اینویزیلاین  یا ارتودنسی نامرئی چیست ؟

در روش ارتودنسی نامرئی از یک سری قالب های پلاستیکی شفاف استفاده می شود.

در این روش از نیروی ثابتی برای حرکت دادن دندان ها به صورت موثر استفاده شده و هر دو هفته یکبار تعویض می شود.

پلاک های اینویزیلاین شباهت زیادی به محافظ های سنتی دهان دارند که از یک پلاستیک شفاف ، سبک و نازک ساخته می شود.

پلاک های اینویزیلاین در تمام طول شبانه روز بجز هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید استفاده شود.در مدتی که پلاک ها پوشیده و تعویض می شوند ، دندان ها را به تدریج حرکت داده تا زمانی که نتایج مورد نظر بدست آید.

بسیاری از بزرگسالان که مشکلات بایت یا کجی دندان دارند از صاف کردن دندان هایشان خودداری می کنند فقط به این دلیل که نمی خواهند در محل کارشان براکت هایی که شبیه مسیر راه آهن هستند بپوشند.اینویزیلاین توانسته است این مشکل را حل کند.پلاک های اینویزیلاین تقریبا نامرئی هستند و در واقع استفاده از آنها خیلی راحت است طوری که بسیاری از افراد خیلی زود فراموش می کنند که آن را پوشیده اند.

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (Invisalign) چگونه عمل می‌کند؟

پلاک‌های ارتودنسی نامرئی دندان‌ها را با اعمال نیرویی مناسب و کنترل شده حرکت می‌دهد. ارتودنسی نامرئی برخلاف بریس‌های قدیمی علاوه بر کنترل میزان حرکت ناشی از هر پلاک، زمان‌بندی حرکت و درمان را نیز تحت اختیار درمی‌آورد. بنابراین در هر مرحله فقط به آن دندانی اجازه حرکت داده می‌شود که در طرح درمانی ارتودنسی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب سیستم اعمال نیروی کارآمدی به دست می‌آید که دندان‌ها را به سمت موقعیت در نظر گرفته شده حرکت می‌دهد.

مزایای ارتودنسی نامرئی

پلاک اینویزیلاین تقریباً نامرئی و غیرقابل مشاهده است و هیچ یک از اطرافیان متوجه در دهان بودن این پلاک‌های نامرئی نخواهند شد. بنابراین ارتودنسی نامرئی کوچکترین خللی را در روش زندگی بیماران و روابط روزمره آنان ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که پلاک‌های ارتودنسی نامرئی متحرک است، بیماران در طول درمان آزادی عمل بیشتری برای میل کردن خوراکی‌های مورد علاقه خود دارند، فقط کافی است پلاک را به سادگی هنگام خوردن از دهان خارج کنند.
به علاوه می‌توان پلاک را هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن درآورد تا بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود و دهان خوشبو بماند. در ارتودنسی نامرئی برخلاف ارتودنسی با بریس فلزی هیچ سیم یا براکت فلزی به کار برده نمی‌شود، بنابراین بیماران ارتودنسی نامرئی به دلیل عدم ضرورت تنظیم براکت و سیم، زمان کمتری را در کلینیک سپری می‌کنند. مزیت آخر این که ارتودنسی نامرئی این امکان را برای بیمار فراهم می‌آورد تا طرح درمان و نتایج را پیش از شروع درمان به صورت مجازی مشاهده کند تا ببیند که وضعیت دندان‌ها پس از اتمام درمان چگونه خواهد بود