هر دو گونه ی انگل مایت انسان غالبا در زیر پوست زندگی می کنند که دمودکس فولیکولارم در زیر ریشه مو یا همان فولیکول مو و دمودکس برویس در غدد چربی پوست زندگی و تولید مثل می کنند.
کنه فولیکول مو، که با نام علمی دمودکس، دمدکس، دمادکس و یا انگل مایت شناخته شده اند معمولا شبها در سطح پوست فعال تر هستند و شبها در سطح پوست جفتگیری میکنند و از نور فراری هستند. البته تراکم بیشتر مایتها در ناحیه سر، صورت، نزدیکی بینی، مژه، و ابرو است . هرچند در سایر نقاط پوست نیز یافت می شوند و به همین دلیل با بخش اعظمی از مشکلات پوست و مو مرتبط هستند. هر کدام از این دو گونه مایت، بدنی نیمه شفاف و شبیه کرم دارند. بسیاری از مشکلات پوست سر، صورت و مو درمان نخواهد شد مگر اینکه این انگل را از بین ببریم. انگل دمودکس به سادگی از چربی پوست و محصولات آرایشی و بهداشتی شما تغذیه می کند.
انگل عنکبوتی دمودکس که در فولیکول مو زندگی می کند در ریزش مو، کم پشت و نازک شدن مو، روزاسه، جوش، آکنه، خارش پوست، چین و چروک پوست، پیری زودرس پوست، خشکی پوست، جوش سرسیاه، تغییر رنگ پوست صورت، کک و مک و بسیاری از مشکلات پوست و مو نقش دارد..
در مطالعه ای که اخیرا در بیمارستان پوست رازی، مرکز تحقیقات پوست و جذام، آزمایشگاه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دو آزمایشگاه قارچ شناسی دیگر در شهر تهران انجام شد. از میان ۱۰۰ بیمار بررسی شده، در مجموع ۷۸ نفر آلوده به انگل دمودکس فولیکولوروم تشخیص داده شدند!!!!!.
که از این میان (۹۲%) مونث و (۷٫۶%) مذکر بودند . بیشترین فراوانی نسبی در گروه سنی ۴۱ تا ۵۰ سال مشاهده گردید .
در این مطالعه فراوانی نسبی دمودیکوزیس در زنان و افراد میانسال بیشتر مشاهده شد و این امر لزوم شناسائی انگل و درک جنبه­ های مرتبط با آلودگی و نقش آن را در پاتوژنز بیماری های پوستی تشدید می کند .

منبع : دکتر قائدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
2 سال قبل

خدایش دیگه خسته شدم از انگل فکر هم نکنم بتونم از بدنم جداشون کنم توی چشم.. دهن دست.پا.گوارش دیگه مطمعن شدم مرگم خیلی زود داره فرا میرسه درمان انگل هم غیرممکنه.فقط خدا کنه زجر کشم نکنه