آنچه در این مطلب می‌خوانید

معرفی بهترین جراح تغییر جنسیت

در ایران و مراحلی که باید در این مسیر طی شود تا بهترین نتیجه حاصل شود را در این مقاله درج نموده ایم

تغییر جنسیت – فالوپلاستی – واژینوپلاستی – والوپلاستی – جراحی پوستی – ترمیم جراحی تغییر جنسیت

ترنس ها برای تغییر جنسیت چه مسیری را طی می کنند؟

– معمولا در قدم اول به روانپزشک مراجعه می کنند. بعد از اینکه روانپزشک اعلام کرد فرد ترنس است، این نظریه باید توسط روانپزشک پزشکی قانونی هم تایید شود. بعد از دریافت تاییدیه، دادگاه مجوز تغییر جنسیت را می دهد. بعد از دریافت این مجوز کارهای جراحی و هورمون تراپی، جلسات مشاوره با دکتر غدد و … انجام می شود. البته به نظر من، حفظ ارتباط با روانشناس و مددکار اجتماعی بعد از عمل جراحی، کاری است که هر ترنسی باید انجام بدهد چرا که در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه می شود.

هزینه جراحی تغییر جنسیت چقدر است؟

– اگر این عمل در بیمارستان های دولتی انجام شود معمولا بین ۳ تا ۴ میلیون تومان باید هزینه دریافت شود اما اگر در کلینیک های خصوصی انجام شود هزینه اش تقریبا بالای ۱۵ میلیون تومان می شود. این هزینه عمل روده ای است، هزینه جراحی پوستی در کلینیک خصوصی حدود ۸ میلیون تومان است.

ترنس ها برای این عمل از جایی وام می گیرند؟

– وام که نه، یک کمک ۵ میلیون تومانی بلاعوض از سوی بهزیستی به افراد پرداخت می شود. البته این مبلغ برای مدتی قبل بود و الان مقدار دقیقش را نمی دانم. این هزینه برای جلسات مشاوره، لیزر پوست و بالاخره هزینه جراحی به ترنس ها پرداخت می شود. تعداد زیادی از ترنس ها گلایه دارند از عمل های جراحی شان در داخل کشور و برای همین برخی از آنها می گویند که بهتر است برای عمل جراحی بروند خارج از کشور.

چطور؟ آنها پزشکان بهتری دارند یا مسئله چیز دیگری است؟

– از آنجا که در خارج از کشور، تعداد عمل های جراحی تغییر جنسیت خیلی بیشتر است، جراح تغییر جنسیت عمل های بیشتری انجام می دهند. قطعا هر کسی در هر کاری بیشتر آن را تمرین کند، بهتر انجامش می دهد. ماجرای جراح تغییر جنسیت تغییر جنسیت هم همین است. آنها عمل های زیادی انجام داده اند اما پزشکان ما عمل های کمتری را انجام داده اند.

این عمل در کدام کشور بهتر انجام می شود؟

– کشور تایلند مرکز انجام عمل جراحی تغییر جنسیت است. هزینه جراحی در این کشور چیزی حدود ۶۰ میلیون تومان است. البته فقط هزینه عمل جراحی، نه سفر و بلیت و اینها. فرد برای کل سفر باید چیزی حدود ۷۰ میلیون هزینه کند. قیمت ها با دلار 3 هزار تومن !!

افرادی که مجوز قانونی می گیرند از چه سنی می توانند برای انجام تغییر جنسیت اقدام کنند؟

– معمولا از ۱۸ سالگی که به سن قانونی می رسند امکان جراحی برای شان فراهم است اما بیماران من معمولا از ۲۲ سالگی شروع می شوند. البته از آن طرف آدم ۵۰ ساله هم داریم که به تازگی مجوز تغییر جنسیت دریافت کرده است.

 

معرفی جراح تغییر جنسیت

دکتر مهرداد بقایی وجی

آدرس: تهران، خیابان شریعتی ، جنب حسینه ارشاد ، بن بست ارشاد – شاختمان برگزینه – طبقه اول

تلفن: 09123840641

دکتر حمید رضا فتحی

آدرس مطب: تهران، بلوار افریقا (جردن)، کوچه قبادیان شرقى، پلاک ۵، واحد ۲۰

دکتر محمد رضا آخوندی نسب

آدرس مطب دکتر آخوندی نسب : تهران – تهران – بلوار آفریقا – بلوار گلشهر – کوچه مریم – پلاک ۵ – واحد ۲

شماره تماس کلینیک دکتر آخوندی نسب : ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۷۵

دکتر کمال سید فروتن

آدرس :خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان استاد مطهری، شماره ۴۶۶

تلفن : ۰۲۱۸۸۹۰۴۸۰۴ و ۰۲۱۸۸۸۹۰۸۸۹

 

تغییرجنسیت فقط از طریق جراحی امکان پذیر هست.جراحی تغییر جنسیت (اس آر اس SRS) عمل جراحی است که پزشکان برای تغییر جنسیت فیزیکی افراد داوطلب انجام می‌دهند. افرادی که تغییر جنسیت مرد به زن می‌دهند اندام تناسلی زنانه مثل مهبل و فرج را به دست می‌آورند. متودیوپلاستی نیز یکی از روش‌های جراحی آلت تناسلی برای ترنس‌های زن به مرد است.

روند قانونی و پزشکی تغییر جنسیت در ایران

دکتر فروتن درباره روندی که برای تشخیص نیاز به تغییر جنسیت باید طی شود می گوید: «تشخیص و اطمینان از وجود تضاد بین جسم و روان به کمک حداقل دو روانپزشک، سپس مراجعه به دادگاه و اعلام درخواست برای تغییر جنسیت، و بعد رجوع به پزشکی قانونی برای تایید اختلال جنسی توسط پزشکان و روانپزشکان معتمد پزشکی قانونی و در نهایت مراجعه به مراکزی مثل بیمارستان حضرت زهرا (س) که از طرف وزارت بهداشت برای انجام عمل های تغییر جنسیت معرفی شده اند. با طی این مراحل تلاش می شود این افراد به آنچه در اصل هستند بازگردند.»دکتر فروتن درباره چگونگی دستیابی افراد نیازمند به این اطلاعات و آموزش های لازم در این زمینه می گوید بهترین راه برای شروع فرایند درمان نارضایتی جنسی، مراجعه به روانپزشکان است تا به کمک این متخصصان، پس از انجام مصاحبه ها و تست ها و بررسی های مربوطه، نیاز فرد به تغییر جنسیت محرز شود.

آقایانی هستند که با تاییدیه پزشک قانونی و روانشناسی قصد دارند به جنس مخالف تبدیل شوند. برای این افراد باید جراحی منجر به تشکیل واژن انجام شود، عملی که به دو شکل «روده ای» و «پوستی» انجام می شود. انجام این عمل اتفاقا نیاز به جراح عمومی دارد نه پزشک دیگری.

آن اوایل که افراد برای تغییر جنسیت به من مراجعه می کردند روش روده ای بسیار متداول بود اما الان از روش پوستی هم استفاده می شود. برای جراحی ftm نیاز است سینه، رحم و تخمدان فرد مورد جراحی قرار بگیرد و همگی از بدن او خارج شوند. این عمل بسیار سخت و تخصصی است و به نظرم در ایران به شکل صددرصد رضایت بخش انجام نمی شود.

عمل جراحی برای تغییر جنسیت چه مدت طول می کشد؟

– عمل پوستی تغییر جنسیت ۲ ساعت و نوع روده ای اش ۴ ساعت. البته این ساعت برای ترنس های خانم است، این نرمالش است. گاهی اوقات پیش می آید که این عمل کمی بیشتر طول بکشد. اگر بیمار به شکل روده ای جراحی شود باید ۴ روز در بیمارستان بماند در غیر این صورت یک روز بررسی می شود.

عمل های زیبایی که روی این افراد انجام می شود چیست؟

– عمل هایی مانند عمل بینی، برجستگی گونه و یک عمل مهم گردن است. آقایان روی گلو یک برجستگی دارند که در خانم ها معمولا وجود ندارد. ما با جراحی، این برجستگی را تراش می دهیم. مسئله دیگر هم لیزر کردن موهای زائد است. گاهی اوقات هم تارهای صوتی نیاز به عمل دارند که این عمل هم در بیمارستان انجام می شود.

دلیل باردار نشدن ترنس های خانم چیست؟

– هر عضوی را که پیوند می زنند برای اینکه پیوند پس نزند لازم است بیمار تا آخر عمر دارو مصرف کند تا ایمنی بدن تامین شود. رحم هم همینطور است و حتما افراد بعد از جراحی باید تا مدت ها دارو مصرف کنند. داروهایی که برای جنین مضر است و باعث اختلال رشد و مشکلاتی از این دست می شود. برای همین بارداری در این ارگان که به بدن ترنس های خانم پیوند زده می شود، امکانپذیر نیست.

افرادی که تصمیم به تغییر جنسیت می گیرند دو مسیر برای دریافت مجوز جراحی دارندقانون چه می گوید؟

افراد ترنس برای اینکه موفق به انجام عمل تغییر جنسیت شوند می توانند دو مسیر را طی کنند. در ادامه خیلی خلاصه این دو مسیر آمده اند. فرد باید از روانپزشک، جراح دادگاه و آزمایشگاه بگذرد تا به نتیجه ای که دوست دارد برسد.

Phalloplasty – gender reassignment surgery in Iran

سایر بهترین پزشکان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا زمانی
زهرا زمانی
3 سال قبل

سلام ببخشید کل هزینه عمل تغییر جنسیت در بیمارستان خصوصی چقدر میشه ؟؟

رامین
رامین
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر،آیا امکان اینکه فقط عمل واژن انجام شود هست؟یعنی میشود بجای کل عمل فقط اندام خصوصی به واژن عمل کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🙏