درمان انواع اسکار

اسکار چیست ؟

جراحت‌های ایجاد شده بر روی پوست افراد (جای زخم، بخیه و سوختگی) با یکدیگر متفاوت هستند و در اصطلاح به این جراحت‌ها اسکار گفته می‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است افراد به خاطر آسیب‌های دوران کودکی دچار جراحت‌هایی بر روی پوست خود شوند که بر اعتماد به نفس آن‌ها برای تمام عمر تاثیر منفی داشته باشد.

انواع اسکار

اسکار هایپرتروفیک ( برجسته ) :این نوع از اسکارها نسبت به بافت های اطراف برجسته تر می باشد و شکل برآمده دارند.
اسکار آتروفیک ( فرورفته ): این اسکارها نسب به بافت اطراف گود رفته تر هستند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی می‌تواند باعث کاهش قرمزی جای زخم باقیمانده بر روی پوست با هدف گرفتن رگ‌های خونی در بافت اضافی جای زخم شود. برای برخی از موارد جای زخم حفره‌دار، لیزر درمانی (لیزر لایه بردار) را می‌توان برای صاف‌تر کردن پوست فرد مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب از لیزر بر روی لایه‌های فوقانی پوست استفاده می‌شود و در نتیجه این کار فرآیند تولید کولاژن در لایه‌های عمیق‌تر پوست تحریک می‌گردد.

تزریق ژل

از تزریق ژل (اغلب یک اسید با ریشه انسانی) برای برآمده کردن جای زخم‌های حفره‌دار استفاده می‌شود. این روش درمانی می‌تواند پر هزینه باشد و نتایج حاصل از آن معمولاً موقت است. به این ترتیب لازم است به منظور حفظ نتایج، جلسات درمان بطور منظم در فواصل زمانی مشخص تکرار شوند.

میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ از حرکت دادن یک ابزار مخصوص مجهز به صدها سوزن ریز بر روی پوست برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده در این رابطه نشان دهنده تاثیرگذاری این روش بر درمان اسکار(جای زخم و جای سوختگی) است، اما لازم است جهت درمان مناسب جلسات درمانی با این روش بر روی بیمار تکرار شوند. توجه داشته باشید نتایج حاصل از این روش بر روی افراد مختلف بطور قابل توجه متفاوت می‌باشند.

روش های جراحی درمان انواع اسکار

برداشتن سطح روی اسکار (Shave excision)

برداشتن اسکار و اصلاح آن

پیوند پوست و گسترش بافت

زد پلاستی (Z-Plasty)