عوارض تزریق چربی راهکار جلوگیری از عارضه خطرناک لیفت باسن برزیلی (تزریق چربی در باسن)

مفدمه
انواع روشهای گوناگون تا کنون برای افزایش حجم باسن توصیف شده اند. یکی از روشهای افزایش حجم باسن، استفاده از پروتز باسن میباشد. یکی دیگر از روشهای افزایش حجم باسن استفاده چربی میباشد.

شکل مناسب باسن

شکل و فرم مناسب باسن، به تنهایی قابل قضاوت نمیباشد. اصولا فرم مناسب باسن با تناسب بین باسن و نواحی اطراف آن تعریف میگردد، مثلا در خانمها، نسبت کمر به باسن مناسب ۰٫۷ میباشد و در آقایان این نسبت بزرگتر میباشد.
علاوه بر این، فاکتورهای دیگری در ایجاد باسن مناسب موثر هستند. قوس مناسب کمر و باسن، عدم افتادگی باسن، حداکثر برجستگی باسن در محل مناسب (بین یک سوم فوقانی و میانی)، چین مناسب تحتانی باسن، قوس مناسب خارجی کمر و باسن از مواردی هستند که موجب ایجاد باسن خوش فرم میگردند.
در افرادی که جهت خوش فرم شدن باسن به جراحان پلاستیک مراجعه میکنند، تنها افزایش حجم باسن موجب ایجاد باسن مناسب نمیگردد و درصورت افزایش حجم باسن بصورت نامتناسب، ظاهر نازیبا و فرم غیرطبیعی باسن بدست خواهد آمد.

تزریق چربی

استفاده از چربی برای تغییر فرم باسن در چند سال گذشته کاربرد فراوانی پیدا کرده است. لیفت باسن برزیلی (BBL) نیز با استفاده از تزریق چربی و همزمان برداشتن چربی از نواحی خاص در باسن و نواحی اطراف آن صورت میگیرد. در حال حاضر BBL از استفاده از پروتز باسن با عوارض کمتری همراه بوده و توسط جراحان پلاستیک بیشتر کاربرد دارد.

عوارض تزریق چربی

یکی از شایعترین عوارض BBL، عفونت باسن میباشد. در اکثر موارد این عفونت با دارو ویا تخلیه موضعی بهبود می یابد و نیاز به اقدام خاص دیگری ندارد.
یکی دیگر از خطرهای تزریق چربی در باسن، در سالهای گذشته، خطر آمبولی چربی بدنبال تزریق چربی در باسن بوده است. هشدارهای جدی درمورد آمبولی چربی در BBL داده شده بود. میزان مرگ و میر این روش حدود ۱ در ۳۰۰۰ بوده است که بیشتر از هر روش دیگر جراحی زیبایی در دنیا میباشد. در آزمایشهای رگهای بیمارانی که فوت کرده بودند نیز مقادیر فراوانی از چربی مشاهده میشد. درحال حاضر، با اصلاح روش های تزریق چربی، در محلهای مناسب، این احتمال بسیار کاهش پیدا کرده است.

جهت کاهش احتمال آمبولی چربی، تزریق چربی در لایه های سطحی تر عضلات باسن و در زیر جلد صورت میگیرد تا احتمال آمبولی چربی بسیار کاهش پیدا کند. تنها مشکلی که در بیماران فوق وجود دارد این است که با تزریق چربی در لایه های سطحی تر، به میزان محدودتری میتوان چربی تزریق کرد، ولیکن بایستی درنظر داشت که اولا زیبایی باسن به بزرگ بودن آن به تنهایی نمیباشد و تناسب باسن با نواحی اطراف در ایجاد باسن مناسب موثر میباشد، همچنین درصورت لزوم میتوان با انجام تزریق چربی در نوبت های بعدی حجم مورد نظر را بدست آورد.
جهت کاهش احتمال آمبولی چربی در BBL ، میتوان با استفاده از روشهای خاص تزریق چربی، احتمال آنرا بسیار کاهش داد.