” لیزر ری سرفیسینگ پوست که به نام­های لیزر پوست، لیزر بخار و لیزبراسیون نیز شناخته می­شود می­تواند چروک­ها، جای زخم و جای جوش­های صورت را از بین ببرد. تکنولوژی­های جدیدتر لیزر به جراح پلاستیک شما سطح جدیدی از کنترل روی لیزر ری سرفیسینگ را می­دهند و دقت وی را به ویژه در مناظق حساس بالاتر می­برند.

 

لیزر ری سرفیسینگ پوست چه چیزی را بهبود می­بخشد؟

خطوط نازک یا چروک­های زیر چشم، روی پیشانی یا اطراف دهان

آثار و زخم­های به جا مانده از جوش یا آبله مرغان

پوست آسیب دیده از لیفت صورت

پوست مسن یا آسیب دیده توسط آفتاب

نقاط کبودی

بهبود ظاهر پوست شما اگر رنگ پوستتان به زردی یا خاکستری می­زند

زنگ زدگی

ماه گرفتگی

غدد چربی بزرگ روی بینی

 

لیزر ری سرفیسینگ پوست چگونه کار می­کند؟

تمام عمل با استفاده از اشعه­های نور صورت می­­گیرد. جراح پلاستیک شما از لیزر برای فرستادن اشعه­های کوتاه و متمرکز نور روی قسمت­های غیر طبیعی پوست استفاده می­کند. این اشعه باعث از بین رفتن پوست آسیب دیده و زائد به صورت لایه لایه می­شود.

 

مدل هدف­گیری لیزر ری سرفیسینگ پوست به صورتی است که در عمل­های مثل از بین بردن جای جوش مشکلات کمتری در رابطه با رنگ پوست به­وجود می­آورد.

اشعه­ی لیزر استفاده شده در لیزر ری سرفیسینگ لایه­ی بیرونی پوست را که اپیدرم نام دارد از بین می­برد. این اشعه به لایه­ی زیرین که درم نام دارد حرارت می­دهد. این عمل باعث شبیه سازی رشد کلاژن­ها می­شود. همان­طور که محل درمان شده بهبود میابد پوست جدید صاف­تر و نرم­تر تشکیل می­شود.

 

چه کسی کاندیدای مناسبی برای لیزر ری سرفیسینگ پوست است؟

اگر دارای شرایط زیر هستید ممکن است کاندیدای مناسبی برای لیزر ری سرفیسینگ پوست نباشید:

جوش صورت­

چروک­های عمیق

پوست بیش از حد سفت و سخت

بیمارانی که پوست­های تیره­تری دارند ریسک تیره­تر شدن رنگدانه­ها برایشان وجود دارد

این موضوع ممکن است با استفاده از سفیدکننده بعد از لیزر کمتر شود

 

اخطار: لیزر ری سرفیسینگ اگر توسط افراد اشتباه یا بی­تجربه انجام شود می­تواند خطرناک باشد. علاوه بر پیدا کردن پزشکی که برای جراحی پلاستیک تعلیم دیده است مطمئن شوید که کسی که عمل را انجام می دهد هم به طور خاص برای این نوع عمل تعلیم دیده است و تجربه­ی کافی دارد. حتّی اگر لیزرتراپی به طور کلّی توسط شخص حرفه­ای دیگری انجام شود این عمل تحت نظر جراح پلاستیک شما خواهد بود.

چه سوالاتی باید از جراح پلاستیک خورد راجع به لیزر ری سرفیسینگ پوست بپرسم؟

آیا به طور خاص برای این عمل دوره دیده­اید؟

آیا مدرک شما تایید شده­است؟

آیا من کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستم؟

برای گرفتن بهترین نتیجه چه انتظاراتی از من دارید؟

چه کسی عمل من را انجام می­دهد؟

آیا به­طور خاص برای این عمل تعلیم داده شده­است؟

عمل من کجا و چگونه انجام می­شود؟

دوران نقاهت چه مقدار طول خواهد کشید؟

این جراحی چه خطرها و پیچیدگی­هایی را به همراه خواهد داشت؟

بعد از گذشت زمان ظاهرم چگونه خواهد شد؟

اگر از نتیجه­ی جراحی ناراضی باشم چه گزینه­هایی دارم؟

آیا عکس­های قبل از عمل و بعد از عمل دارید که ببینم؟

نتایج منطقی برای من چه هستند؟

 

مراحل لیزر ری سرفیسینگ پوست چیست؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه جراح پلاستیک شما ممکن است یک سری مراقبت­ها و درمان­های پوستی را برای آماده کردن پوست شما برای عمل انجام دهد. اغلب این درمان­ها ۶ هفته قبل از زمان عمل شما شروع می­شود. این درمان­های پوستی برای شما و باتوجه به نوع پوست شما شخصی سازی شده­اند تا مشکلات عمل را به حداقل برسانند و بهترین نتیجه را به شما بدهند.

 

لیزر ری سرفیسینگ زیبایی معمولا به صورت سرپایی انجام می­شود و بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می­کشد.

مدیریت عدم راحتی: لیزر ری سرفیسینگ پوست می­تواند دردناک باشد. به همین خاطر دکتر شما ممکن است با بی حسی موضعی صورت شما را بی­حس کند. ممکن است برای آرامش شما به شما آرام­بخش نیز داده شود. اگر قصد شما انجام ری سرفیسینگ کامل یا هرگونه عمل زیبایی مشابه است جراح شما ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده کند. بعد از عمل پزشک شما به شما مسکن خواهد داد تا احساس درد نکنید. برای آماده­سازی صورت شما به طور کامل تمیز خواهد شد و ممکن است به شما محافظ چشم داده شود.

به طور معمول دو نوع لیرز در لیزر ری سرفیسینگ استفاده می­شود: کربن دی­اکسید و اربیوم. هر دو برای تبخیر کردن سلول­های آسیب دیده­ی پوست.

 

لیزر ری سرفیسینگ کربن دی­اکسید

برای سال­ها پزشکان از لیزر دی­اکسید کربن برای درمان مشکلات مختلف پوستی استفاده کرده­اند. نسل جدیدتری از لیزرهای کربن دی اکسید این قدرت را دارند که انرژی نور بسیار کوتاه و متمرکز یا اشعه­های دنباله­دار نور را ساطع کنند. این نوع لیزر لایه­های نازک پوست را با کمترین آسیب به بافت اطراف آن از بین می­برد.

 

اربیوم لیزر ری سرفیسینگ

این نوع از بین بردن چروک با لیزر معمولا برای از بین بردن خطوط و چروک­های عمیق صورت استفاده می­شود اما همچنین می­تواند روی گردن، سینه و دستان شما نیز استفاده شود.

 

بعد از عمل

بعد از این که لیزر ری سرفیسینگ به پایان رسید جراح پلاستیک شما پوشش خاصی روی محل مورد نظر می­گذارد تا از بافت درمان شده محافظت کند. ممکن است برای تاثیرگذاری درمان به تعویض پوشش یا درمان­های موضعی نیاز باشد.

 

در دور­ه­ی نقاهت لیزر ری سرفیسینگ پوست چه انتظاراتی باید داشته باشم؟

پوستی که توسط لیزر ری سرفیسینگ درمان شده است ممکن است واکنش­های متفاوتی نشان دهد. اما در اکثر موارد شما احساسی مشابه سوختگی ملایم خواهید داشت. پوست شما قرمزی و ورم خفیف خواهد داشت. پوست شما تا چند روز بعد از عمل خارش خواهد داشت.

 

با توجه به نوع درمان برخی ممکن است چیزی شبیه جای آفتاب سوختگی داشته­باشند. پوست ممکن است ترشح کند یا تاول بزند. ممکن است مایع زردی از نقاط درمان شده ترشح شود و یک لایه روی پوستتان تشکیل شود. پوست خود را نخارانید و به لایه­ها دست نزنید چون ممکن است باعث زخمی شدن پوست شود.

 

در دوره­ی نقاهت لیزر ری سرفیسینگ پوست مراحل زیر را انجام دهید:

مناطق درمان شده را طبق دستورات جراح پلاستیکتان دو تا پنج بار در روز با سرم نمکی یا سرکه­ی رقیق شده بشورید

از محصولات مراقبت از پوست که توسط پزشکتان برای کمک به درمان پوست پیشنهاد شده است استفاده کنید.

بعد از بهبودی از کرم ضد آفتاب مخصوص پوست­های حساس و جوانسازی شده استفاده کنید، هر روز، بدون استثنا. جراح پلاستیک شما به شما کمک خواهد کرد که ضد آفتاب مناسب را انتخاب کنید.

در صورت اجازه جراح پلاستیکتان از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

باید انتظار داشته باشید که پوست مناطق درمان شده کنده شود. بعد از آن پوست جدید صورتی خواهد بود اما بعداز دو تا سه ماه به رنگ پوست شما درمیاید. ممکن است یک سال طول بکشد تا رنگ صورتی از بین برود. بسیار مهم است که در طول این زمان از پوست خود مراقبت کنید. قرمزی ممکن است در کسانی که بور هستند یا موهای قرمز دارند بیشتر بماند.

تقریبا ۶ هفته بعد از لیزر یا طبق زمانی که پزشکتان به شما می­دهد می توانید مصرف محصولات حاوی گلیکولیک اسید را ادامه دهید.

 

مشکلات لیزر ری سرفیسینگ پوست

ترشحات آکنه. پزشک شما یک روش درمان پیشنهاد خواهد کرد.

عفونت باکتریایی. پزشک شما ممکن است قبل و بعد از جراحی برای شما آنتی بیوتیک بنویسد.

به وجود آمدن مجدد تبخال. اگر اطراف لبتان لیزر انجام دهید این مشکل ممکن است پیش بیاید. اطمینان حاصل کنید که راجع به سابقه­ی تبخال با دکترتان صحبت می­کنید. با استفاده از دارو قبل و بعد از عمل می­توانید از به وجود آمدن مجدد تبخال جلوگیری کنید.

هیپرپیگمانتاسیون. ممکن است نقاط درمان شده رنگ تیره­تری پیدا کنند. پزشک شما می­تواند راه حلی به شما پیشنهاد دهد. در موارد نادری ممکن است نقاط درمان شده روشن­تر از رنگ پوست شما شوند.

میلیا. ممکن است برجستگی­های کوچک و سفیدی در هنگام درمان روی پوست شما ظاهر شوند. می­تواند آن­ها را به آرامی با دستمال پاک کنید.

قرمزی طولانی مدت. برای برخی افراد زمان بیشتری لازم است تا قرمزی از بین برود.

جای زخم. این مورد نادر اما محتمل است.

ورم. اگر اطراف چشمتان لیزر ری سرفیسینگ انجام می­دهید پزشک شما ممکن است کورتیکواسترویید موضعی تجویز کند تا ورم کنترل شود.

راهنمای داشتن دوره­ ی نقاهت راحت­تر

شب­ هنگام خواب سرتان را با کمک یک بالش اضافه بالاتر ببرید

در روز اول و دوم از یخ استفاده کنید تا از ورم و ناراحتی شما کاسته شود

سیگار نکشید. سیگار فرآیند درمان را مشکل می­سازد.

زمان دوره­ی نقاهت بنا بر نوع لیزر شما متفاوت خواهد بود

لیزر ری سرفیسینگ کربن دی­اکسید: معمولاً تا دو هفته

لیزر ری سرفیسینگ اربیوم: یک هفته­ی کامل

 

پنهان کردن پوست قرمز یا صورتی

زمانی که مناطق تحت درمان بهبود یافتند می­توانید از آرایش برای هماهنگ سازی رنگ پوستتان استفاده کنید.از آرایش با رنگ پایه­ی سبز استفاده کنید تا قرمزی را خنثی کند. توجه کنید که باید از لوازم آرایش بدون روغن استفاده کنید.

 

بعد از لیزر ری سرفیسینگ پوست انتظار چه نتایجی را باید داشته باشم؟

ممکن است پوست شما ماه­ها بعد از لیزر قرمز یا صورتی بماند. همچنین ممکن است تا یک سال نسبت به نور آفتاب بیش از حد حساس شوید. سعی کنید کمتر در مرض نور خورشید باشید و هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

برخی از کسانی که لیزر ری سرفیسینگ را انجام داده­اند ممکن است بلافاصله در پوست خود تغییر ببینند. این تغییر تا یک سال همچنان بهبود خواهد یافت. هرچند تاثیر لیزر ری سرفیسینگ می­تواند چند سال طول بکشد اما افزایش سن به طور طبیعی باعث ایجاد چین و چروک می­شود و این خطوط باز خواهند گشت. در صورت لزوم شما می­توانید این عمل را تکرار کنید.