کوچک کردن فک چیست؟

کوچک کردن فک یک روش جراحی است که به منظور برداشتن بافت اضافه و خوش‌تراش کردن خط فک جهت ایجاد خطوط زیبا و رضایت‌بخش در صورت طراحی شده است. این روش می‌تواند موجب اصلاح فک‌های بزرگ نامتقارن، بدشکل یا نامتناسب شده و هارمونی صورت را بهبود بخشد. ممکن است این روش به صورت تکی یا همراه با سایر روش‌های ترمیم صورت جهت برطرف کردن چندین مشکل انجام گیرد.
در طول جلسه‌ی مشاوره، جراح به بررسی و بحث درباره‌ی اهداف شما، میزان اصلاح مورد نیاز و ظاهر کلی مورد نظرتان پس از عمل می‌پردازد. وی هر روش را بر اساس نیازها و خواسته‌های هر بیمار تطبیق خواهد داد.

افراد مناسب برای عمل زاویه‌دار کردن صورت

یکی از دلایلی که می‌تواند زنان را به انجام عمل زاویه‌ دار کردن فک و صورت ترغیب کند، علاقه به ظاهری کوچک‌‌تر، نرم‌تر و دخترانه‌تر است. از طرف دیگر، این عمل می‌تواند مردانی را که احساس می‌کنند چهره‌ای بیش‌ از حد زنانه دارند، در رسیدن به ظاهری مردانه و محکم یاری دهد. افرادی که در جریان تغییر جنسیت قرار دارند نیز می‌توانند این عمل را مورد استفاده قرار دهند. از آنجایی که این مسئله می‌تواند شامل روندی کاملاً جدی باشد، بنابراین انتخاب‌ها باید با همراهی تحقیقات و اطلاعات لازم صورت بگیرد.

دیگر افراد مناسب برای انجام عمل زاویه‌دار کردن فک و صورت، افراد مسنی هستند که وقتی به آینه خیره می‌شوند، دیگر خود را مانند گذشته نمی‌بینند. این دسته از افراد فرم صورت خود را در اثر افتادگی پوست و بوجود آمدن چین و چروک بروی صورتشان، از دست داده‌اند.

زاویه‌دار کردن فک بدون جراحی

بوتاکس

تزریق چربی

لیپوساکشن

پروتزهای صورت

برجسته کردن چانه

زاویه دار کردن وفک صورت با عمل جراحی

در این روش اصلاح فک یا کاهش اندازه فک تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. هدف از این عمل جراحی این است که اندازه فک تحتانی کاهش یابد. در ابتدا، برشی ایجاد می‌شود که جای اسکار آن قابل‌مشاهده است. پس‌ازآن، نواحی برجسته استخوان علامت‌گذاری می‌شوند. سپس با مته و یا اره مخصوص جراحی استخوان برش داده می‌شود تا زوایای آن اصلاح گردد. در مواردی که عضله ماستر بیش‌ازحد ضخیم باشد، اغلب به‌منظور کاهش حجم فک، اندازه حجم عضله نیز توسط جراح کاهش می‌یابد. و درنهایت برش ایجادشده توسط نخ‌های بخیه بسته می‌شود.

عوارض جراحی کوچک کردن فک یا زاویه دار کردن فک و صورت

عفونت (به‌ندرت اتفاق می‌افتد). اگر شما چربی‌های اضافی را حذف کرده باشید، ممکن است در اطراف ناحیه برش عفونت ایجاد شود. معمولاً در چنین مواقعی جراح برای شما انتی بیوتیک تجویز خواهد نمود.

اسکار کلوئیدی. اسکار (جای زخم) کلوئیدی زمانی پدید می‌آید که ناحیه برش خورده، قرمز و برجسته می‌شود. ظاهر آن‌ها برای افراد خوش‌آیند نیست، بنابراین اگر این نوع از اسکار رخ دهد، می‌توان آن را از طریق جراحی برداشت و دوباره محل را بخیه نمود.

بافت اسکار. بافت اسکار (جای زخم) پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن است که در نواحی تحت جراحی قرارگرفته، رخ می‌دهد. معمولاً مدتی پس از عمل جراحی محو می‌شوند.

مراقبت‌های بعد از عمل فک صورت

دستورالعمل‌های توصیه‌شده بعد از عمل را به دقت دنبال کنید.
به مدت ۱ تا ۲ هفته، به ویژه در هنگام خوابیدن سر خود را بالا نگه دارید.
داروهای تجویزشده را مطابق دستور پزشک مصرف کنید.
به طور منظم از پمادهای مخصوص صورت استفاده کنید و روی نواحی تحت درمان کمپرس سرد بگذارید.
اگر در داخل دهانتان زخم وجود دارد، به طور منظم دهان خود را بشویید یا بعد از هر وعده غذایی آب قرقره کنید.
به مدت ۲ تا ۳ هفته یک رژیم غذایی نرم انتخاب کنید.
به مدت ۳ تا ۴ هفته از فعالیت‌های شدید جسمی اجتناب کنید.