جراحی شکستگی بینی

ضربه خوردن بینی توسط افراد دیگر، برخورد با درب، یا زمین خوردن فرد همواره می تواند ناراحت کننده باشد و معمولاً بینی به سختی دچار آسیب می شود. در این حالت فرد احتمالاً با خون ریزی و ایجاد مشکل در تنفس از طریق بینی مواجه می شود. همچنین هر دو سمت داخل و خارج بینی دچار ورم می شود و ممکن است اطراف چشم فرد دچار کبودی شود (کبودی چشم ها). شکستن بینی می تواند هم استخوان و هم غضروف بینی را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت ممکن است ایجاد لخته خونی در ناحیه تیغه بینی مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد کند. در حقیقت تیغه بینی ترکیبی از استخوان و غضروف است که این تیغه در داخل بینی دو سمت سوراخ های بینی را از یکدیگر جدا می کند.  از جمله عوامل شکستن بینی یا بینی شکسته آسیب های وارد شده به صورت که به خاطر ورزش یا افتادن ایجاد می شود. این آسیب ها که می توانند مشکلات خاص برای بینی و دهان فرد به همراه داشته باشند، در بسیاری از مواقع بینی فرد را نیز دچار مشکل می کنند.

علایم شکستگی بینی چیست ؟

  • کبودی، تورم و حساسیت به لمس در اطراف بینی
  • خونریزی بینی
  • بدشکلی، چرخش یا ترک‌خوردگی بینی
  • انسداد یک یا هر دو نوستریل یا سوراخ‌های بینی
  • انحراف تیغه بینی
  • تغییر رنگ شبیه به کبودی در زیر چشم

روش جراحی بینی شکسته

دو روش جااندازى وجود دارد:

١-جا انداختن بسته؛

به عنوان درمان استاندارد بیشتر شکستگی های بینی ، مدت های زیادی است که مورد استفاده قرار می گیرد . اعمال جراحی بینی جهت جا انداختن شکستگی بینی می تواند به صورت سرپایی و یا بستری در بیمارستان انجام شود . انتخاب محل جا اندازی  به نوع و وسعت آسیب های همراه ، وضعیّت عمومی بیمار و امکانات درمانی بستگی دارد .شکستگی های ساده بینی در بالغین را می توان با استفاده از مواد بی حس کننده موضعی و سطحی در مطب درمان نمود . استفاده از این تکنیک های موضعی از نظر نتیجه ظاهری و عملکردی با بی هوشی عمومی برابر است .
بعد از جا اندازی شکستگی بینی، داخل بینی پانسمان می شود و روی بینی گچ گیری به عمل می آید . تمام این پانسمانها ۵ روز پس از جا اندازی برداشته می شوند .

 ٢-جا اندازی با روش باز در جراحی بینی شکسته

زمانی مدّ نظر قرار می گیرد که تغییر شکل بینی یا انسداد بینی پس از جا اندازی بسته باقی بماند . در این روش ، پس از بلند کردن پوست ، قطعات شکسته استخوان باید به دقت حرکت داده شوند و در محل مناسب جاگذاری گردد و ثابت شوند . بیمارانی که علاقه به انجام یک رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) در زمان تصحیح تغییر شکل بینی پس از صدمه را دارند ، به سپتورینوپلاستی کنترل نیاز خواهند داشت . دوره مناسب جهت عمل جراحی رینوپلاستی ، ۳ ـ ۶ ماه پس از آسیب است که تمام تورم از بین رفته و استخوانها  تثبیت شده اند . در کودکان عمل جراحی را می توان تا ۱۵ ـ ۱۶ سالگی به تأخیر انداخت که در آن سن ، رشد صورت  کامل شده است .

تجمیل الانف فی ایران

 

این مطلب نیز می تواند برای شما جالب باشد جراحی زیبایی بینی