آنچه در این مطلب می‌خوانید

چرا عمل زیبایی بینی انجام می دهیم؟

جراحی بینی می تواند سایز ، شکل و زاویه بینی شما را تغییر دهد و باعث شود بینی شما تناسب بهتری با بقیه اجزای صورتتان پیدا کند .

جراحی بینی می تواند مشکلات ساختاری بینی را که باعث گرفتگی مزمن یا مشکلات تنفسی می شود را اصلاح کند .

بینی استخوانی یا غضروفی چیست ؟

اگر ساختمان هرمی شکل بینی از غضروف ، و اسکلت استخوانی دارای پوستی نازک باشد به این نوع بینی ، بینیِ استخوانی یا بینی غضروفی گفته می شود.
ضخامت پوست در بینی های عضروفی یا استخوانی کمتر است ، پوست انعطاف پذیر تر می باشد، تغییرات بیشتری را می تواند تحمل کند و دست جراح برای ایجاد تغییر در بینی با تراش استخوان و غضروف بازتر است .

یک جراح مجرب به راحتی می تواند تمام اشکالات بینی استخوانی یا غضروفی را برطرف کند و شکل دلخواه را با توجه به خصوصیات ظاهری سایر اجزای صورت به وجود آورد .

 

جراحی بینی به روش بسته چگونه انجام می شود:

در این روش جراحی بینی برای ایجاد تغییرات برش های کوچکی در داخل بینی ایجاد می شود.

این کار باعث جدا شدن مختصر پوست از اسکلت می شود. بعد از اینکه پوست از اسکلت جدا شد، توسط ابزار خاصی بالا نگه داشته می شود و جراح بینی تغییرات مورد نیاز را اعمال می کند.

 

جراحی بینی باز چگونه می باشد؟

در این روش جراحی بینی ، جراح بینی برای اینکه ایرادات موجود در بینی را به خوبی ببیند و اصلاح کند یک برش کوچک بر روی کولوملا ایجاد می کند.

بعد از ایجاد برش، پوست از بافت و اسکلت بینی جدا می شود و جراح بینی دید بهتری به اسکلت، غضروف و بافت نرم دارد و به راحتی می تواند تغییرات مورد نیاز را اعمال کند.

بعد از اتمام عمل رینوپلاستی ، محل برش بخیه زده می شود. اما نگران نباشید جای آن باقی نمی ماند.

جراحی ترمیم بینی

دلایلی که ممکن است بنابر آن‌ها شما به یک عمل ترمیمی بینی نیاز پیدا کنید: نوک غیر طبیعی بینی فاصله زیاد سوراخ های بینی بزرگ بودن بینی مشکلات تنفسی و خشکی بینی ناراضی بودن شما از عمل اولیه بینی‌تان انحراف تیغه بینی به دلیل ضربات فیزیکی (بینی کج)

انجام عمل‌های جراحی بینی می‌توانند بسیار پیچیده باشند، به عنوان مثال چنانچه تیغه بینی شما بر اثر ضربات فیزیکی از بین رفته باشد جراح بینی ممکن است برای ترمیم آن، غضروفی از پشت گوشتان برداشته و در محل تیغه بینی شما قرار دهد.

عمل جراحی ترمیم بینی بعد از عمل می‌تواند از یک عمل جراحی ساده برای حذف مقداری از استخوان اضافی یا غضروف باقیمانده بر روی پل بینی تا یک عمل جراحی بسیار پیچیده برای اصلاح کامل بینی بیمار را شامل شود. عمل جراحی ترمیمی بینی بر روی افرادی انجام می‌شود که با بدشانسی بخش زیادی از بافت بینی آن‌ها برداشته‌شده و باز هم دارای مشکلات جدی باقیمانده در ظاهر بینی خود هستند

شرایط سنی برای انجام عمل رینوپلاستی چیست؟

در جراحی بینی محدودیت سنی مشخصی وجود دارد و توصیه می‌شود قبل از سن تعیین شده این عمل انجام نشود چرا‌که می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به همراه داشته باشد. توصیه بر این است که دختران و پسرانی که کاندیدای عمل جراحی بینی هستند بعد از پایان سن بلوغ این کار را انجام دهند. اغلب دختران در پایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸‌سالگی به بلوغ کامل رسیده‌اند و می‌توانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند. از طرف دیگر امروزه ‌تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰‌سال هستند. درمورد این دسته از کاندیداها با این شرایط سنی باید بگوییم که چنانچه وضعیت عمومی ‌و سلامت فرد خوب باشد هیچ‌وقت برای رینوپلاستی دیر نیست.

عمل زیبایی بینی در افراد سیگاری:

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در جهان می باشد. در این مقاله قصد داریم درباره جراحی بینی در افراد سیگاری توضیح دهیم.
افرادی که سیگار مصرف می کنند دیواره عروق خونی در آن ها دچار اختلال شده که باعث تنگ تر شدن رگ ها می شود.
این موضوع در ترمیم و بازسازی پوست بعد از جراحی بینی در افراد سیگاری تاثیر می گذارد.

چرا جراحی بینی گوشتی مشکل تر است ؟

کیفیت و ضخامت پوست یکی از عوامل تعیین کننده ی نتیجه ی نهایی عمل بینی است. و همچنین یکی از مواردی است که به سختی می توان پیش بینی کرد. در جراحی بینی بیشترین کاری که انجام می شود تغییر شکل غضروف و استخوان بینی است که اسکلت بندی بینی را می سازد.ما به روش های مختلف غضروف و استخوان بینی را تغییر می دهیم تا به شکل مورد نظر برسیم. در طول دوره ی بهبود هنگامی به نتیجه ی مورد نظر می رسیم که پوست و بافت نرم بینی به سمت چارچوب بینی منقبض شود . این فرآیند چند ماه طول می کشد. به همین دلیل است که شما نتیجه ی نهایی را تا هفته ها و یا ماه ها بعد از جراحی نمی بینید زیرا پوست و بافت نرم متورم است .

مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی

بعد از عمل بینی استخوانی برای کاهش تورم و کبودی از کمپرس یخ استفاده کنید.
از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد، خودداری کنید.
برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.
تا دو ماه از زدن عینک خودداری کنید و در صورت لزوم از لنز استفاده کنید.
از دست زدن به بینی و فین کردن، خودداری کنید.
از رفتن به مکان های شلوغ خودداری کنید، زیرا ممکن است به بینی شما ضربه ای برخورد کند.
مراقب اسپلینت بینی خود باشید تا خیس نشود.
از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
هنگام دراز کشیدن دو بالشت در زیر سرخود قرار دهید.
از رفتن به استخر، سونا و قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.

تاثیر نگرش فرد در جراحی بینی زنان

تاکنون استاندارد مشخصی برای زیبایی در نظر گرفته نشده است و دلیل عمده آن اینست که زیبایی امری نسبی می باشد . نوع نگرش هر فرد از زیبایی متفاوت می باشد . از آنجائیکه افراد در اجتماع زندگی می کنند به نوع نگرش افراد درباره خودشان اهمیت می دهند. این موضوع نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود بلکه به بهبود دید افراد منجر می شود. جراحی زیبایی بینی نقش مهمی در زندگی افراد ایفا می کند به طوریکه افراد دیگر نگران زیبایی خود نمی شوند و با اعتماد به نفس کامل می توانند به زندگی روزمره خود بازگردند. از آنجائیکه جراحی بینی در کشور ما بسیار شایع می باشد برای فرد دارای مزایایی است . از جمله هزینه جراحی در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر بوده و برای فرد مقرون به صرفه می باشد . از دیگر مزایای جراحی بینی در کشور ما اینست که با توجه به تعداد بالای جراحی ، جراح بینی تجربه و تبحر کافی در این زمینه را پیدا می کند و درصد اشتباه در این موارد بسیار پایین می باشد. زنان نسبت به مردان بیشتر به ظاهر خود توجه کرده و به همین جهت بیشترین متقاضیان این جراحی آنان می باشند.

عوامل موثر در کاهش کبودی و شدت تورم بینی :

ازمصرف هر گونه دارویی که خون را رقیق می کند به مدت ۲ هفته قبل از عمل اجتناب کنید و پس از عمل نیز مصرف این گونه داروها را با دستور پزشک خود دنبال کنید . از آن دسته داروهایی که سبب رقیق شدن خون می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد :
آسپرین ، ایبوپروفن ، ضد التهاب ، هپارین ، کومادین ، پلاویکس و…

اجتناب از مصرف مولتی ویتامین ها / داروهای گیاهی / چای و … که سطح بالایی از ویتامین E را دارا می باشند ، جینسنگ (Ginseng) و جینکو (Ginkgo) . این داروها خون را رقیق کرده و باعث می شوند خونریزی بیشتر شود .
اگر شما سابقه تمایل به خونریزی یا کبودی را دارید و یا حتی یکی از اعضای خانواده شما سابقه اختلال در خونریزی را دارد بهتر است قبل از جراحی ، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید .
برای ۴۸ ساعت اول می توان از بسته های یخ بر روی گونه ها استفاده کرد .
سر خود بالا نگه دارید این به شما کمک خواهد کرد که ورم کمتری در صورت شما ایجاد شود .
از سیگار کشیدن اجتناب کنید .
مصرف مکمل های گیاهی مانند بروملین (که در آناناس موجود می باشد) ، عصاره ی پاپایا و آرنیکا نیز می تواند سودمند باشد اما مطالعات کم و محدودی اثرات آنها را ثابت کرده است .
قرار گرفتن در معرض نور خورشید در چند ماه اول بعد از جراحی زیبایی بینی ، می تواند قرمز شدن و لکه دار شدن پوست بینی را تشدید کند . همچنین می تواند به راحتی سبب آفتاب سوختگی پوست شما شود . برای چند ماه اول بعد جراحی بیماران باید از کرم های ضد آفتاب و یا کلاه های لبه دار استفاده کنند .

کاهش ورم بینی بعد از عمل زیبایی بینی

تزریق آمپول به بینی جهت کاهش ورم پس از عمل جراحی زیبایی بینی در هنگام انجام عمل جراحی زیبایی بینی پوست روی بینی از ساختمان های استخوانی و غضروفی جدا می شود و به سمت بالا رانده می شود تا جراح بتواند تغییرات مورد نظر خود را در بینی انجام دهد . این کار سبب ایجاد تورم در پوست می شود این تورم با توجه به ضخامت پوست در افراد مختلف در طی زمانی بین شش ماه تا دو سال از بین میرود. در بیشتر بیماران تورم به صورت کلی در پوست ایجاد شده و کم کم به صورت کلی کاهش می یابد ولی در تعداد کمی از افراد یک قسمت از بینی دچار تورم موضعی می شود و تورم آن نقطه به صورت هم زمان با بقیه قسمت های بینی کاهش نمی یابد ودر این موارد می توان از تزریق آمپول تریامسینولون استفاده کرد تا بتوان تورم آن منطقه را نیز از بین برد و کاهش داد. همانطور که ذکر شد تزریق آمپول بینی تریامسینولون در مواردی کاربرد دارد که تورم موضعی وجود داشته باشد نه زمانی که کل بینی تورم دارد. در واقع برای از بین بردن تورم کل بینی نمی توان از تریامسینولون استفاده کرد و فقط تورم های موضعی با تزریق آمپول بر طرف می شوند البته شاید احتیاج به چندین تزریق در محل تورم موضعی وجود داشته باشد. که میتوان هر هفته یا هر دو هفته یکبار از آن استفاده کرد.
گاها مشاهده می شود بیماران پس از انجام جراحی زیبایی بینی و گذشت تنها چند هفته از جراحی درخواست تزریق آمپول به بینی جهت کاهش ورم بینی پس از عمل را می کنند و دلیل آنها برای انجام این کار اینست که یکی از اقوام و دوستان آنها نیز جراحی داشته و پس از جراحی بینی با تزریق آمپول به بینی کلا تورم بینی اش از بین رفته است و به همین دلیل آنها هم خواستار تزریق بینی هستند. که این تفکر اشتباه است و تصمیم گیری جهت تزریق آمپول با جراح شماست نه دوستان و اقوام شما.

 

علت خارش بینی بعد از عمل زیبایی بینی

احساس خارش پوست زیر قالب بینی و زیر چسب ناشی از علت هایی مانند جوش زدن پوست زیر چسب و یا تعرق زیر چسب است که معمولا ۲۴ ساعت بعد از تعویض چسب ازبین رفته و نیاز به اقدامات دیگری ندارد.

بندرت امکان دارد بخاطر حساسیت زیاد پوستی درمان طولانی لازم گردد.

اگر پوستتان خارش دارد چیزی را جهت خاراندن زیر گچ نبرید.

اینکار امکان دارد پوست را زخمی کند و چون روی آن بسته است احتمال عفونت آن را بالا میبرد و اگر عفونت کرد چونکه محل قابل دیدن نمی باشد امکان دارد متوجه نشده و برایتان خطر ایجاد نماید.

اگر خارش ادامه داشت با پزشک معالج خود تماس حاصل کنید.

عملکرد عمل زیبایی بینی

عمل بینی با بیهوشی عمومی انجام می گیرد و حدوداً به مدت ۱ الی ۳ ساعت به طول می انجامد.
جراح بینی به منظور دسترسی به ساختار بینی و اعمال تغییرات باید برش هایی روی پوست بینی ایجاد نماید.
البته قابل ذکر است که بسته به نوع و میزان ایراد بینی و تشخیص جراح بینی برش ها ایجاد خواهد شد.
بعد از جدا شدن پوست از ساختمان بینی جراح زیبایی بینی با توجه به تناسب بینی با چهره و حفظ عملکرد طبیعی بینی ایرادات بینی را برطرف خواهد کرد.
بعد از رفع ایرادات غالباً پوست بدون هیچگونه تغییری روی ساختمان بینی قرار خواهد گرفت و بینی با بخیه و گذاشتن اسپیلینت پانسمان خواهد شد.
قابل ذکر است که انتخاب جراح بینی خوب تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی زیبایی بینی دارد و باید در انتخاب جراح بینی دقت نمود.
جراح بینی خوب به جراحی گفته می شود که سلامتی فرد را اولویت قرار دهد و تغییرات را براساس خواسته بیمار همچنین با توجه به تناسب با دیگر اجزای صورت و حفظ عملکرد طبیعی تنفسی انجام دهد.

نمای تمام رخ بینی زیبا :

اگر بخواهیم بینی را از نمای تمام رخ بررسی کنیم و مورد تجزیه تحلیل قرار دهیم ، صورت را به پنج قسمت مساوی تقسیم می کنیم که پهنای بینی باید یک پنجم صورت را شامل شود ، اگر بینی شما در یک پنجمِ میانی صورتتان قرار دارد از نظر پهنا در سایز مناسبی است .

معیار دیگری که می توان به وسیله آن پهنای بینی را مورد بررسی قرار داد این است که از گوشه داخلی چشم دو خط فرضی و عمودی رسم کنیم که پهنای بینی باید بین این دو خط فرضی قرار گیرد .اگر ما یک خط فرضی از نوک بینی رسم کنیم و سپس یک خط از نوک بینی به این خط وصل کنیم ، زاویه ای که این دو خط با هم می سازند باید بین ۳۰ تا ۴۵ درجه باشد .

زاویه ای که بینی با صورت می سازد باید بین ۳۰ تا۴۰ درجه باشد و در ایده آل ترین حالت این زاویه به ۳۶ درجه نزدیک است .

زاویه بین بینی و لب ها در خانم ها باید بین ۹۵ تا ۱۰۵ درجه و برای آقایان بین ۹۰ تا ۹۵ درجه باشد .

زاویه ای که پیشانی با بینی می سازد باید بین ۱۱۵ تا ۱۳۵ درجه باشد .

جراحی بینی آقایان

در جراحی بینی مردان قوس پشت بینی نباید زیاد باشد و فاصله بین لب و بینی نیز باید استاندارد باشد تا جذابیت ظاهر مردانه حفظ شود.
روش مناسب جراحی بینی مردان
در مدل بینی مردانه جراح بینی باید ابهت چهره مردانه و هماهنگی اجزای صورت را حفظ نماید.
جراحی بینی مردان باید به شکل کاملا طبیعی انجام گیرد و کل تمرکز جراح بینی برای رفع ایرادات بینی باشد.
قابل تذکراست که ایجاد فرم قوس دار و ظریف و سربالا برای بینی آقایان به هیچ عنوان منطقی و اصولی نمی باشد.
اکثر آقایانی که خواستار عمل بینی عروسکی و سربالا بوده اند و این نوع جراحی بینی را انجام داده اند بعد از مدتی از ظاهر خود دلزده شده و از انجام جراحی زیبایی بینی پشیمان شده اند.

حالت های انحراف بینی

حالت اول : اگر تیغه وسط بینی کج باشد و باعث مسدود شدن یک سوراخ بینی یا هر دو سوراخ بینی شده باشد باید جراحی انحراف بینی انجام داد.
حالت دوم : گاهی نیز کج بودن تیغه وسط بینی به موازات ساختار کل بینی است و باعث مسدود شدن سوراخ های بینی نمی شود ، در این حالت هم عمل زیبایی بینی و هم جراحی انحراف بینی انجام می شود.
حالت سوم : حالت دیگری نیز وجود دارد که در این حالت هم فرم بینی ، هم تیغه وسط بینی کج است و یک یا هر دو سوراخ بینی مسدود است و نیاز به انجام جراحی زیبایی بینی و جراحی انحراف بینی است.

جراحی بینی طبیعی :

افرادی که برای جراحی بینی طبیعی مراجعه می کنند دارای دو نوع بینی گوشتی و بینی استخوانی هستند.
افرادی که بینی استخوانی دارند به دلیل ویژگی های ساختاری که دارد می توانند هر مدل بینی را در جراحی بینی انتخاب کنند و نتیجه مطلوبی به دست آورند.
جراحی بینی طبیعی معمولا به افرادی که دارای بینی گوشتی هستند توصیه می شود چرا که این نوع بینی استخوان و غضروف ضعیفی داشته و پوست ان ضخیم می باشد و با این مدل بینی می تواند به نتیجه ایده آل خود دست یابند

علائم رایج انحراف تیغه بینی و کجی بینی عبارت‌اند از:

احتقان بینی: این علامت معمولاً مزمن است و در بیشتر موارد در یکی از حفره‌های بینی رخ می‌دهد.
ایجاد مشکل در تنفس.
خون‌دماغ مکرر غیرقابل توضیح،
درد صورت در ناحیه بینی،
سردرد
ترشحات پشت بینی
تنفس صدادار و خروپف در هنگام خواب: هنگامی‌که درمان نشود، می‌تواند به آپنه خواب منجر شود.

برداشتن گچ بینی عمل زیبایی بینی

برداشتن اسپلینت بینی یا گچ بینی به راحتی امکان پذیر است ولی باید توسط جراح بینی انجام شود.
همانطور که در مطالب قبلی گفته شد خیس شدن گچ بینی باعث می شود گچ استحکام خود را از دست دهد و شل شود .
شل شدن گچ در شش روز اول خوب نیست ولی در روز هفتم برای برداشتن گچ بینی یا اسپلینت بینی بیمار باید قبل از اینکه نزد جراح بینی برود دوش بگیرد تا گچ بینی خیس شود .
پس برای برداشتن گچ بینی ، چند ساعت قبل از مراجعه به جراح بینی حتما استحمام کنید.

انتخاب یک جراح پلاستیک بینی

با انتخاب یک جراح بینی ماهر ، بیمار بابت فرم بینی بعد از جراحی زیبایی بینی نگرانی ندارد زیرا قبل از انتخاب جراح بینی مورد نظر نمونه کارهای او را مشاهده کرده و به جراح بینی و مهارت او اطمینان دارد.

قرینه سازی و یکی شدن سوراخ های بینی بعد عمل

قرینه بودن سوراخ های بینی از مواردی است که باید بعد از انجام عمل جراحی بینی مورد توجه قرار گیرد.

قرینه بودن یکی از امتیازاتی است که باید از جراح بینی خود انتظار داشته باشید و در صورتیکه جراحی توسط یک جراح کم تجربه انجام شود ممکن است بینی شما دچار انحراف و یا عدم قرینگی در سوراخ ها بشود.

حالت طبیعی بینی در افراد دارای مقداری غیر قرینگی است، و این به دلیل اختلافات سمت چپ و راست بدن است .اما باید توجه داشته باشید که یک جراح بینی باید بتواند این عدم قرینگی را از بین ببرد و یا اینکه مانع رخ دادن این عارضه بشود.

ویژگی های جراح پلاستیک بینی

آشنایی با معیارها و استاندارهای زیبایی در جهان از مهم ترین خصوصیات یک جراح پلاستیک خوب است زیرا باید بتواند با توجه به اجزای دیگر چهره بیمار ، بینی او را به گونه ای جراحی کند که علاوه بر حفظ تناسب بینی با دیگر اجزا ، بینی معیارهای زیبایی را نیز داشته باشد.
برای اینکه در حین عمل بینی مشکلی برای بیمار به وجود نیاید جراح بینی باید تمام آزمایش های مورد نیاز را برای بیمار تجویز کند و از سوابق بیماری و حساسیت های دارویی و غذایی بیمار مطلع باشد ، بنابراین انتخاب یک جراح پلاستیک بینی ماهر می تواند عوارض جراحی بینی را به صفر برساند.
مهارت و دانش جراح پلاستیک بینی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت ، بسیار مهم است که بعد ازعمل بینی بیمار مشکلات تنفسی یا دیگر عوارضی نداشته باشد به همین دلیل مهارت و دانش جراح بینی بسیار مهم است.

جراحی بینی قبل از بارداری

خانم هایی که جراحی بینی انجام داده اند و قصد بارداری دارند همواره نگران تاثیرات بارداری بر روی عمل بینی هستند.
در دوران بارداری به طور طبیعی اجزای صورت و اندام مادر دچار تورم می شوند این تورم شامل بینی هم می شود.
در طی دوره بارداری نیز بینی جراحی شده ورم می کند ولی ورم بینی موقت است و بعد از زایمان و از بین رفتن ورم بدن ، تورم بینی نیز از بین می رود و بینی به فرم قبل از بارداری بر میگردد.
پس بانوان نباید نگران تاثیر بارداری بر جراحی بینی باشند زیرا بارداری تاثیری بر روی فرم بینی عمل شده

بارداری و جراحی بینی

جراحی بینی برای مادران باردار ممنوع است زیرا داروهای استفاده شده
در حین عمل ممکن است باعث آسیب زدن به جنین شود و بر روی جنینی
که در رحم مادر است تاثیر بگذارد

جراحی بینی در افراد دیابتی

یکی از مسائل مهم در جراحی میزان قند خون است .به دلیل مشکلاتی که پس از جراحی برای این بیماران ممکن است پیش بیاید ،باید این بیماری قبل از عمل و در حین عمل کنترل شود .
برای شروع باید مصرف قند در این بیماران به طور کلی حذف شود و سه وعده غذایی فرد به شش وعده ی غذایی تبدیل شود،زیرا در این صورت انسولین کمتری برای سوزاندن قند موجود در هر وعده ی غذایی مصرف می شود.
بیماران دیابتی باید در رژیم غذایی خود مصرف سبزیجات و میوه های تازه،غلات ،حبوبات و نان های سبوس دار را جای دهند.

عمل بینی و سرماخوردگی

آسپرین وداروهای مشابه آن مانند بروفن دست کم دو هفته بیش از عمل نباید مصرف شوند زیرا تمایل به خونریزی را افزایش می دهند. – درصورت سرما خوردگی ویروسی لازم است عمل جراحی به مدت چند هفته به تعویق بیافتد.

جراحی بینی در بیماران قلبی

بیماری های شایع قلبی که به صورت خفیف وجود دارند دلیل محکمی برای انجام ندادن جراحی نیستند، اغلب مشکلات قلبی مانند پرولاپس دریچه میترال می تواند به عنوان یک مشکل قلبی شناخته شود که با رعایت موارد لازم حین عمل مشکلی برای حیات فرد ایجاد نکند و با موفقیت عمل زیبایی بینی وی انجام شود.

همچنین در مواردی که فرد مبتلا به بیماری باز بودن دریچه قلبی است جراحی باید با توجه متخصص بیهوشی انجام شود.

 

سن مناسب برای عمل زیبایی بینی

حداکثر سن برای انجام عمل جراحی بینی بسته به سلامت عمومی فرد متقاضی می باشد ، ولی از آنجایی که در بعد از ۶۰ سالگی ، ترمیم با تاخیر صورت می گیرد واحتمال عوارض ناشی ازجراحی بینی بالا میرد ، جراحی برای این افراد انجام نمی شود .
عمل جراحی بینی در سن پایین می تواند برروی رشد صورت اثر گذار باشد . اگر پیش از تکامل فرآیند رشد ، غضروف های بینی دستکاری شود ، امکان دارد اقدام به جراحی بینی اثر منفی برروی صورت بگذارد . چرا که قسمتی از غضروف های داخلی بینی رشد صورت را هدایت می کنند ، و ممکن است موجب بروز اختلال در این فرایند شود .

بهترین فصل برای عمل زیبایی بینی

در فصل تابستان نسبت به فصول بارندگی و سرما رفت و آمد و مراجعه به جراح و مطب آسان تر است . اما بعضی افراد در تابستان نگران تورم بینی خود به دلیل گرماى هوا هستند ، البته باید گفت که گرمای هوا باعث تشدید تورم بینی و صورت نمى شود.
در فصل زمستان نیز احتمال تعریق کمتر است که به این خاطر نیاز به استحمام کمتر خواهد بود ،به این خاطر هفته اول تحمل گچ بینی راحت تر است .
اما بعضی خانواده ها مخالف انجام عمل جراحی بینی در فصل زمستان هستند چرا که ذکر می کنند احتمال سرماخوردگی بعد از عمل بینی زیاد است .و بینی آنها به سرما حساس خواهد بود . این نکته را باید یاد آور شد که جراحی بینی باعث افزایش سرما خوردگی و حساس شدن بینی به سرما نخواهد شد .
بعضی از افراد در فصل بهار به دلیل شیوع آلرژی ، احتمال ابتلا به آلرژی بعد از عمل جراحی بینی را مطرح می کنند که این مساله را باید ذکر کرد که جراحى بینی باعث شروع و یا تشدید آلرژی نخواهد شد .
به طور عموم زمان مناسب وقتی است که فرد بتواند حداقل یک هفته تا ۱۰ روز استراحت نماید . پس در تمامی فصول می توان جراحی بینی را انجام داد و فصل خاصی را نمی توان مطرح کرد .

فشار خون بالا و اثرات آن بر سلامتی قبل از عمل زیبایی بینی

مهم‌ترین خطر عمل جراحی زیبایی با فشار خون بالا از تغییرات ضربان قلب در اثر بیهوشی در زمان جراحی نشأت می‌گیرد.
بیماران با فشار خون بالا حین جراحی زیبایی در معرض خطر قابل توجهی قرار ندارند و با عوارض مهمی روبه‌رو نمی‌شوند. البته نکته مهم این است که این بیماران برای درمان فشار خون بالا تحت درمان باشند و درباره عوارض جراحی با جراح زیبایی و پزشک عمومی معالج خود مشورت کنند. بیمارانی که در زمان تصمیم‌گیری برای عمل زیبایی دارویی برای کنترل کردن فشار خون مصرف نمی‌کنند، باید درمان عارضه را قبل از اقدام برای عمل شروع کنند.

آلرژی و عمل زیبایی بینی

تا زمانی که علائم تنفسی و اشکال در راه هوایی بینی در آلرژی شما وجود نداشته باشد، علائم انواع آلرژی با هر نوع عمل رینوپلاستی بهتر یا بدتر نمی شود.
ولی اگر بطور مثال شاخک تحتانی برجسته در حضور آلرژی باعث اشکال در تنفس و تنگی راه هوایی بینی شده باشد یا حضور یک تیغه میانی منحرف مشکلات تنفسی ایجاد کرده باشد،رسیدگی به آنها در حین عمل جراحی باعث بهتر شدن و قابل تحمل تر شدن علایم آلرژی می گردد.

عوارض کشیدن سیگار بر عمل بینی

سیگار و محصولات مشابه آن حاوی نیکوتین می باشند که یک منقبض کننده قوی عروق می‌باشد و در نتیجه باعث تنگ شدن عروق خونی می‌شود و موجب کاهش جریان خون به بافت ها و بخصوص بافت های آسیب دیده و جراحی شده می‌گردد.
کاهش جریان خون ناشی از سیگار می‌تواند باعث تاخیر یا اشکال در روند ترمیم (زخم) گردد و خطر بروز عفونت، باز شدن زخم و نیاز به عمل جراحی مجدد را افزایش دهد.
تقریبا” همه جراحان توصیه می‌کنند که از ۴ هفته قبل تا یک ماه بعد از هر عمل جراحی زیبایی،اعم از رینوپلاستی،از مصرف سیگار پرهیز نمایید.

تغذیه بعد از عمل بینی

هدف از تغذیه‌ی مناسب بعد از جراحی تسریع روند بهبودی با کمک به سیستم ایمنی بدن و کاهش درد، التهاب و ورم بعد از جراحی بینی می‌باشد. رژیم‌های مکمل پیش از عمل ممکن است ادامه پیدا کنند در حالی که باید از مصرف شکر، مواد غذایی آلرژیک، کافئین و الکل همچنان پرهیز کرد. علاوه بر این، موارد زیر را می‌توان جهت بهبود نتایج اضافه کرد.
پروتئین
چربی
فیبر
مواد غذایی ضد التهابی
آب

ترس از عمل بینی

پس از جراحی شخص مدت کمی گیج میباشد و محیط اطراف را بخوبی نمیشناسد.این مدت بسته به اشخاص مختلف متفاوت است. ممکن است بین یکساعت تا نیم ساعت طول بکشد تا کاملا به هوش آمده و متوجه شود در چه مکانی است. پس از آن، بینی معمولا دردی ندارد. برای بیمارانی که مرخص می شوند، ما تنها استامینوفن کدوئین تجویز می شود.
اگر شخص استرس واضطراب نداشته باشد و قبل از عمل آرام باشد معمولا در ریکاوری و زمانی که به هوش می آید خیلی راحت است.اما اگر کسی قبل از عمل استرس داشته باشد ناراحت باشد و یا تپش قلب داشته باشد زمانی که بیهوش میشود. آخرین خاطره ای که در ذهنش میماند استرس و اضطراب است و زمانی که در حال خارج شدن از بیهوشی است با همان حالت بیدار میشود.

آیا کشیدن تامپون بینی دردناک است ؟

استفاده از تامپون بینی بعد از جراحی زیبایی بینی خطر خونریزی بعد از عمل را کاهش می‌دهد.
برداشتن تامپون بینی فرایند دردناکی نیست. امروزه حجم تامپون بکار گرفته‌شده توسط پزشکان کم‌تر از گذشته است، این باعث می‌شود فرایند برداشن تامپون آسان‌تر باشد. از آن مهم‌تر با هماهنگی پزشک و بیمار این فرایند بسیار ساده و بدون درد خواهد بود. برای کمک به کاهش پوسته‌پوسته شدن و سوزش در هنگام برداشتن تامپون، بهتر است بلافاصله پس از عمل از اسپری سالین استفاده شود. ممکن است به دلیل پوسته‌پوسته شدن بینی، برخی از بیماران مقداری ناراحتی جزئی در طول برداشتن پانسمان، تجربه نمایند. با این‌حال بسیاری از بیماران هنگام برداشت تامپون احساس خوبی دارند چرا که پانسمان می‌تواند انسداد خفیفی در آن‌ها ایجاد نماید. ممکن است پرستار یا پزشک مقداری یخ برای شما فراهم نماید. اگر دچار خونریزی شدید، موضوع را به پزشک یا پرستار اطلاع دهید. اگر پس از ۳۰ دقیقه دچار خونریزی نشدید و پزشک یا پرستار به شما اجازه دهند، می‌توانید راه بروید.

ترس از بیهوشی و درد عمل بینی

اغلب افرادی که بعد از عمل بینی مراجعه میکنند ذکر کرده اند که دردی نداشته و حتی یک قرص هم میل نکردند. تنها ۵% افراد ممکن است پس از عمل جراحی بینی درد داشته باشند که آن درد نیز در قسمت بینی نبوده است. بلکه مربوط به بیهوشی بوده که ممکن است درد در قسمت سر یا حلق یا یک درد عمومی باشد.
این دردها به خاطر وضعیتی است که فرد بیهوش میشود. اگر شخص استرس واضطراب نداشته باشد و قبل از عمل آرام باشد معمولا در ریکاوری و زمانی که به هوش می آید خیلی راحت است و این وضعیت به خاطر داروهای مخدر تزریق شده ممکن است خیلی خوش آیند باشد و شخص احساس رضایت دارد مثل یک خواب خوش!

تزریق آمپول روی بینی

تزریق آمپول بعد از جراحی بینی باعث می شود تا از تورمات ناخواسته بر روی بینی جلوگیری شود، گاهی ورم ها طولانی مدت می شوند و بر ظاهر بینی تاثیر می گذارند و زیبایی بینی را دچار تغییر می نماید.
در حالت کلی قسمت دورسوم یا پشت بینی باید دارای یک قوس بسیار خفیف و ظریف باشد، بعد از جراحی بینی و حدود سه یا چهار هفته بعد از آن این قوس نمایان خواهد شد و در واقع تغییرات ایجاد شده در تیغه بینی به خوبی نشان داده می شود، در صورتیکه بینی تورم داشته باشد این زیبایی پنهان شده و در واقع قوس روی بینی از بین می رود.
این آمپول بیشتر در بینی های گوشتی تزریق می شود، زیرا پوست این بین ها بسیار ضخیم هستند و تغییرات ایجاد شده را به خوبی نشان نمی دهند، البته تورم در بینی های گوشتی بیشتر از بینی های استخوانی بوده و مدت زمان بیشتری را لازم دارد تا از میزان آن کاسته شود.
معمولا تزریق آمپول یک الی سه مرحله به فاصله یکماه انجام می شود.
در صورتیکه پزشک برای شما آمپول را تجویز نمود از او بخواهید تا این اقدام را به دقت انجام دهد، در صورتیکه آمپول توسط ک فرد غیر متخصص انجام شود ممکن است آسیب های جدی به پوست وارد شود، زیرا در تزریق های سطحی پوست نازک شده و مستعد ابتلا به زخم و یا تغییر رنگ شود.

کورتون در جراحی زیبایی بینی چه تاثیری دارد ؟

در بعضی از مواقع بعد از جراحی زیبایی بینی تزریق کورتون در بعضی از جاهای خاص بینی مفید است و می توان گفت کورتون برای کم کردن و از بین بردن برجستگی های بینی در قسمت بالای نوک بینی که ایجاد آن به دلیل ایجاد اسکار در فضای مرده پوست که این حالت بیشتر در مردان که پوست ضخیمی دارند و در بیمارانی که عمل مجدد جراحی زیبایی بینی انجام داده اند رخ می دهند .بعد از جراحی زیبایی بینی در ناحیه ای که می خواهید تزریق شود به اندازه سه تا پنج میلی گرم کافی است که می تواند کمک کننده باشد . یک هفته بعد از جراحی زیبایی بینی این تزریق صورت می پذیرد و تکرار مجدد آن ۴ تا ۶ هفته بعد می باشد .اگر بخواهید بعد از جراحی زیبایی بینی با کورتیکواستروئید دائم درمان کنید بسیار خطرناک می باشد .به دلیل اینکه مصرف زیاد آن عوارضی به همراه دارد که تزریق زیاد آن باعث تیره شدن و نازک شدن پوست می گردد و بد شکلی به پوست خواهد داد و در این صورت باعث می شود غضروف زیر پوست معلوم شود به همین دلیل باید از این یک مورد دوری کرد .اندازه و میزان تزریق برای هر فرد توسط پزشک جراح بعد از عمل جراحی زیبایی بینی تعیین می گردد.

به جا ماندن آثار بخیه بعد از عمل بینی

کوچک و متناسب کردن پره‌های بینی در جراحی زیبایی بر اساس تقاضای مراجعه‌کنندگان صورت می‌گیرد. در حقیقت اگر پره‌های بینی فردی بزرگ باشد و نیاز به کوچک کردن آن‌ها وجود داشته باشد، برش‌هایی کنار پره بینی فرد ایجاد و با تکنیک خاصی پره بینی او کوچک‌تر می‌شود. اجرای این تکنیک روی پره‌های بینی به دانش و تجربه جراح بستگی زیادی دارد. هرچه جراح مهارت و تجربه بیشتری داشته باشد و با تمرکز زیاد این بخش از جراحی را پشت سر بگذارد احتمال نمایان شدن بخیه‌های کنار پره‌های بینی کم و کمتر می‌شود. اما فواید و نتیجه نهایی این شیوه برای زیبایی بینی به حدی است که در مقابل نمایان شدن آثار خفیف کنار پره‌های بینی قابل گذشت است.

قرینه کردن سوراخ های بینی در عمل ثانویه بینی

عدم تقارن سوراخ‌های بینی نقص شایعی است که شامل انحراف یا کجی انتهای تیغه بینی یا عدم تقارن غضروف نوک بینی می‌شود. در بعضی موارد وارد شدن ضربه به سر و جمجمه آسیب قابل توجهی به بینی می‌زند و به عدم تقارن سوراخ‌های بینی می‌انجامد.
عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی با هدف زیباتر کردن بینی و در این مورد خاص قرینه کردن سوراخ‌های بینی انجام می‌شود. در این میان اصلاح بعضی مشکلات بینی راحت‌تر از بقیه است.
زمانی که در عمل زیبایی بینی غضروف نوک بینی برداشته، جابجا یا اضافه می‌شود، شکل بینی بلافاصله یا به تدریج در طول دوران بهبود تغییر می‌کند. چون بینی در طول جراحی متورم است، نمی‌توان به راحتی تغییرات را دید و نتیجه به دست آمده را پیش‌بینی کرد.
متقارن و قرینه کردن سوراخ‌های بینی در عمل ثانویه بینی به دلیل بافت همبند جای زخم، از بین رفتن غضروف نگهدارنده در عمل اولیه و ناموفق بودن عمل اول در کوچک کردن سوراخ بینی حتی دشوارتر از عمل اولیه است.

عمل بینی در افراد مبتلا به بیماری های عفونی

بیماری های عفونی مانند هپاتیت و HIV ممکن است باعث شود که کاندید خوبی برای جراحی بینی محسوب نشوید به این دلیل که می تواند به عفونت و بهبود ضعیف منجر شود.
با این حال اگر بیماری شما غیرفعال باشد ،جراحی منع نمی شود.دکتر شما و تیم پزشکی اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام می دهند.اگر شما بیماری هایی از این قبیل دارید ضروری است که به دکتر خود اطلاع دهید یا اگر کمی از افشای این اطلاعات می ترسید ،نگران نباشید ،دکترها اطلاعات شما را محرمانه نگه می دارند.

اهمیت پوست بینی در جراحی بینی

در جراحی بینی پوست دچار هیچ تغییری نمی شود اما افرادی که پوست بینی آن ها خیلی ضخیم می باشد و یا خیلی نازک جراحی بینی آن ها معمولا کمی دشوار می باشد زیرا بینی هایی که دارای پوست ضخیم می باشند موجب می شود ظریف کاری هایی که جراح در حین جراحی بروی بینی اعمال می کند کمتر مشاهده شود و همچنین بینی هایی که دارای پوست بینی نازک می باشند موجب می شود عیب های ریز بوجود آمده در حین جراحی پوشانده نشود و قابل رویت باشد.
نوع پوست بینی در نحوه انجام جراحی بینی و نتیجه آن بسیار تاثیر گذار می باشد جراحی بینی های گوشتی بدلیل داشتن پوست ضخیم تر کمی دشوار تر می باشد. بینی های گوشتی نوک بینی پهنی دارند و دارای غضروف های ضعیفی می باشند.
بینی های استخوانی پوست نازک و غضروف کمی دارند در نتیجه جراحی این نوع از بینی ها نسبت جراحی بینی های گوشتی آسان تر می باشد در این نوع از بینی ها بدلیل داشتن پوست نازک تمامی خلاقیت های جراح بینی به خوبی قابل مشاهده است.

تقویت غضروف در بینی گوشتی

جراح بینی گوشتی پیش از هر اقدام نیاز دارد تا به خوبی غضروف های بیمار را بررسی نماید و با پیوند گرافت های صحیح باعث تقویت غضروف ها بشود. زمانی که شما بینی گوشتی دارید، این نوع بینی غضروف‌های ضعیفی دارد بنابراین نمی‌تواند پوست ضخیم و گوشت اطراف بینی را به خوبی نگه دارد، به همین علت است که بینی‌های گوشتی اغلب بزرگ بوده و پره‌های پهنی دارند.
جراحی بینی گوشتی باعث‌ می‌شود تا غضروف‌ها محکم و سفت شوند و بتوانند به خوبی تیغه‌های بینی را نشان دهند، تیغه‌های بینی بعد از جراحی صاف و متوازن می‌شوند و این اقدام توسط جراح ماهر انجام خواهد شد، برای اینکه تغییرات اعمال شده بر روی بینی به خوبی نمایان شوند نیاز است تا پوست بینی و نیز استخوان بندی آن تغییرات لازم را داشته باشند.
زمانی غضروف‌ها تقویت می‌شوند، استحکام کافی برای نگهداری بینی را بدست می‌آورند، برای این کار از غضروف بینی خود فرد کمک گرفته می‌شود.

چه عواملی باعث خارش بینی میشود ؟

رینیت آلرژی
رینیت به تحریک و التهاب مجاری بینی گفته می شود که با علایمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و ترشح از سینوس ها به پشت گلو همراه است.
-آلرژی های فصلی
در اواخر بهار و اوایل تابستان امکان دارد دچار خارش بینی، آبریزش، اشک در چشمان، عطسه شوید
-آلرژی غذایی
-سرما خوردگی
-خشکی هوا
-بیماری های پوست

گوشت اضافه بعد از عمل بینی

چند حالت مختلف وجود دارد که تحت عنوان گوشت اضافه مطرح مى گردد.یکى از این موارد تولید کلوئید هست. افرادی که مستعد گوشت اضافه یا کلوئید هستند، از انجام جراحی زیبایی بینی هراس دارند. ایجاد این حالت گوشت اضافه بعد از جراحی بینی بسیار نادر هست .
حالت بعدى برجستگى هاى محل بخیه ها هست. این موارد مى تواند هم در داخل بینى احساس شوند و هم در لبه هاى پوست و کناره هاى بینى اتفاق بیافتد. در اغلب موارد به مرور زمان این برجستگى ها و نامنظمى ها بهبود مى یابند و در بعضى موارد نیاز به استفاده از پماد هایى هست که در ادامه به آن اشاره مى شود.
حالت دیگر در حین شستشوى بینى هست، در صورتی که تصور اشتباهی دارند. آن ها بعد از جراحی بینی در هنگام شست و شوی بینی خود دقت بیشتری دارند و به همین دلیل متوجه سر شاخک پایینی بینی خود که قرمز رنگ هست مى شوند و احساس می کنند که دچار گوشت اضافه داخل بینی شده اند که این تصور کاملا اشتباه هست.
حالت آخر هم بعضى افراد بعد از عمل بینى هاى گوشتى اظهار مى کنند که دچار گوشت اضافه در نوک بینى خود شده اند.
اگر افراد مراقب های بعد از جراحی بینی را رعایت نکنند و جراح بینی اقدامات نادرستی را جهت جراحی بینی گوشتی به کار برده باشد، بینی افتاده می شود و همین امر باعث بزرگ شدن نوک بینی می شود و بیمار تصور می کند که بینی وى دچار گوشت اضافه شده است، در صورتی که تصوری کاملا نادرستی را دارد و به دلیل تورم بینی بعد از جراحی همچنین اشتباهی را می کنند.

چه سنی برایی عمل جراحی پلاستیک بینی مناسب است ؟

در دختران از سن ۱۵ سالگی و در پسران از سن ۱۷ سالگی به شرط رشد کامل جسمی و فکری و داشتن انگیزه کافی فرد امکان‌ پذیر است.

جراحی بینی زنان و مردان

برای جراحی زیبایی بینی در بین آقایان و زنان دیدگاه های کاملا متفاوتی وجود دارد ، البته این موضوع برای همه آقایان و زنان صدق نمی کند و هستند. مردانی که تمایل به بینی فانتزی داشته باشند و در مقابل ، برخی از خانوم ها از عمل بینی به صورت طبیعی رضایت بیشتری خواهند داشت.
زنان باید به این نکته توجه کنند که قوس زیاد و کوچک تر شدن بینی وقتی از حد و مرز خارج شود دیگر زیبایی نخواهد داشت و بهتر است تغییرات بینی جراحی شده در یک چارچوب و قالب که مورد تایید جراح بینی و بر طبق معیارهای زیبایی در جهان است ، انجام گیرد.

بینی عقابی

بینی مدل عقابی به بینی گفته می شود که در آن یک زائده استخوانی در خط بینی وجود دارد و به اصطلاح بینی قوز دارد، این فرم بینی مشکل تنفسی در افراد ایجاد نمی کند اما اکثر افراد با بینی به این شکل دوست دارند زائده روی بینی خود را با جراحی بر دارند