لیپوساکشن یا لیپوپلاستی روشی برای خارج کردن چربی از نواحی مختلف بدنه که به شکل امروزی‌ برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ توسط یک جراح فرانسوی مورد استفاده قرار گرفته.
در طول این ۳۴سال اصول اولیه کار تغییری نکرده و تنها عوامل کمک کننده برای جدا کردن سلول‌های چربی از همدیگه به مرور زمان تغییر یافته و به صورت‌های مختلفی مانند لیپولیزر، لیپوماتیک، واترجت (تزریق آب با فشار به بدن برای شکستن بافت چربی‌ها) و… درآمده .
انتخاب روش مناسب به شرایط هر بیمار و نظر پزشک معالجش بستگی داره .در نوع سنتی ، یک میله نازک زیر جلد وارد می‌شد و محلولی را داخل بدن می‌کرد و جراح با حرکت تدریجی آن به جهت‌های مختلف، چربی‌ها را تخلیه می‌کرد.
این کار، مشکلات مختلفی داشت یکی اینکه یکنواختی کار، به‌ میزان دید، انرژی بازو و سلیقه جراح بستگی داشت. لذا در ابتدای عمل کار به خوبی پیش می‌رفت و به مرور و با خستگی جراح، انرژی و تمرکز کافی از روی کار برداشته می‌شد و بیمار ممکن بود، به بافت یکنواختی از نظر تخلیه چربی در بدنش دست پیدا نکنه. به همین دلیل هم به مرور زمان، لیزر به‌عنوان روشی برای کمک به تامین منبع انرژی جراح، پا به عرصه گذاشت. لیزر با ایجاد گرما باعث ذوب شدن چربی و در نهایت، تخلیه آن توسط پزشک می‌شد.
اما باز هم این روش بالقوه می‌توانست در جراحان کم‌تجربه با ایجاد گرما، باعث بروز آسیب‌های حرارتی به پوست بیمار بشه. لیپوساکشن بعد از آن، کم‌کم به سمت استفاده از امواج صوتی برای جدا کردن سلول‌های چربی از هم و تخلیه آنها از بدن پیش رفت .
البته در مقایسه با لیزر که روشی خطی برای ذوب کردن چربی‌ها بود، اولتراسونیک می‌تونست با توزیع سه‌بعدی امواج صوتی ، سطح وسیع‌تری را به صورت یکنواخت تحت پوشش قرار بده و رضایت بیمار را هم بیشتر جلب کنه. هرچند عمر زیادی از روش لیپوماتیک نمی‌گذره و قضاوت در عملکرد و نتایج بلندمدت آن هنوز خیلی زود به نظر می‌رسه اما خوشبختانه این روش آثار مثبتی در تامین نظرات پزشکان و خواسته‌های بیماران داشته و با عوارض جانبی اندکی همراه بوده.
اما در اکثر موارد کسانیکه دچار چاقی موضعی در یک نقطه هستند، همزمان از کمبود چربی در ناحیه دیگه بدن رنج میبرن و عدم تناسب تنها به صورت اضافه بودن چربی در یک نقطه نیست.
هر چند که تزریق چربی گرفته شده از یک نقطه به نقطه ای دیگه سالهاست که انجام می شه اما در روش جدید لایپومدلینگ ، برای ایجاد هارمونی و هماهنگی مانند یک مجسمه ساز به طور مرتب و مداوم و سانت به سانت از یک نقطه چربی گرفته شده و به ناحیه دیگه زده میشه .

دکتر قائدی