سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ چیست؟

سفید کردن دندانها یا بلیچینگ درمانی است که در آن بد رنگیها و رنگدانه هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندانها شده و حتی بعضی بد رنگیهای ژنتیکی را بر طرف نموده ودندانهایی سفید و زیبا را به شما هدیه میکند.

انواع بلیچینگ

۱- یک روش بلیچینگ ، بلیچینگ در خانه (Home Bleaching) می باشد. دندانپزشک، قالب مخصوص را برای بیمار تهیه کرده و همراه با ژل مخصوص بلیچینگ با غلظت خیلی کم ، به بیمار تحویل می دهد تا در منزل استفاده کند.

۲- روش دیگر بلیچینگ ، بلیچینگ در مطب (Office Bleaching) می باشد که توسط دندانپزشک در مطب انجام می گردد و بسیار موثرتر است چون ژل مخصوص بلیچینگ، با غلظت خیلی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- ولی مطمئن ترین و موثرترین روش بلیچینگ ،  بلیچینگ در مطب (آفیس بلیچینگ) بــا استفاده از دستگاه اشعه مخصوص بلیچینگ ، با مراقبت و حفاظت دقیق دندانپزشک می باشد. 

سفید کردن دندان در مطب

از مزایای عمده‌ی روش سفید کردن دندان ها در مطب این است که دندان‌ها در مدت زمان کوتاهی تغییر رنگ قابل توجهی می‌یابند. این فرآیند شامل محافظت از لثه با یک محافظ لاستیکی شفاف و سپس استفاده‌ی به دقت کنترل شده از ژل پراکسید با غلظت نسبتاً بالا توسط دندانپزشک و یا تکنسین آموزش دیده است. به طور کلی، پراکسید باید برای فواصل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی دندان‌ها باقی بماند که این زمان ممکن است تا یک ساعت (حداکثر) افزایش یابد. به افرادی که دارای لکه‌های مقاوم دندان هستند، ممکن است توصیه شود که برای یک یا چند جلسه بلیچینگ دوباره مراجعه کنند و یا ممکن است از آنها خواسته شود درمان خود را با روش سفید کردن خانگی ادامه دهند.

برای تداوم سفید ماندن دندان ها چه کاری انجام دهیم ؟

ادامه‌ی درمان و یا تکرار سفید کردن دندان در خانه، بلافاصله پس از مراجعه به دندانپزشک و یا یک بار در سال.
اجتناب از نوشیدنی‌ها و غذاهای تیره رنگ به مدت حداقل یک هفته پس از انجام بلیچینگ.
نوشیدن نوشابه‌های تیره رنگ به صورت جرعه جرعه با یک نی، تا جایی که ممکن است.
رعایت بهداشت دهان به صورت کامل- مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از غذا و هنگام خواب

عوارض سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ چیست؟

اصولا بلیچینگ اگر تحت نظارت دندانپزشک انجام بگیرد عارضه خاصی ندارد ،فقط ممکن است دندانها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولا با خمیردندانهای ضد حساسیت قابل درمان است.