اصلاح نقایص بینی در بیماران با شکاف لب و کام یکی از موارد بحث برانگیز در بین جراحان پلاستیک میباشد.

اولا، از لحاظ بالینی تفاوتهای کلینیکی در بیماران با شکاف لب و کام در نقایص بینی وجود دارد که اصلاح هرکدام تکنیک بخصوصی را می طلبد.

ثانیا، در موارد شکاف یکطرفه تغییر شکل بینی میتواند به شدت نامتقارن باشد که اصلاح آن ازنظر کلینیکی ممکن است بسیار دشوار باشد.

ثالثا، درموارد اصلاح شکاف لب ممکن است بافت اسکار نامتعارف ایجاد شده باشد که اصلاح بینی را با مشکل مواجه کند. رابعا، درمورد زمان عمل رینوپلاستی که همزمان یا بعداز عمل ترمیم لب باشد، اختلاف نظر وجود دارد.

تاریخچه

در بیماران با شکاف لب و کام، باتوجه به اینکه اختلالات آناتومیکی بینی موجب تغییرات کمتری در ظاهر میشدند، تنها در اواسط قرن بیستم بود که با بدست آوردن نتایج مقبولتر جراحی شکاف لب، توجه بیماران و جراحان به ترمیم بینی و رینوپلاستی جلب شد.

انواع روشهای جراحی در بیماران فوق با ابداع روشهای جراحی بینی نوین و همچنین با استفاده از غضروف گوش و دنده، درحال حاضر معرفی شده اند.

مشکلات بیماران

در بیماران شکاف لب وکام، علاوه بر غیرقرینگی ظاهری در ظاهر بینی، تیغه بینی انحراف داشته و انسداد نسبی در راه هوایی در یک یا دوطرف وجود دارد. ظاهر سوراخهای بینی نیز غیر قرینه، و بدفرم میباشد که اصلاح آن نیز یکی از بحث برانگیزترین مباحث جراحی ترمیمی میباشد.
دراغلب موارد کمبود غضروفهای گوناگون در سمت وجود شکاف وجود دارد که با غضروفهای بینی به تنهایی قابل اصلاح نمیباشند و نیاز به استفاده از غضروف گوش و یا دنده وجود دارد.
در موارد شکاف لب و کام دوطرفه، غیرقرینگی کمتری در بیماران فوق وجود دارد ولیکن مشکلات دیگری مانند پهن شدن پره های بینی، کوتاه بودن کلوملا (ستونک) بینی وجود دارد.

زمان انجام عمل جراحی رینوپلاستی در شکاف کام و لب

اعمال جراحی در بیماران شکاف لب و کام زمانبندی بخصوصی دارد. در ۳-۴ ماهگی، ترمیم شکاف لب، در حدود شش ماهگی تا یکسالگی ترمیم شکاف کام، دو و نیم سالگی بررسی عملکرد گفتاری و اعمال اصلاحی جهت آن، در ۷ تا ۹ سالگی ترمیم شکاف استخوان جهت رشد مناسب دندانی، جراحی های ارتوگناتیک بعداز بلوغ و درنهایت عمل ترمیمی بینی.
عمل جراحی رینوپلاستی در بیماران شکاف کام و لب بایستی تقریبا اخرین عمل ترمیمی در بیماران فوق باشد و ارتودنسی، اصلاح لب، اصلاح کام، جراحی های ارتوگناتیک، همگی قبل از آن انجام شوند. رینوپلاستی بایستی همانند دیگر افراد طبیعی بعداز اتمام بلوغ بیمار انجام گیرد.

نتیجه

در این بیماران نتیجه عمل جراحی رینوپلاستی در شکاف کام و لب به خوبی اعمال زیبایی جراحی بینی نخواهد بود ولیکن با روشهای جدید اعمال جراحی رینوپلاستی، نتایج برای بیماران و جراحان درحال حاضر قابل قبول تر بوده است.
نیاز به اعمال جراحی مجدد بینی بعداز اعمال اولیه ترمیم بینی، در بیماران با شکاف کام و لب بیشتر میباشد.

تجمیل الانف فی ایران

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد جراحی زیبایی بینی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
5 سال قبل

من بطور مادرزاد شکاف کام و لب داشتم و از دکتر حافظی بسیار ممنون هستم . به همه دوستان که مشکل شکاف کام و لب دارند هم استاد حافظی رو پیشنهاد میکنم که در آینده دچار مشکل نشوند