پولیپ بینی

پولیپ‌های کوچک علامت چندانی ندارند ولی با رشد پولیپ، مجرای بینی و سینوس‌ها مسدود می‌شوند و علائم را تشدید میکنند.
البته پولیپ و سینوزیت مزمن معمولا علائم مشابهی دارند که پزشک باید آنها را از هم تشخیص دهد. این علائم آبریزش بینی، گرفتگی مداوم بینی و سختی در تنفس از راه مجرای بینی، کاهش حس بویایی و چشایی، درد صورت یا سر درد، احساس درد در دندان‌های آرواره فوقانی، خروپف، خارش اطراف چشم و احساس فشار در پیشانی است.

وجود آبریزش و سر درد ممکن است این تصور را برای بیمار به وجود آورد که دچار سرماخوردگی شده است ولی در صورتی که این علائم بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد، حتما باید به پزشک مراجعه کند. البته به طور ناگهانی بیمار دارای علائم شدید از قبیل اختلال تنفس، کاهش دید یا ناتوانی در حرکت دادن چشم‌ها، تورم شدید در اطراف چشم‌ها و سردرد و تب می‌شود که علائم اورژانسی هستند و بیمار باید خیلی زود به پزشک مراجعه کند. چنین علائمی احتمال دارد به علت التهاب پولیپ باشد.

علت ایجاد پولیپ بینی کاملا مشخص نیست، اما بدون شک التهابات و عفونت های مزمن داخل بینی از عوامل اصلی پیدایش پولیپ بینی هستند.
پولیپ بینی معمولا به دلیل آلرژی بینی ایجاد می شود که ممکن است با حساسیت های دیگری مثل آسم و یا حساسیت های پوستی نیز همراه باشد.
به دلیل حساسیت، مخاط بینی متورم شده و کم کم به شکل نسج اضافی درمی آید که داخل بینی و سینوس ها را پرمی کند و به تدریج بر میزان آن افزوده می شود.
پولیپ بینی تا هنگامی که کوچک است علامتی ندارد، اما وقتی بزرگ شد، اصلی ترین علامت آن انسداد بینی است.

قبل از آنکه سایر علائم پولیپ بینی را مطرح کنم، لازم می دانم دو عملکرد اصلی بینی را مورد تاکید قرار دهم. این دو عملکرد عبارتند از :

الف) انتقال هوا از بینی به ریه و تهویه آن
ب) بینی به عنوان محلی برای درک بوهای مختلف

نشانه های پولیپ بینی

پولیپ بینی به التهاب پوشش مسیر های بینی و سینوس ها مرتبط است که بیش از ۱۲ هفته ادامه پیدا می کند (سینوزیت مزمن).با این حال ممکن است کسی سینوزیت مزمن داشته باشد ولی پولیپ بینی نداشته باشد (سینوزیت مزمن بدون داشتن پولیپ شایع تر است ). پولیپ ها زائده هایی نرم و غیر قابل لمس هستند به همین دلیل اگر کوچک باشند شما متوجه آنها نمی شوید .فقط پولیپ های متعدد یا بزرگ ممکن است مسیر بینی شما را مسدود کند.

پولیپ بینی دارای چه علائمی است؟

آبریزش بینی و کاهش بویایی
آبریزش از پشت بینی
درد در نواحی صورت و سر
خارش اطراف چشم
درد دندان های بالایی
احساس فشار بر روی صورت و پیشانی
بسته شدن راه تنفسی و خروپف کردن
در صورتی که فرد این علائم را دارا بود برای تشخیص دقیق به جراح بینی باید مراجعه کند ، جراح بینی برای تشخیص از رینوسکوپ برای بررسی و معاینه مجاری تنفسی استفاده می کند و در مواقعی که پولیپ در قسمت های عمقی تر سینوس قرار داشته باشد جراح بینی به وسیله اندوسکوپی بینی ، بررسی های دقیق تری انجام می دهد.
در استفاده از اندوسکوپی جراح بینی ، یک لوله را که سر آن یک چراغ و دوربین است وارد بینی می کند.
همچنین در مواقعی جراح بینی برای تشخیص دقیق تر محل پولیپ برای بیمار ام آر آی و سی تی اسکن تجویز می کند.

درمان پولیپ بینی :

در صورتی که اندازه پولیپ به حدی برسد که موجب انسداد بینی شود برای برداشتن آن به عمل جراحی نیاز است . از آن جایی که به طور معمول منشا پولیپ از داخل سینوس ها می باشد اگر که فقط پولیپ بینی خارج شود احتمال عود آن بیشتر از زمانی است که علاوه بر خارج کردن پولیپ ، با آندوسکوپ داخل سینوس ها نیز از وجود پولیپ تخلیه می شوند .

به طور کلی بعد از عمل جراحی احتمال عود پولیپ وجود دارد اما درمان ضد آلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن تاثیر گذار است .

عمل جراحی پولیپ ، هم با استفاده از نیمه بی هوشی و هم تحت بی هوشی کامل قابل انجام می باشد . مدت زمان عمل حدودا ۲۰ دقیقه می باشد و بیمار در همان روز عمل ترخیص می شود .

تا ۱۰ روز بعد از عمل جراحی باید آنتی بیوتیک مصرف نمود و برای به تعویق انداختن عود پولیپ نیز استفاده از دارو های ضد آلرژی ضروری می باشد.