میکرودرم ابریژن چیست

میکرودرم ابریژن برای بار اول در سال ۱۹۸۵ در کشور ایتالیا انجام شد و بعدها در بیشتر کشورهای اروپایی به عنوان روش بدون عارضه جوان سازی استفاده شد.
میکرودرم روشی است که در آن با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده ای با سطح پوست در تماس قرار می گیرد و تراش بسیار سطحی در لایه های فوقانی شاخی پوست ایجاد می کند. در ضمن یک مکش نیز روی پوست انجام می شود که باعث جمع شدن کریستال ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال شدن سلول های فیبروبلاست و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می شود

با تقبل هزینه میکرودرم ابریژن ، این روش به افزایش غلظت کلاژن پوست کمک می‌کند و این ماده نقش مهم در ایجاد ظاهر جوان تر و شاداب‌تر برای پوست دارد. کلاژن یک نوع پروتئین موجود در پوست است که در دوران کودکی مقدار آن زیاد است و باعث محکم و صاف بودن پوست می‌شود. با بالا رفتن سن، تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌کند و نتیجه آن شل شدن پوست و چروک شدن آن می‌باشد و همچنین برای از بین بردن جای جوش بسیار مفید می باشد .

میکرودرم ابریژن:

براق کردن سطحی پوست است که در آن لایه رویی پوست با کریستال‌های بسیار ریز برداشته می‌شود. برای اطلاع از هزینه میکرودرم پوست باید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا هزینه جوانسازی پوست دست و صورت ابتدا باید ارزیابی و محاسبه شود.

میکرودرم ابریژن: براق کردن سطحی پوست است که در آن لایه رویی پوست با کریستال‌های بسیار ریز برداشته می‌شود. برای اطلاع از هزینه میکرودرم پوست باید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا هزینه جوانسازی پوست دست و صورت ابتدا باید ارزیابی و محاسبه شود.
ترماژ: ترماژ از روش های جوان سازی پوست بوده و به دلیل کوتاهی عمل و دوران بهبود “درمان ساعت ناهار” می‌نامند. در این عمل به وسیله دستگاهی به نام ترماکول بافت‌های عمقی گرم و سطح پوست خنک می‌شود. این عمل تشکیل کلاژن جدید را تحریک می‌کند و پوستی کشیده‌تر، محکم‌تر و صاف‌تر را به ارمغان می‌آورد.

 

امروزه دو نوع مختلف از روش پاکسازی پوست صورت با میکرودرم ابریژن وجود دارد. یکی از این روش‌ها از یک ابزار دستی استفاده می‌کند که کریستال‌های ریز را در معرض پوست بیمار قرار می‌دهد. در این حالت یک دستگاه مکش، این کریستال‌های قرار گرفته در معرض پوست را به ماشین بر می‌گرداند و به همراه این کریستال‌ها سلول‌های پوستی مرده و شل شده نیز از روی پوست جمع آوری می‌شود.

روش جدید میکرودرم ابریژن که روش لایه برداری پوست میباشد از یک سر الماسه استفاده می‌کند و این دستگاه به آرامی بر روی پوست حرکت داده می‌شود تا به این ترتیب سلول‌های مرده و آسیب دیده از روی پوست برداشته شوند. هر یک از این روش‌های درمانی درمان کک و مک به حدود یک ساعت زمان نیاز دارند. شما ممکن است در طول درمان احساس خراشیدگی خفیف بر روی پوست خود در هنگام برداشتن سلول‌های سطح پوست داشته باشید. علاوه بر این، شما با احساس لرزش پوست که شبیه ماساژ دادن است نیز در این زمان مواجه می‌شوید. در هنگام درمان یک مکانیزم مکش نیز برای خارج کردن پوست مرده از روی صورت شما فعال خواهد بود.

پاکسازی پوست و از بین بردن جای جوش با میکرودرم ابریژن معمولاً به ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در این حالت بیماران باید بتوانند بهبود در وضعیت پوست خود را پس از اولین جلسه درمانی مشاهده کنند، اما نتایج ماندگار فقط زمانی قابل دستیابی است که چند جلسه درمانی به تشخیص پزشک در طول چند هفته برای بیمار انجام شود.

 

تعداد جلسات درمانی
فقط با یک جلسه درمان با روش میکرودرم ابریژن پوست شما بسیار صاف و نرم می‌شود. به منظور دستیابی به بهترین نتایج ممکن و پاکسازی و روشن کردن پوست، لازم است یک مجموعه متشکل از ۵ جلسه درمانی با حدود ۲ هفته فاصله برای بیمار انجام شود. پس از تکمیل درمان، اغلب بیماران برای نگهداری پوست از این جلسات درمانی هر ۲ تا ۳ ماه استفاده می‌کنند.

 

مزایا و فواید

هنگامی که این روش درمانی توسط یک پزشک متخصص انجام شود، می‌تواند به طور قابل توجه ظاهر پوست شما را بدون تاثیرگذاری بر لایه‌های عمیق‌تر پوست بهبود بخشد. به خاطر اینکه در روش میکرودرم ابریژن از کریستال‌های غیر حساسیت زا برای درمان و پاکسازی پوست استفاده می‌شود، این روش از بین بردن جای جوش صورت می‌تواند یک روش درمانی ایده آل برای درمان پوست‌ حساس به مواد شیمیایی باشد. اگر شما دارای پوست حساس هستید، پزشک حجم جریان کریستال و مکش آن را بر روی پوست کاهش می‌دهد و به این ترتیب عملکرد دستگاه با وضعیت پوست شما هماهنگ خواهد شد.

 

میکرودرم ابریژن برای بهبود چه مشکلاتی استفاده می شود؟
۱- رفع جای جوش: فرورفتگی های ناشی از جوش ها و جای آکنه، با میکرودرم قابل رفع است. طی جلسات لازم، پوست صاف و کشیده می شود.

۲- جوان سازی پوست: از این روش در درمان چروک های سطحی و کم عمق پوست می توان استفاده کرد. چندین جلسه درمان در این مورد بکار می رود. فواصل درمان را بر حسب وضعیت بیمار می توان تغییر داد.
چروک های خیلی عمیق با این روش درمان نمیشوند، ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر می شود.

۳- لک های پیری یا کبدی: لک های پیری مربوط به نور آفتاب بوده و یا در سنین بالا در پوست های روشن دیده می شوند. این لک ها با میکرودرم ابریشن قابل درمان می باشند.

۴- لک های حاملگی: مهم ترین اثر میکرودرم ابریژن، کمرنگ یا محو کردن لک های حاملگی یا ملاسما است، مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهای لک بر (تحت نظر پزشک) استفاده شود.

۵- جای جوش (اسکار) آبله مرغان: اسکارها نباید زیاد عمیق باشند و معمولا بر حسب نوع اسکار و محل و عمق آن، به چندین جلسه درمان هفتگی نیاز دارد.

۶- کوچک کردن منافذ پوستی: منافذ باز پوست یکی از مشکلات عمده در خانم ها می باشد. یکی از راه های درمان این مشکل استفاده از میکرودرم ابریشن است.
بعد از چند جلسه درمان به علت بافت سازی و محکم تر شدن پوست، منافذ پوستی نیز کوچک تر می شوند.

۷- برطرف کردن تاتو یا خالکوبی: تاتو و خالکوبی های سطحی پوست را می توان با این روش درمان کرد.

۸- تمیز کردن پوست و از بین بردن جوش های سرسیاه: برای از بین بردن جوش های سر سیاه که بسیار شایع می باشند نیز می توان از میکرودرم ابریژن استفاده کرد. کاهش جوش های سر سیاه پوست به کم شدن ضایعات جوش‌های غرور جوانی نیز کمک خواهد کرد.

۹- درمان ترک های پوستی: در درمان ترک های پوستی در زمان حاملگی یا چاقی و بلوغ نیز می توان از این روش استفاده نمود که البته خیلی خوب به درمان پاسخ نمی دهد.

۱۰- چروک گردن: برای درمان چروک های ناحیه گردن و ضایعات این ناحیه نیز می توان از میکرودرم استفاده کرد.
بعد از انجام میکرودرم ابریژن، تا حدامکان زیر نور آفتاب قرار نگیرید و در صورت نیاز از کرم ضدآفتاب به میزان کافی استفاده کنید