درمان جای جوش

برخی جوشها که آکنه نیز نامیده می شوند برای درمان جای جوش موارد زیر موثر می باشند
گاهی اوقات باعث ایجاد گودی روی پوست می شوند

اگر جوش فقط باعث تغییر رنگ شود معمولا پس از اتمام دوره به خودی خود بهبود پیدا می کنند و هیج جای جوشی باقی نمی ماند

مشکل اصلی جوشهایی که جای گود باقی می گذارد
در این روش دارو به تنهایی موثر نیست و از روشهایی همچون
میکرونیدلینگ ، لیزر فرکشنال ، درم ابریژن و … کمک گرفته می شود

 

میکرونیدلینگ :
یکی از روش های جوانسازی پوست روش میکرونیدلینگ است که با استفاده از دستگاه های مختلفی انجام می شود نمونه ای از این دستگاه ها ،دستگاه درماپن است . با استفاده از این دستگاه ها می توان کانال های متعددی روی سطح پوست در ناحیه اپیدرم و قسمت فوقانی درم پوست ایجاد کرد و باعث لایه برداری سطحی و همچنین باعث تحریک کلاژن سازی در لایه ی میانی پوست شد.

لیزر فرکشنال :
با توجه به اینکه لیزر فرکشنال (لیزر فراکسل) فقط بخشی از پوست را به صورت ستون‌های حرارتی تخریب می‌کند، بطور کلی آسیب کمتری به پوست می‌رساند. به همین دلیل اولاً پروسه ترمیم و بهبودی پس از لیزرسریعتر صورت می‌گیرد، ثانیاً عوارض زود هنگام بعد از لیزرهای قبلی مثل قرمزی، تورم و ادم بسیار کمتر ایجاد می‌شود. به همین دلیل فرد می‌تواند بسیار زودتر به سر کار برگردد. سومین مزیت لیزر فرکشنال این است که عوارض دیر هنگام پس از لیزر مثل قرمزی طولانی مدت، ایجاد لک پوستی و ایجاد اسکار، نیز نسبت به لیزرهای قدیمی بسیار کمتر ایجاد می‌شود .

درم ابریژن :
درم ابریژن یک روش جوانسازی پوست است که در آن از دستگاهی استفاده می شود که به سرعت می چرخد و لایه بیرونی پوست را می سابد. بعد از درم ابریژن پوست رشد می کند و پوست جدید، نرم تر و جوان تر به نظر می رسد.

درم ابریژن می تواند خطوط ریز صورت را کاهش دهد و اسکارها را بهبود بخشد و برای درمان جای جوش کاربرد دارد (برای مثال اسکارهای ناشی از آکنه). درم ابریژن می تواند تنها و یا در ترکیب با سایر روش های زیبایی به کار رود.

در طول درم ابریژن پوست شما بی حس خواهد شد. شما ممکن است آرام بخش و یا بیهوشی ژنرال (بیهوشی عمومی) دریافت کنید البته این بستگی به گستردگی درمان شما دارد.

پوستی که با درم ابریژن درمان می شود حساس خواهد شد و ممکن است برای چند هفته رنگ پوست شما صورتی روشن به نظر برسد. این تغییر رنگ پوست می تواند ظرف سه ماه از بین برود.

 

با هیچ روشی بهبودی ۱۰۰ درصد نخواهیم داشت ولی با تشخیص پزشک و انتخاب بهترین روش بهبودی نسبی خواهیم داشت

دکتر مسعود داوودی – متخصص پوست و مو

الدکتور سید مسعود داوودی أخصائی أمراض جلدیه و شعر فی إیران