شاخکهای بینی

شاخک های بینی ساختارهایی در دیواره کناری داخل بینی تان هستند و بصورت برجستگی هایی درداخل راه هوایی بینی دیده می شوند .
شاخک ها باعث گرم و مرطوب کردن هوایی که از بینی می گذرد می شوند ولی اگر شاخک های تحتانی بزرگ شوند، می توانند باعث انسداد راه هوایی شوند.
اگر شاخک های بینی تان متورم باشد جراح ممکن است در ابتدا درمان دارویی برایتان تجویز نماید.در بسیاری از بیماران درمان دارویی می تواند موجب کاهش اندازه شاخک ها و بهبود علائم انسداد بینی شود.
اگر علایم آزار دهنده ای در اثر بزرگی شاخک های بینی دارید که با درمان دارویی برطرف نشده است، ممکن است که کاندیدای مناسبی برای جراحی کوچک کردن اندازه آن باشید.
راه های زیادی برای کاستن از اندازه شاخک ها وجود دارد.جراحی برای این منظور را کم کردن شاخک (turbinate reduction) یا برداشتن شاخک (turbinate resection ) می نامند
نکته مهمی که باید بدانیم این است که شاخک ها بطور کامل برداشته نمی شوند.برداشت کامل شاخک های بینی می تواند موجب یک بینی بسیار خشک و پر از دلمه شود.در برخی موارد بافت شاخک ها مجددا” رشد کرده و ممکن است نیازمند عمل دوم شود ولی باز هم بهتر است که شاخک ها بطور کامل برداشته نشوند.
راه های بسیاری برای کم کردن اندازه شاخک ها وجود دارد که از جمله آنها می توان به کوترکردن و سوزاندن آنها ، کاهش بوسیله RF و برداشتن نیمه کامل آنها اشاره کرد.