بای پس معده چیست؟

در عمل بای پس معده دو هدف مد نظر است، هدف اول اینکه فرد غذای کمتری میل کند و هدف دوم اینکه مواد غذایی خورده شده کمتر جذب بدن وی شود. در این روش دو قسمت از دستگاه گوارش تحت عمل قرار می‌گیرد که شامل کوچک کردن معده و کوتاه کردن روده باریک است.
ابتدا معده را با دوختن و بریدن به دو ناحیه تقسیم کرده و قسمت کوچکتر که معمولا حجمی معادل ۵ تا ۱۰ درصد کل معده را دارد، مسئولیت نگهداری غذا را به عهده می گیرد و قسمت بزرگتر در شکم باقی مانده و خارج نمی‌شود و به وظایفش ادامه می‌دهد، اگرچه غذا وارد آن نمی‌شود. سپس روده باریک که طول آن ۲۸۰ سانتی متر می‌باشد، بریده شده و به ۱۲۰ سانتی متر کوتاه می‌شود، ولی از بدن خارج نمی‌گردد و به معده کوچک دوخته می‌شود. لذا غذا پس از ورود به معده کوچک وارد روده باریک کوتاه شده و اعمال هضم و جذب صورت می‌گیرد و بدین طریق فرد مواد کمتری دریافت می‌کند و لاغر می‌شود و در عرض ۱۸ ماه تا ۲ سال بیش از ۸۰ درصد اضافه وزنش را از دست می‌دهد.

چه کسانی کاندید بای پس معده هستند ؟

این روش در بیماران با BMI بالای ۴۰ که رده چاقی درجه ۳ یا مفرط هستند ، آخرین و قطعی ترین روش درمانی محسوب می شود .این دسته از بیماران بارها رژیم های غذایی مختلف را تجربه کرده ولی متاسفانه قادر به کاهش وزن در حد وزن ایده آل خود نشده و پس از پایان دوره ی رژیم درمانی به وزنی به مراتب بیشتر از وزن اولیه ی خود بازگشته اند (اثر یو یو)
در افرادی که sweet lover(شیرینی خور مفرط) هستند {که استفاده از روش های محدود کننده معده کاربردی ندارد} و یا درافرادیکه بندینگ شده اند ولی کاهش وزن بدلیل شیرینی خوردن بیمار با شکست یا توقف مواجه گردیده است، این عمل بهترین روش درمانی جایگزین میباشد.
وجود ریفلاکس معده به مری در بیماران چاق مفرط و یا افرادیکه قبلاً بندینگ شده اند و اینک دچار عوارض دیلاتاسیون مری و ریفلاکس گردیده اند، ایجاب می کند که تکنیک بای پس معده برای بیمار انتخاب شود .
بیمارانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و یا در مدتی طولانی از وطنشان دور هستند و امکان تنظیم حلقه یا مراجعات مکرر به جراح را ندارند، کاندید خوبی برای این عمل هستند .
در بیماران دیابتی عمل بای پس معده بمیزان ۸۰ تا ۹۰% بهبودی ایجاد نموده و مرگ ومیر ناشی از این بیماری را کاهش داده است.

مضرات بعد از جراحی بای پس معده چه می دانید ؟

این نوع عمل جراحی به کاهش جذب املاح ویتامین های گروه B، D، کلسیم و آهن منجر می شود و فرد را دچار سوءتغذیه جدی می کند، در نتیجه مصرف دائم مولتی ویتامین ها در این افراد ضروری است. همچنین احتمال بروز کم خونی، اسهال، بوی بد دهان و مدفوع چرب نیز در افراد پس از عمل بای پس معده وجود دارد. همچنین کسانی که روده شان را دستکاری می کنند در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، بر افروختگی، تپش قلب و ناراحتی های بالای شکم هستند.

 

جراحی بای پس معده