علت بروز جوش و درمان آن

چرب بودن پوست مهمترین علت ایجاد جوش است

در سن بلوغ بیشترین زمان چرب بودن پوست است
هرمونهای ترشح شده باعث ایجاد غدد چربی زیر پوست می شود که اگر میکروب روی آن باشد باعث بروز جوش می شود
محدوده سنی نوجوانی تا میانسالی بیشترین چربی پوست را شاهد هستیم

جوش چیست؟
› جوش یکی از رایج ترین اختلالات التهابی پوست است که تنها بیش از ۸۰ درصد از افراد در طول نوجوانی را تحت تاثیر قرار می ­دهد همچنین ممکن است در بزرگسالی نیز رخ دهد.

› جوش یک بیماری پوستی است که زمانی اتفاق می ‏افتد که فولیکول ‏های مو به چربی و سلول ‏های پوست مرده وصل می‏ شوند. این عامل باعث به وجود آمدن جوش ‏های ملتهب، سرسیاه و چرکی می‏ گردد. از عوامل دیگر بروز آکنه تولید بیش از حد چربی در پوست، وجود باکتری و تغییرات هورمونی می‏ باشد.

› یکی از دلایل اصلی بروز آکنه واکنش ایمنی بدن در مقابل نفوذ باکتری­ ها به عمق پوست می­ باشد. این واکنش باعث ایجاد سلولهای تسکین دهنده التهاب پوست می­ شود و محیط اطراف آن را تشکیل می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، غدد سباسه (Sebaceous gland ) ترکیبات التهابی را تولید می­ کنند.

» در چه سنی جوش می زنیم؟
› در تمام سنین جوش اتفاق می‏ افتد اما در سنین بلوغ شدیدتر است. درمان‏ های موثری برای جوش وجود دارد ولی آکنه یک مشکل مقاوم است و به راحتی از بین نمی ‏رود. زمان زیادی برای بهبود یک جوش لازم است و پس از محو شدن آن آکنه دیگری سر می ‏رسد. هرچقدر درمان را دیرتر شروع کنید جوش‏ ها آسیب‏ های بیشتری به پوست وارد می ‏کنند. اگر با درمان‏ های اولیه آکنه ‏ها بهبود نیافتند به پزشک خود اطلاع دهید تا داروها را قوی‏تر کند.

 

دکتر مسعود داوودی – متخصص پوست و مو

الدکتور سید مسعود داوودی أخصائی أمراض جلدیه و شعر فی إیران