استریا یا ترکهای پوستی چیست؟

استریا یا ترکهای پوستی ضایعات پوستی هستند که به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه ها ایجاد میشود.ترکهای پوستی هنگام بلوغ، اغلب روی ران ها ، باسن و سینه ها ایجاد می شوند ولی در دوران حاملگی این ترک ها بیشتر در نواحی شکم و سینه ها بروز می کنند. ترکهای پوستی در آقایان نیز ایجاد میشوند ولی در خانمها بسیار شایعتر است.

دلیل ایجاد استریا چیست؟

استریا خطوط طولی روی پوست و دلیل آن هم آسیب دیدن بافت کلاژن لایه دوم پوست یا درم است. زمانی که پوست تحت کشش قرار می گیرد الیاف کلاژن پوست در ناحیه درم آسیب می بیند و به صورت خطوط قابل مشاهده در سطح پوست ظاهر می شوند.

درمان ترکهای پوستی یا استریا با چه روشهایی امکانپذیر است ؟

لایه‌برداری پوست با لیزر

درمان لیزری به اصلاح ترک‌های پوستی کمک می‌کند. این درمان سوراخ‌های ریزی در پوست ایجاد می‌کند به‌طوری‌که پوست قادر به بازسازی می‌شود و به پوست سالم جدید اجازه می‌دهد جایگزین پوست قدیمی شود.

میکرودرم ابریژن

میکرودرو ابریژن یک درمان زیبایی است که از کریستال‌ها به‌عنوان لایه‌بردار استفاده می‌کند. این ذرات سطح پوست خراش می‌دهند و لایه اولی پوست (اپیدرم‌ها) را از بین می‌برند.

مزوتراپی

مزوتراپی یک درمان تزریقی است که لایه‌های پایینی پوست را مورد هدف قرار می‌دهد و با یک تزریق قوی ویتامین‌ها و مواد معدنی و اسیدهیالورونیک را به پوست وارد می‌کند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ همچنین به روش تحریک تولید کلاژن اشاره دارد که یک درمان مناسب برای از بین بردن چین‌وچروک و پیگمانتها (تغییر رنگدانه های پوست)، جای زخم (از جمله جای سوختگی، جوش و عمل‌های جراحی) و ترک‌های پوستی است.

افراد مناسب جهت درمان ترکهای پوستی یا استریا چه کسانی هستند ؟

نوسانات هورمونی و رشد سریع در دوران بلوغ
بارداری و زایمان
افزایش و کاهش وزن ناگهانی
عضله‌سازی شدید به علت بدن‌سازی و وزنه‌برداری
استفاده از استروئیدهای افزایش‌دهنده عملکرد توسط ورزشکاران و بدنسازان