یکی از نکاتی که تاثیر مهم و مستقیمی در بهبود کیفیت جراحی دارد انتخاب و نحوه پوشیدن گن لیپوساکشن است. اصولا بلافاصله پس از لیپوساکشن، بیمار باید گن را بطور ۲۴ ساعته به مدت ۳ تا ۷روز بپوشد و بعد از ۳روز به جز هنگام دوش گرفتن گن را در نیاورد. پس از آن به مدت ۴هفته بیمار باید در تمام طول روز گن را بسته نگه دارد و فقط در هنگام خواب میتواند گن را خارج کند. هر چند که من توصیه میکنم “در صورت تحمل” در طول این سه هفته هنگام شب هم گن را بپوشید! سپس ۲هفته باید بصورت پارت تایم ( ۱۲ ساعت در روز ) بستن گن را ادامه دهد.
بستن گن لیپوساکشن فواید زیادی دارد :

۱)کنترل تورم : تورم یا ادم از بهم خوردن توازن نیروی پیچیده مایعات بدن حاصل می شود. گن لیپوساکشن با اعمال فشار مستقیم روی بافت، تعادل این نیروها را به سوی رگ ها و عروق لنفاوی و پس از آن به قلب تغییر میدهد. این امر باعث به حداقل رسیدن تورم در موضع عمل میشود.

۲)جلوگیری از جمع شدن مایع و خونابه : هنگامی که چربی برداشته می شود، یک فضای خالی در بافت بوجود می آید. همان نیروهایی که در بیمار تورم ایجاد میکنند، باعث تجمع مایعی در این فضا بنام سرم یا سروما می شوند. این امر می تواند برای بیمار از نظر ظاهری ناراحت کننده باشد و بعضا نیاز به تخلیه های متعدد با سوزن یا تعبیه درن بوجود می آید. علاوه بر این تجمع مایع میتواند باعث ایجاد عوارضی مثل عفونت یا ایجاد ناهمواری در سطح پوست بیمار شود. با استفاده از یک گن مناسب، پوست ناحیه لیفت شده درتماس مستقیم با بافت های زیرین قرار گرفته ، ترمیم شده و بهبود می یابد. به این ترتیب می توان پوست را به بهترین شکل ممکن و‌ در مناسب ترین و بالاترین محل به ساختارهای زیرین متصل کرد.

۳)کمک به بهبود ظاهر نهایی : فضائی که به واسطه تجمع مایع ایجاد میشود، باعث میشود پوست روی بافت های زیرین عقب و جلو برود و این می تواند به ایجاد ظاهر چین و چروک خورده روی پوست منجر شود. فشار گن کمک میکند که بافت در جایی که مورد نظر ما و بیمار هست بهبود پیدا کند .

۴)فشرده سازی زخم را بهبود می بخشد : با تحقیق در مورد سوختگی ها و سایر زخم ها، متوجه شدیم که فشار منظم روی زخم، بهبود را تسریع و تقویت می کند. در حالیکه بعد از لیپوساکشن، زخم خارجی به ندرت ایجاد میشود، زخم های داخلی وجود دارند که با پوشیدن گن بهتر و سریعتر بهبود پیدا میکنند .
ضمن اینکه خیلی مهم است که گن فشاری مناسب و یکنواخت روی موضع ایجاد کند. لذا باید در انتخاب سایز و نوع گن خیلی خیلی دقت کرد.

دکتر قائدی

اسامی بهترین جراح لیپوساکشن – 3 دستگاه لیپوماتیک – پال – ویزر لیپو