکلت بینی دارد و نتایج نسبتا کوتاه مدت پس از جراحی آن نیز واضح و ملموس است.
درصورتیکه غضروف نوک بینی برجسته و بزرگ باشد وپوست آن معمولی، بعضی به اشتباه تصور می کنند (یا بعضی این تصور اشتباه را درفرد ایجاد می کنند!) که بینی گوشتی دارد، در حالیکه چنین نیست وباید ازهم افتراق داده شوند که با معاینه مشخص می شود.
_بینی های با پوست نازک و معمولی، در اصطلاح ” بینی های استخوانی ” گفته می شوند (ودر صورتیکه بینی ، غضروفهای برجسته و واضح هم داشته باشد، اصطلاحا غضروفی استخوانی گفته می شود) اسکلت زیرین از ورای پوست قابل مشاهده و لمس است. در این نوع بینی ها ورم بینی معمولا ظرف یکسال برطرف می شود.

قسمت سوم .

_تفکراشتباهی بین بعضی از مردم وجود دارد که تمام بینی های استخونی عمل آسانی دارند و همه هم خیلی خوب درمی آیند ، در حالیکه تعداد نسبتا قابل توجه بینی های استخوانی عمل شده مشکل دار و نازیبا که نیاز به عمل ترمیم دارند خلاف آنرا ثابت می کند. در واقع بینی های استخوانی زمینه و قابلیت زیبا شدن و رسیدن به شکل مطلوب را دارند که در دستان یک جراح ماهر و خوش سلیقه است که اتفاق خواهند افتاد.
_دربینی های استخوانی دست جراح تقریبا بازتر است تا شکل مطلوب وزیبایی ایجاد کند که با ترکیب چهره نیز متناسب باشد.
البته نتیجه نهایی عمل یک بینی بستگی به شرایط دیگری هم دارد که در پست آموزشی بعدی توضیح خواهم داد. …

قسمت چهارم

_علاوه بر وضعیت پوست بینی و استخوانی یا گوشتی بودن آن، موارد دیگری از آناتومی و اجزاء بینی نیز دارای نقش مهمی در نتیجه عمل هستند.
ازجمله: قوام و شکل غضروفها، شکستگی قبلی بینی و انحراف ظاهری آن، شکستگی و انحراف تیغه داخلی بینی(که موجب مشکلات تنفسی وگرفتگی بینی می شود.)، عدم تقارن بینی بویژه در ناحیه نوک بینی و پره ها، نقائص یا فرم نامناسب غضروفهای دیواره دوطرف بینی و قسمت پایینی بینی و همینطور بزرگی بیش ازحد بینی.

_اصلاح هرکدام از این موارد نیاز به دقت و مهارت مناسب جراح دارند اما بعضا می توانند به راحتی میزان تغییراتی که جراح می تواند اعمال کند را محدود نمایند و در رسیدن به نتیجه مطلوب محدودیت ایجاد کنند که گاهی از دست جراح نیز خارج است. در اینموارد فرد باید انتظارات واقع گرایانه از نتیجه عمل خود داشته باشد.

قسمت پنجم
_نتیجه عمل بینی هرفرد بستگی به شرایط آناتومیک و اشکالات بینی وی دارد.اینکه جنس پوست بینی به چه صورت است،بینی دارای چه اشکالات اساسی و نقائص است،روند ترمیم بینی بعدازعمل به چه صورت است و موارد دیگری که قبلا ذکرشد،باعث می شوند که نتیجه عمل هرفرد با دیگری فرق داشته باشد.بنابراین توقع اینکه بینی فرد دقیقا شبیه بینی شخص دیگری شود زیاد به واقعیت نزدیک نیست و انتظار درستی نمی باشد،با این حال یک جراح ماهر و وارد، می تواند تلاش خود را برای دستیابی به بهترین فرمی که ممکن است باتوجه به شرایط بینی فرد و وضعیت چهره وی ایجاد کرد،انجام دهد.
_ تفکر اشتباهی در بعضیها وجود دارد که بینی گوشتی بر میگردد! در واقع در صورتیکه از تکنیک مناسب حین عمل استفاده شود و بینی زیاد کوچک نشود و مراقبت بعد از عمل مناسبی وجود داشته باشد ، بینیهای گوشتی میتوانند فرم‌مناسبی پیدا کنند و از ایجاد شکل نامطلوب هم پرهیز شود.
_نکته مهم:جراح یک معجزه گر نیست بلکه با دانش و تجربه و مهارتی که دارد می تواند یک بینی نازیبا را به فرمی مناسب و قابل قبول و موردپسند مراجعه کننده درآورد که باسایر اجزاء صورت هم در تناسب باشد ولی شکل و میزان اشکالات بینی فرد و نیزجنس پوست در مواردی می توانند در حصول به نتیجه مطلوب محدودیتهایی ایجاد نمایند که توجه به آنها توسط مراجعین،بسیار مهم می باشد.
_در واقع نتیجه نهایی هرعمل بینی،همانطور که به مهارت و خوش سلیقه بودن جراح وابسته است،به آناتومی بینی بیمار و میزان اشکالات آن ونیز مراقبت مناسب بعدازعمل هم بستگی دارد.

نمونه قبل و بعد جراحی دکتر محمد مجیدی

ارسال پیام به دکتر محمد مجیدی

شماره تماس کلینیک دکتر محمد مجیدی : ۰۹۳۷۱۰۲۹۰۹۸

اینستاگرام دکتر محمد مجیدی :

https://www.instagram.com/dr.mmajidi/

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
سحر
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
شماره ای که از دکتر مجیدی نوشتید اشتباه هستش
شماره رو اصلاح کنید لطفا
متشکر
شمارشون:
۰۹۳۷۱۰۲۹۰۹۸
منشیشون هستم
پیج اینستاشون هم dr.mmajidi
اگر لازم بود خودتون هم شماررو چک کنید ممنون از سایت خوبتون