آنچه در این مطلب می‌خوانید

معرفی انواع جراحی لیفت صورت

روند پیری در صورت و افتادن و پایین آمدن بافتها درطول زمان و به علت اثر دائمی جاذبه روی تمامی بدن ازجمله بافتهای صورت می باشد، هرچند ژنتیک افراد، مصرف سیگار، استرس، مصرف داروها و بیماریها، نورخورشید افزایش و کاهش وزن و…همه درتسریع این روند پیری موثر هستند.

روشهای زیادی تا امروز برای جوانسازی صورت و گردن ابداع شده اند. از جمله روشهای غیر جراحی مانند انواع لیزر، پیلینگ ها و…

ولی از دیرباز تا کنون روش اصلی درمانی و مهمترین و پایدارترین روش برای جوانسازی صورت و گردن ، جراحی لیفت صورت می باشد.

روشهای مختلفی درجراحی لیفت صورت به کار برده می شوند که بسته به سن و شرایط بالینی ، جراح پلاستیک برای فرد پیشنهاد داده و به کار می گیرد.

صورت و گردن به سه ناحیه تقسیم می شود.

  • پیشانی تا کناری چشم ها ( forehead )
  • از کناره چشم ها تا زاویه فک ( mid face )
  • گردن

محل برش در انواع عمل جراحی لیفت صورت :

لیفت پیشانی (Forehead): از پیشانی تا کناری چشمها

لیفت صورت (Midface) صورت: ازجلوی گوش

لیفت گردن : ازپشت گوش و ادامه در کناره محل رویش موها در پشت سر

برش در انواع عمل جراحی لیفت صورت
برش در انواع عمل جراحی لیفت صورت

 

لیفت پیشانی باز یا open

برش به صورت سرتاسری در ناحیه بالای پیشانی و درمحل رویش موها یا کمی عقب تر در موها است. برای مورد های خیلی شدید و چروک های بسیار عمیق پیشانی استفاده می شود

اشکال آن اسکار محل جراحی می باشد که قابل دیده شدن هست و در مواردی می تواند باعث ریختن موها در آن محل شود.

لیفت آندوسکوپیک پیشانی :

استاندارد طلایی و روش جدیدتر لیفت ناحیه فورهد (پیشانی تاکنار چشم) است.با استفاده از ۴ الی ۵ برش کوچک در حد یک سانتیمتر پشت محل رویش موها انجام می‌شود

بنابراین جای عمل قابل دیدن نمی باشد. با این روش می‌توان ابروها را بالا کشید ،پیشانی را بالا برد، کناره چشمها را لیفت کرد و چشم گربه آیا چشم کلوپاترا دائمی ایجاد کرد.

لیفت وسط صورت یا mid face

۱_روش اندوسکوپیک: برخلاف روش آندوسکوپی در ناحیه پیشانی ، این روش در ناحیه وسط صورت خیلی کارایی ندارد و در دنیا خیلی طرفدار پیدا ندارد

چون وسط صورت ضخامت بیشتری از پیشانی دارد و لیفت آندوسکوپیک از توانایی بالا بردن و حذف پوست های اضافه در این ناحیه برخوردار نیست و این روش برای لیفت ناحیه وسط صورت پیشنهاد نمی شود

۲_روش باز: روش های متنوعی مانند پلیکاسیون،smas ,high smas ,double plan,macs liftو… وجوددارند که هرکدام بسته به ترجیح جراح پلاستیک و روش جراحی مورد نیاز بیمار انتخاب می شوند.

بهتر است انتخاب روش عمل در این ناحیه را صددرصد به جراح خود واگذار کنید.

Pony tail facelift  یا لیفت دم اسبی:

این اصطلاح در بین بیماران بیشتر برای بیان شکل درخواست می باشد و روش جدید و منحصر به فردی در جراحی نیست

مانند زمانی که موها از پشت به صورت دم اسبی بسته می‌شوند که باعث کشیده شدن پوست سر و به دنبال آن کشیدگی  پیشانی به بالا و گوشه چشم و ابرو ها و حتی مقداری از گونه به سمت بالا و عقب می شود.همانند زمانی که موها به صورت دم اسبی محکم بسته می شود.

لیفت گردن:

مشکلات در ناحیه گردن از مقدار کمی غبغب و چربی، تا آویزانی زیاد پوست و باند های عمودی درگردن متفاوت است که بسته به مقدار حجم پوست اضافه و آویزانی عضلات گردن می‌توان از ساکشن تنها یا انجام یک روش جراحی وسیع تر با تخلیه چربی و حذف پوست اضافه و ترمیم عضلات گردن برای جراحی این ناحیه کمک گرفت.

مینی لیفت صورت (short scar ) یا اسکار کوتاه:

در بعضی از افراد که معمولاً سن کمتر از ۵۰ سال دارند، پوست اضافه و مشکل در ناحیه گردن وجود ندارد و مشکل تنها در ناحیه گونه تا خط خنده است، می توان بسته به نظر جراح تنها با استفاده ازیک برش محدود در جلوی گوش به فرد کمک کرد و نیاز به ادامه برش در زیر گوش و پشت گوش و به سمت موها در عقب نباشد .

انتخاب روش جراحی تنها و تنها با نظر جراح پلاستیک شما امکان پذیر است و صرف سن کمتر از پنجاه و… باعث نمی شود که شما حتماً کاندید این روش جراحی باشید.

اعمال همراه لیفت صورت :

معمولادر تمامی موارد لیفت قسمت میانی صورت به صورت همزمان از تزریق چربی به صورت هم استفاده می‌شود. ممکن است همزمان فرد به بلفاروپلاستی ( جراحی پلک فوقانی) و بلفاروپلاستی پلک تحتانی نیاز داشته باشد.

سن شروع جراحی لیفت صورت:

معمولا سن خاصی برای جراحی و اینکه در چه سنی چه مدل جراحی برای بیمار درنظرگرفته می شود،قابل پیش بینی نیست.

شما بسته به اینکه بیشتر درکدام قسمت صورت و به چه مقدار دچار افتادگی و کاهش حجم و…شده اید،کاندید زیباسازی آن قسمت می شوید.

ولی به طور کلی لیفت اندوسکوپیک پیشانی را ازجوانی بدون ترس و عارضه جدی می توان انجام داد.

لیفت با اسکار کوتاه که به عنوان مینی لیفت دربین افراد شناخته می شود معمولا مناسب افرادی است که افتادگی زیادی در وسط صورت ندارند و گردن آنها نیز شلی زیادی ندارد.

ولی همیشه به خاطر داشته باشید تعیین روش جراحی کار کاملا تخصصی است و این انتخاب را کاملا به جراح پلاستیک خود واگذارکنید.

تقریبا تمامی موارد جراحی لیفت صورت ( پیشانی، گردن و… ) با بیهوشی عمومی انجام می‌شود ولی مدل این  بیهوشی با بیهوشی های دیگر مثل بیهوشی برای جراحی شکم متفاوت است و سبک تر هستند.

مهم این است که بدانید لیفت های با بی حسی که معمولاً در مطب‌ها و توسط افراد غیر جراح پلاستیک انجام می‌شوند مانند لیفت شقیقه یا لیفت صورت در مطب،

چون لیفت کامل با ماندگاری به علت درد زیاد با بی حسی موضعی به هیچ عنوان قابل انجام نیست

بنابراین در انواع لیفت در مطب با بی حسی ،فقط برداشتن کمی پوست به همراه کشش پوست باقی مانده انجام شده و لیفت کامل انجام نشده بنابراین ماندگاری کمی دارد

مثلاً در مورد لیفت شقیقه که به جای لیفت پیشانی برای بالا بردن ابرو ها در مطب و بدون بیهوشی و با بی حسی انجام میشود

مقدار کمی از پوست سر بریده شده سپس پوست به بالا و عقب کشیده می شود

اما چون لیگامان های مهم دور چشم در این روش به هیچ عنوان قابل آزاد شدن نیست،

لیفت شقیقه در مطب با بی حسی ،کاملا برگشت پذیر است و بعد از برگشت نقاط برداشتن پوست در پوست سر به صورت نواحی اسکار جراحی بدون مو همراه کچلی به صورت غیر زیبا به جا می ماند.

 

اقدامات قبل جراحی لیفت صورت:

مانند همه جراحی های سر و گردن به علت ویژگی بافت سر و گردن که بسیار پر خون است، بالا نبودن فشار خون قبل و حین عمل نقش مهمی در کاهش کبودی و ورم بعد از جراحی ایفا می کند.

آزمایشات روتین قبل از جراحی ،تست های انعقاد خون و…همانند  سایر جراحی های زیبایی سر گردن برای این عمل درخواست میشود.

همچنین مانند بقیه جراحی های زیبایی پزشک جراح پلاستیک شما برای شما درخواست عکس یا فوتوگرافی درآتلیه عکاسی مخصوص عکس پزشکی، مشاوره قلب یا هرگونه مشاوره دیگر مانند داخلی و …درصورت نیاز خواهد کرد.

زمان جراحی  لیفت صورت کاملاً بسته به تعداد و مدل جراحی های انجام شده است و بسیار متغیر می‌باشد. یک جراحی وسیع و کامل (تزریق چربی، لیفت پیشانی همراه صورت و گردن با جراحی پلک بالا و پایین و…) شاید تا ۵ الی ۶ساعت هم به زمان نیاز داشته باشد.

از آنجایی که این جراحی ها اکثراً در افراد با سن بالا انجام می شود باید قبل از جراحی کاملا از سلامتی عمومی مانند وجود دیابت یا بیماری بالا بودن قند خون،نداشتن فشار خون و کنترل بودن آن مطمئن شد.

نکشیدن سیگار ،استفاده نکردن از آسپرین و دیگر داروهای ضد انعقاد قبل این جراحی ضروری هست و حتما قبل از جراحی و در همان جلسه اول ملاقات با پزشک ،جراح پلاستیک خود را در جریان بیماری ها و تمام داروهای مصرفی خود قرار دهید .

بعد از جراحی تا مدتی گزگز و بی حسی ،مورمور شدن در ناحیه عمل خواهید داشت که کاملاً طبیعی است و به مرور بر خواهد گشت.

بعد از جراحی لازم است تا مدتی از پانسمان های کشی مخصوص برای پانسمان صورت استفاده کنیم که جراح پلاستیک شما در صورت نیاز برای شما تجویز خواهد کرد.

تا مدتی بعد از جراحی ( حدود ۷ تا ۱۰ روز ) بسته به مقدار فشار خون و مدل جراحی احتمال کبودی وجود دارد که برطرف خواهد شد و جای نگرانی نیست .

برای کاهش ورم بعد از جراحی نیز بهتر است در چند روز اول بعد از جراحی هنگام خواب سر بالاتر از سطح بدن قرار گیرد و از مصرف نمک هم خودداری شود.

اگر لازم به استفاده از دارو برای کاهش تورم یاکمتر شدن اسکار زخم ها باشد جراح پلاستیک شما حتماً برای شما تجویز خواهد کرد.

 

روز اول تا روز ۳۰ بعد از جراحی لیفت صورت:

روز اول:

روز اول بعد از جراحی بیشترین روزی هست که شما احساس ناراحتی می کنید . داروهای بیهوشی هنوز به مقدار کم داخل بدن شما هستند و شما احساس گیجی، خواب آلودگی، سردرد خفیف و گلودرد دارید .

بسیاری از جراحان پلاستیک ترجیح میدهند بیمارشان شب اول بعد از جراحی داخل بیمارستان بستری بماند چون بیشترین زمانی که شما ممکن است نیاز به مسکن پیدا کنید در همان روز اول بعد عمل می باشد.

کمپرس یخ و بالا نگه داشتن سر باعث بهبودی سریعتر ورم و کبودی می باشد

شب با دو بالشت بخوابید تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد

در صورت ترخیص از بیمارستان در عصر روز جراحی حتماً لازم است همراه مطمئن برای مسیر کلینیک تا خانه داشته باشید

روزدوم :

معمولا اولین ویزیت بعد از جراحی دراین روز انجام می شود و جراح پلاستیک شما در این روز زخم های شما را خواهد دید. مقدار کبودی و ورم و کشیدن درن در صورتی که جراح پلاستیک شما برایتان قرار داده باشد ،در این روز انجام خواهد شد.

روز سوم :

با اینکه در این روز شما احساس سرحالی و بهبودی می کنید ولی بهتر است بیشتر استراحت نمایید.حداکثر کبودی و تورم در روز سوم و چهارم دیده می‌شود ولی برطرف شدن تورم تا هفته ها ممکن است به طول بیانجامد.

روز چهارم تا هفتم:

در این روزها در صورت تمایل احتمالاً بتوانید به راحتی فعالیت های سبک در منزل داشته باشید.معمولا دراین روزها نیاز به مسکن کاهش پیدا میکند و دیگر نیازی به مصرف مسکن نخواهید داشت ولی درصورت  تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک خود،حتما تا انتها به مصرف آن ادامه دهید. در این روزها احساس می کنی تورم شروع به بهتر شدن کرده است .

هفته دوم بعد از جراحی (روز ۸ تا ۱۴ ):

هنوز مقداری کبودی در نواحی گردن دارید.تورم ،سفتی صورت، احساس گزگز و مورمور در زیر پوست ،احساس حرکت حشره در زیر پوست ،بی حسی پوست بعد از جراحی لیفت کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست و به مرور برطرف خواهد شد.

در انتهای هفته دوم تقریباً می توانید تمام فعالیت های سبک روزمره داخل و خارج منزل را انجام دهید.

در طول هفته دوم هر زمانی که احساس کردید مقدار کبودی ها آنقدر کم شده که می توانید سرکار بروید منعی از نظر بازگشت به کار نخواهید داشت ،به شرطی که کار شما فعالیت سنگین بدنی نداشته باشد.

هفته سوم و چهارم بعد از جراحی (روز ۱۵ تا ۳۰ ):

وضعیت تورم و سفتی صورت کمتر شده است. در انتهای این دوره افراد می توانند با خیال راحت به ورزش و فعالیت های معمول خود بپردازند.خارج ساختن بخیه ها بسته به نوع لیفت و روند بهبودی در افراد از هفته اول تا انتهای ماه اول می تواند اتفاق بیفتد.

محل برش ها و بخیه ها در اول قرمز و صورتی هستند و به مرور کمرنگ و همرنگ با سایر نواحی پوست خواهد شد.

بعد از ماه اول:

حالا وقت آن است که با چهره جدید به فعالیت ها و زندگی قبلی خودتان بدون محدودیت برگردید.به خاطر داشته باشید که تورم، گزگز مور مورو بی حسی حتی تا یک سال زمان برای برطرف شدن نیاز دارند

همیشه به یاد داشته باشید زمان های گفته شده در بالا تقریبی هستند و برای هر فرد بسته به نوع جراحی فرق می کند.شما باید در همه حال دستورات جراح پلاستیک خود را انجام دهید.

 

نکته های لیفت صورت و برطرف کردن آنها:

از آنجایی که عصب صورتی ( مسئول حرکت تمامی عضلات داخل صورت )  می تواند در حین جراحی لیفت صورت آسیب دیده و قطع شود (متاسفانه این عارضه تقریباً جبران‌ناپذیر است)، تنها جراحان فوق تخصص پلاستیک که برای این جراحی آموزش دیده‌اند توانایی انجام این جراحی و در صورت ایجاد عارضه برای عصب،توانایی درمان آن را دارند،

حتماً قبل از اقدام به جراحی در انتخاب بهترین جراح لیفت صورت دقت کافی به عمل آورید.

هماتوم ( وجود خون در زیر پوست و جمع شدن خون ) و ترمیم زخم:

قبل از جراحی و در جلسه اول مشاوره با جراح پلاستیک خود حتماً به پزشک درمورد تمام داروها و ویتامین ها که مصرف می کنید اطلاع دهید.

بعضی از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین وارفارین و…لازم است مدتی قبل از جراحی قطع شوند.

سیگار،دیابت، داروهای کورتونی می توانند باعث مشکلات شدیدی در جراحی شوند.

حتماً در جلسه اول ملاقات با پزشک، جراح پلاستیک خود را در جریان آنها قرار دهید.

 

فیلم معرفی انواع جراحی لیفت صورت :

 

هزینه و قیمت انواع لیفت صورت :

تمام جراحی های لیفت صورت شرایط متفاوتی دارند و نمی توان قیمت ثابتی برای آنها تعیین نمود

بنابر این هزینه بصورت میانگین را اعلام می کنیم

دستمزد پزشک و هزینه بیمارستان و در برخی لیفت های صورت ، ابزارهایی برای لیفت مورد نیاز می باشند ، بیشترین تاثیر در قیمت ها را دارد

جدول زیر کمترین و بیشترین قیمت ها را می توانید مشاهده نمایید

این جدول با پیشبینی دستمزد جراح پلاستیک و انجام عمل فیس لیفت در بیمارستان است

نام عمل جراحی لیفت صورت

کمترین قیمت

قیمت میانگین

هزینه لیفت پیشانی باز یا open از ۲۰ میلیون تومان ۳۰ میلیون تومان
قیمت لیفت آندوسکوپیک پیشانی از ۲۰ میلیون تومان ۳۰ میلیون تومان
هزینه لیفت وسط صورت یا mid face
·        روش اندوسکوپیک با توجه به نوع عمل متفاوت است با توجه به نوع عمل متفاوت است
·        روش باز از ۳۵ میلیون تومان ۴۰ میلیون تومان
قیمت مینی لیفت صورت از ۱۵ میلیون تومان ۲۵ میلیون تومان
هزینه لیفت دم اسبی با توجه به نوع لیفت ها متفاوت است با توجه به نوع لیفت ها متفاوت است

 

دکتر محمد رضا مقیمی – فوق تخصص جراح پلاستیک

اسامی جراحان بینی + قیمت

جراحی بینی ۲۵ تا ۳۵ میلیون

مشاهده

جراحی بینی ۳۵ تا ۴۵ میلیون

مشاهده

جراحی بینی ۴۵ تا ۵۰ میلیون

مشاهده

جراحی بینی ۵۰ میلیون به بالا

مشاهده

تعدادی از جراحان بینی

لیست کامل جراحان بینی