روزاسه عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی). بیماری هر دو جنس (به خصوص افراد با رنگ روشن پوست) را درگیر می‌کند . سن بروز معمولاً ۳۰ تا ۶۰ سال است.

علائم روزاسه:
پوست خشک / وجود قسمت های خشک در پوست
منافذ بزرگ شده
برآمدگی پلک چشم
اختلال در دید
سوزش پوست
بینی متورم
قرمزی و برآمدگی عروق صورت

گاه ضایعات در گردن، کتف، گوش و سینه نیز مشاهده می‌شوند. ممکن است قرمزی و تورم پوست همزمان با سایر ضایعات پوستی مانند تلانژکتازی (برجسته شدن عروق)، پوسچول و پاپول باشد. درگیر شدن گسترده بینی، که بیشتر در آقایان دیده می‌شود، به رینوفیما معروف است.
در افراد با پوست روشن و بور و کسانی که صورتشان به راحتی سرخ می‌شود این اتفاق بیشتر می‌افتد در مراحل ابتدایی بیماری خودبخود عود و بهبودی نشان می‌دهد ولی اغلب پیشرفت کرده و سالها ادامه می‌یابد. در خانمها شایعتر از آقایان‌ است‌، اما در آقایان‌ علائم بیماری شدیدتر است‌.

دلایل ایجاد روزاسه:

👈اختلال در سیستم ایمنی بدن
👈اختلال در سیستم عصبی بدن
👈ژنتیک
👈استرس
👈غذا های داغ و تند
👈مصرف الکل
👈حضور انگل های دمودکس

طبق تحقیقات انجمن جهانی روزاسه در سال ۲۰۰۷،انگل دمودکس فولیکولوروم به عنوان عامل و یا تشدید کننده ی روزاسه شناخته شد. محققین دریافتند که این انگل ها توسط باکتری که با خود حمل می کنند و پس از مرگ خود روی بدن ما آن را آزاد می کنند سبب ایجاد عفونت و کاهش سیستم ایمنی بدن و در نهایت روزاسه می گردند، نام این باکتری باسیلوس اولرونیوس می باشد .

منبع : دکتر قائدی