مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی – جراحی زیبایی شکم

بسیاری از افراد برای رهایی از شر پوست و شکم آویزان بعد از کاهش وزن شدید یا بارداری به مشکل می خورند و با رژیم غذایی و ورزش هم نمی توانند به اندام دلخواه خود برسند

در حقیقت رژیم غذایی و ورزش کمک چندانی به پوست یا شکم آویزان نمی کند

بسیاری از افراد به انجام عمل جراحی زیبایی شکم روی می آورند. با این حال، موفقیت در جراحی زیبایی شکم علاوه بر انتخاب بهترین جراح ابدومینوپلاستی به مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی بستگی دارد

بعد از عمل جراحی شکم (ابدومینوپلاستی) چه انتظاراتی باید داشت.

1. کبودی و تورم

حداقل 4 تا 6 هفته کبودی، تورم و درد را خواهید داشت . به خاطر داشته باشید که درمان هر فردی متفاوت است و برخی ممکن است سریعتر یا کندتر از دیگری بهبود پیدا کنند، بنابراین صبور باشید و مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی بدرستی انجام دهید.

2. دارو

پس از جراحی برای شما داروهای مسکن، ترمیم جای زخم و آنتی بیوتیک تجویز می شود. حتما داروهای خود را طبق دستور جراح پلاستیک مصرف کنید.

3. کیسه تخلیه خون

معمولاً پس از جراحی، ممکن است لوله‌های تخلیه کوچکی در امتداد محل برش قرار داده شود تا خون یا مایع اضافی تخلیه شود، بنابراین باید یک کیسه تخلیه ( درن ) به مدت 2 تا 3 روز با خود حمل کنید. این به این دلیل است که ابدومینوپلاستی یک جراحی گسترده است بنابراین ممکن است برای چند روز به خونریزی ادامه دهید.

4. گرفتگی و سفتی در شکم

همانطور که پوست، بافت ها و اعصاب حسی شما بهبود می یابد، در ناحیه شکم خود احساس سفتی خواهید کرد. وقتی می‌خواهید صاف بایستید، ممکن است احساس کشیده شدن شکم داشته باشید، بنابراین ممکن است مجبور شوید در 3 تا 4 هفته اول کمی خمیده به جلو راه بروید. این بسیار طبیعی است و داروهای مسکن و شل‌کننده‌های عضلانی می‌توانند به شما در مقابله با این ناراحتی کمک کنند.

5. گن طبی ابدومینوپلاستی

حداقل 1 تا 2 ماه پس از عمل جراحی شکم از شما خواسته می شود که گن طبی ابدومینوپلاستی در ناحیه کمر خود بپوشید. این امر از شکم حمایت می کند، از تجمع مایع و خونابه جلوگیری می کند و به فرم دهی ظاهر شکم کمک می نماید

5. جای زخم

محل رد بخیه بسته به نوع ابدومینوپلاستی می تواند اندازه های محتلف داشته باشد  اما در قسمت پایین شکم و نزدیک خط شورت شما قرار دارد که به راحتی می‌توان آن را پوشاند. بخیه در حدود 6 ماه به رنگ قرمز شروع شوند، اما با گذشت زمان محو و نرم می شوند.

مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی
مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی

دستورالعمل‌ها و مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی

  • حداقل به مدت 1 ماه از کشش، خم شدن یا بلند کردن بیش از حد بازوها خودداری کنید. مراقب هر حرکتی باشید که بالای بدن و ناحیه شکم شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • گن طبی را حداقل به مدت 2 ماه بپوشید. در تمام روز گن طبی را استفاده کنید زیرا به جلوگیری از تجمع مایعات کمک می کند و مجافظت از شکم را فراهم می کند.
  • از جرکتن بدنی  که خط بخیه را تحت فشار قرار می دهد خودداری کنید. حرکاتی مانند خم شدن سریع کمر ممکن است باعث باز شدن مجدد زخم شود بنابراین به آرامی و با احتیاط حرکت کنید.
  • حداقل به مدت 2 ماه سیگار نکشید و در کنار افراد سیگاری نباشید. استعمال دخانیات روند بهبودی را کند می کند و خطر عفونت زخم های شما را افزایش می دهد.
  • به مدت حداقل 2 ماه در حالت خوابیده به پشت و در زاویه 30 تا 45 درجه بخوابید تا به کاهش فشار روی بخیه کمک کنید. قرار دادن بالش زیر زانو نیز می تواند فشار وارده بر شکم شما را کاهش دهد.
  • تا زمان برداشتن بخیه به بخیه ها آب نخورد. آب می تواند بخیه ها را تحت تاثیر قرار دهد و احتمالاً برش را دوباره باز کند.
  • تا زمانی که لوله‌های درن و بخیه‌های شما برداشته نشود، از دوش کامل خودداری کنید. خیس شدن ناحیه جراحی می تواند منجر به تحریک، التهاب و خطر بالاتر عفونت شود.
  • حداقل به مدت 2 ماه از ماساژ بدن، سونا یا غوطه ور شدن در وان حمام خودداری کنید.

توصیه ورزشی برای مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی

حداقل به مدت 2 ماه از کشیدگی عضلات شکم و ورزش های سنگین مانند ایروبیک، دویدن، شنا، وزنه برداری، کشش و مقاربت و غیره خودداری کنید.

از خم شدن در حرکات سریع یا هر فعالیتی که فشار خون شما را بالا می برد خودداری کنید زیرا می تواند باعث خونریزی شود.

پیاده روی های سبک در پارک داشته باشید زیرا به کاهش تورم، کاهش احتمال لخته شدن خون و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

مشاوره غذا و نوشیدنی برای مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی

حداقل به مدت 3 هفته از الکل خودداری کنید زیرا خون شما را رقیق می کند و باعث خونریزی طولانی مدت یا عفونت می شود.

حداقل به مدت 2 هفته از مصرف غذاهای شور خودداری کنید زیرا باعث احتباس مایعات و تورم می شود.

در چند روز اول مصرف کافئین و نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مایعات زیادی (آب و آب میوه های تازه) بنوشید.

برای جلوگیری از یبوست، مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

مشاوره دارویی برای مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی

از مصرف آسپرین یا هر فرآورده حاوی آسپرین خودداری کنید مگر اینکه جراح شما دستور داده باشد.

از استفاده از پمادهای بدون نسخه خودداری کنید مگر اینکه جراح شما توصیه کند.

اگر داروی منظمی دارید (مثلاً داروهای فشار خون یا فشار خون و غیره)، با جراح خود مشورت کنید که چه زمانی می توانید مصرف آنها را از سر بگیرید.

نسخه های خود را به طور منظم طبق دستور جراح خود مصرف کنید.

داروهای خود را با معده خالی مصرف نکنید.

نکاتی برای بهبودی سریع در مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی

1. ضد آفتاب

تا حد امکان از قرار گرفتن بخیه در معرض مستقیم خورشید و اشعه ماوراء بنفش اجتناب کنید. اگر قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب ناپذیر است، از یک ضد آفتاب قوی (SPF 30 یا بیشتر) برای محافظت از جای زخم استفاده کنید. در غیر این صورت، اگر مراقب نباشید، خطر هیپرپیگمانتاسیون وجود دارد.

2. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

میوه ها و سبزیجات زیادی مصرف کنید، اما از خوردن گوشت غافل نشوید. و از شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده دوری کنید.

میوه هایی مانند آناناس، توت ها و سیب به کاهش تورم کمک می کنند. سبزیجات، به خصوص سبزی‌های دارای برگ‌های تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی و در مورد استفاده از گوشت‌، ترجیحاً گوشت‌های سفید، به تسریع بهبودی و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند.

اما از فعالیت های روزانه و کارهایی که نیاز به استفاده از بالاتنه شما دارد خودداری کنید. خلاصه یکی را بیاورید که برای شما غذا بپزد و ظرف ها را بشوید.

3. خواب و استراحت کافی

درمان نیاز به انرژی زیادی دارد، بنابراین احتمالاً بیش از حد معمول احساس خستگی خواهید کرد. چرت های زیادی داشته باشید و شب ها زود بخوابید. در واقع، داشتن یک خواب خوب در شب یکی از بهترین راه‌ها برای تسریع روند بهبودی است.

4. به پشت بخوابید

بهترین و مناسب‌ترین حالت برای خواب بعد از عمل جراحی شکم، دراز کشیدن به پشت و بالا بردن 30 تا 45 درجه است. این به کاهش فشار روی بخیه و کاهش فشار روی شکم کمک می کند.

5. همیشه گن طبی ابدومینوپلاستی را بپوشید

گن طبی باعث فشرده کردن ناحیه شکم برای کاهش درد ، تورم، محافظت از شکم، جلوگیری از تجمع مایعات و کمک به افزایش انطباق پوست کمک می کند.

حداقل به مدت 2 ماه یا تا زمانی که می توانید آن را 24 ساعته بپوشید و آن را در نیاورید مگر اینکه در حال دوش گرفتن باشید. اگر پوست شما به گن طبی حساسیت داشت یک تی شرت نخی بپوشید و گن را روی آن بپوشید

6. از کشش ناحیه شکم خودداری کنید

در طول دوره نقاهت از کشش یا فشار به ناحیه شکم خودداری کنید. لباس‌های راحت و گشاد بپوشید، مانند لباس‌هایی که نیازی به کشیدن روی سرتان نباشد

7. قرار ملاقات بعد از عمل با جراح

قرار ملاقات های بعدی برای بررسی نحوه بهبودی شما توسط پزشک ضروری است. همچنین بهترین زمان برای سوال پرسیدن و دریافت توضیحات بیشتر در مورد آنچه در طول دوره بهبودی تجربه کرده اید، است.

مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی
گن طبی مراقبت بعد جراحی ابدومینوپلاستی

بعد ابدومینوپلاستی اگر این موارد رخ داد سریع به پزشک مراجعه کنید

  • تب مداوم 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • افزایش درد، تورم و قرمزی در نواحی جراحی شما که با دارو تسکین نمی‌یابد.
  • خونریزی در محل برش ها اگر با فشار کم کنترل نشود
  • چرک متمایل به زرد یا سبز (مخصوصاً با بوی بد) ناشی از بخیه ها
  • شل شدن یا باز شدن مجدد بخیه ها
  • عوارض جانبی داروهایی مانند بثورات پوستی، تهوع، سردرد، استفراغ یا یبوست
  • تنگی نفس ناگهانی یا مشکل در تنفس
  • هر گونه علائم غیر قابل توضیح یا غیر منتظره