اصلاح انحراف بینی

انحراف تیغه بینی چه نوع اختلالی است؟

انحراف تیغه بینی اختلالی است که در آن تیغه جداکننده بینی دچار خمیدگی یا شکستگی می شود. این تیغه در قسمت جلو از یک غضروف چهار گوش تشکیل شده است که از ناحیه پشت و کف به چند استخوان دیگر متصل می شود. اگر این انحراف شدید باشد، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند. مثلا امکان دارد یک یا هر دو سوراخ بینی دچار انسداد و گرفتگی شود. طبیعی است گرفتگی روی تنفس بیمار اثر گذاشته و گاه آن را به طور کامل مختل می کند.

مراحل جراحی اصلاح انحراف بینی یا سپتوپلاستی

چون انحراف موجود در بینی به خاطر قسمت اضافه‌ای از غضروف است، در این جراحی مقداری از غضروف اضافی باید بریده شود. تحت بیهوشی عمومی، جراح از سوراخ‌های بینی برشی در روی تیغه بینی ایجاد می‌کند تا به غضروف و به قسمتهای اضافی غضروفی برسد. معمولاً یک تکه L شکل غضروفی در قسمتهای پشتی و جلویی نگه داشته می‌شود تا خود بینی روی آن تکیه کند. بعد از اینکه قسمتهای اضافه استخوان و غضروف بیرون درآورده شد، سپتوم یا تیغه بینی با تیوب‌ها، تیغه‌ها، و بخیه سر جایش محکم می‌شود . به عنوان مثال فردی که دچار سر درد مزمن است و علت سر درد وی انحراف سپتوم از خط وسط است با جراحی سپتوپلاستی از سر درد رهایی میابد‫. یا اینکه خرخر شبانه در بیماری که دچار انحراف شدید سپتوم است با جراحی سپتوپلاستی بهبود میابد‫. سپتوپلاستی شکل ظاهری بینی را تغییر نمی دهد. اما میتوان همزمان با جراحی زیبایی بینی اقدام به سپتوپلاستی نمود تا علاوه بر شکل ظاهری بینی تنفس بیمار نیز بهبود یابد.

علائم انحراف بینی :

خر و پف کردن هنگام خواب
خشک شدن دهان هنگام خواب
مشکلات تنفسی
اختلال در سیستم بویایی
خون ریزی بینی
آبریزش بینی بیش از حد
گرفتگی یک طرفه بینی عفونت سینوسی

آیا ممکن است انحراف تیغه بینی پس از عمل « عود » کند ؟

از آنجا که غضروف تیغه بینی یک بافت زنده و در حال ترمیم و بازسازی خود است ، ممکن است بعد از اصلاح انحراف  تیغه بینی و با رشد مجدد غضروف ، به درجاتی مجددا به یک سمت تمایل بیشتری پیدا کند و در نتیجه تیغه بینی از حالت کاملا صاف خارج گردد. این « عود » انحراف تیغه بینی ، قابل پیش بینی نیست و از مواردی است که لازم است شخص قبل از اقدام به عمل از آن آگاهی یابد. « عود » انحراف ، معمولا در حدی نیست که نیاز به عمل مجدد داشته باشد ، اما ندرتا ممکن است جراحی مجدد را بطلبد.

جراحی اصلاح انحراف بینی را در چه سنی انجام دهیم :

انحراف تیغه بینی ممکن است مادرزادی باشد یا در اثر ضربه ایجاد شده باشد . اگر این عارضه مادرزادی باشد بهتر است عمل را بعد از دوران بلوغ به تعویق انداخت اما در افراد بزرگسال اگر این عارضه شدید باشد و سبب بروز مشکلات تنفسی شده باشد باید جراحی شود .